کمبود آب در قزوین جدی است، کشاورزان سطح زیر کشت را کاهش دهند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: در سال 1399 میزان سهم دریافتی آب از سد طالقان حدود 330 میلیون مترمکعب، در سال گذشته 200 میلیون مترمکعب و امسال تاکنون 75 میلیون مترمکعب بوده است.

 



منبع

 

این مسئول بیان کرد: همچنین کاهش بارندگی ها موجب خواهد شد تغذیه آبهای زیرزمینی هم تحت تاثیر قرار گیرد و فشار به آب های زیرزمینی بیشتر شود و ما را با بحران بیشتر مواجه کند به همین دلیل لازمه عبور از این شرایط کنترل جدی مصرف و کاهش خروجی سطح زیر کشت محصولات کشاورزی است.

7818873_493

وی گفت: امسال بسختی توانستیم سهم آب از سد طالقان را دریافت کنیم لذا هر مترمکعب آب برای ما بسیار ارزشمند و حیاتی است و بار دیگر از کشاورزان درخواست می کنیم با درک شرایط موجود، سطح زیرکشت را کاهش داده و از لوله برای انتقال آب کشاورزی استفاده کنند تا از هرگونه هدر رفت آب نیز به صورت تبخیر جلوگیری شود.

انتهای پیام

 

ملکی اظهارداشت: توصیه اکید داریم کشاورزان محترم از کاشت محصولات آب بر مانند هندوانه و خربزه جدا خودداری کنند و کشت محصولات کم آب بر با ارزش اقتصادی بالا را در دستور کار کشت امسال قرار دهند.

16177839697799

ملکی اظهار امیدواری کرد با همکاری کشاورزان و مدیریت مصرف بتوان ضمن عبور از بحران کم آبی، نیازهای آبی کشاورزی استان قزوین را نیز در تابستان امسال تامین کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: خودداری از روش های آبیاری سنتی و غرقآبی، استفاده از شیوه های نوین آبیاری و نصب کنتورهای هوشمند بهترین راهکار مدیریت منابع آبی در شرایط کنونی و جلوگیری از آسیب رسیدن به بخش کشاورزی است.

بخوانید:  دستگاه رادیولوژی ایستا در مرکز درمانی سیروان نصب و راه اندازی شد

139301241657159622525574

مدیریت مصرف آب ضروری است

وی بیان کرد: از آنجا که سال خشکی را پشت سرگذاشتیم منابع آبهای سطحی هم بشدت کاهش یافته و تحلیل رفته و سهم اختصاصی از سد طالقان هم به دلیل تامین نیاز مردم تهران کمتر شده لذا با مشکل جدی در تامین آب مواجهیم.

ملکی گفت: سهم امسال تاکنون به حدود به یک چهارم سالهای گذشته کاهش یافته و حتما باید شرایط را مدیریت کنیم در غیر این صورت با چالش مواجه خواهیم شد.

ملکی گفت: در شرایط کنونی نیازمند همکاری و مشارکت بهره برداران و کشاورزان عزیز هستیم و انتظار داریم شرایط را درک کرده و کمبود آب را جدی بگیرند و از منابع آبی موجود بهینه و درست استفاده کنند تا سرمایه گذاری های عظیم انجام شده در بخش کشاورزی آسیب نبیند.

 

وی اضافه کرد: برای جبران بخشی از کمبودها با پیگیری های مستمر توانستیم برای فصل تابستان 45 میلیون مترمکعب دیگر سهم آب دریافت کنیم اما همچنان سهم ما کم است و در بخش کشاورزی هم تاثیر منفی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ یدالله ملکی در خصوص کاهش بارندگی و ضرورت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی اظهار داشت: با توجه به کاهش شدید میزان بارندگی در یک سال اخیر و نیز تداوم خشکسالی با مشکلات جدی در میزان ظرفیت منابع آبی مواجهیم و باید شرایط را مدیریت کنیم.