کشف یک آتشکده در خراسان

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

کشف یک آتشکده در خراسان


آیا این خبر مفید بود؟


وی افزود: تداوم کاوش در محوطه بازه هور توسط پژوهشگران دانشگاه تهران از شهریور ماه امسال از سر گرفته خواهد شد.

خبرگزاری برنا؛ نتایج کاوش‌ها و پژوهش‌های دکتر میثم لباف خانیکی، عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و سرپرست گروه کاوش بازه هور، در این باره گفت: محوطۀ باستانی بازه هور در استان خراسان رضوی واقع شده است و متشکل از دو چهارطاقی است که یکی در شمال محوطه و دیگری بر فراز ارتفاعات موسوم به قلعه دختر قرار گرفته‌اند.

وی افزود: کاوش‌های سال‌های اخیر در بقایای مجموعۀ معماری قلعه دختر، شواهدی از یک بنای آجری باشکوه را آشکار ساخت که هستۀ مرکزی آن با آجر ساخته شده بود و در مجاورت آن تالار ستون‌داری وجود داشته است. ستون‌های این تالار و بخش‌هایی از فضای داخلی آن با گچبری‌ها و نقاشی‌های دیواری تزئین می‌یافت و دیوار خشتی ستبری، کل مجموعه را محصور می‌کرد. شواهدی چون کتیبه‌های فارسی میانه که با جوهر بر دیوار نوشته شده و صرف هزینۀ فراوان برای برپایی چنین مجموعه‌ای، بیانگر اهمیت این نیایشگاه در دورۀ ساسانی و اوایل اسلام است.

کاوش‌های باستان‌شناسی که در یک دهه اخیر در محوطۀ باستانی بازه هور به سرپرستی دکتر میثم لباف خانیکی، دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران صورت گرفته است، منجر به کشف آتشکده‌ای شده که به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه، احتمالاً از اواخر دورۀ اشکانی تا اوایل دوران اسلامی به عنوان یکی از مهمترین مراکز مذهبی ایران فعال بوده است.

بخوانید:  اسماعیل هنیه به تهران سفر خواهد کرد

انتهای پیام/

دکتر لباف خانیکی با تاکید بر لزوم ادامه این کاوش‌ها برای دریافت شواهد قطعی درباره هویت بنای مکشوفه، اظهار داشت: آتشکدۀ آذر برزین مهر یکی از سه آتش اصلی دورۀ ساسانی را در خود جای می‌داد که به طبقۀ کشاورزان اختصاص یافته بود. گرچه تمام شواهد مکشوفه از آتشکدۀ بازه هور دلالت بر اهمیت این نیایشگاه در ناحیۀ خراسان دارد، ولی تا زمان پیدا شدن شواهد قطعی مبنی بر هویت این آتشکده باید منتظر نتایج کاوش‌های آتی در این مجموعۀ تاریخی مهم ماند.


|





منبع