کمک به صنایع خراسان رضوی با بازچرخانی آب/ در حال حاضر در هیچ شهری از استان قطعی آب نداریم



به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان رضوی، حسین امامی صبح یکشنبه، ۳ تیر ماه در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب، اظهار کرد: هفته صرفه جویی در مصرف آب تلنگری است برای ما که با صرفه جویی مناسب، منابع آبی را مدیریت کنیم تا همه شهروندان بتوانند از آب شرب و سالم بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در دو بخش آبرسانی و تسویه خانه های فاضلاب کار فعالیت می‌کند، افزود: متاسفانه ما دو دهه خشکسالی را پشت سر گذاشتیم و ۴ سال بود که در استان کمبود بارش داشتیم.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی عنوان کرد: منابع آب ما در استان به جز شهرستان قوچان که توسط سد تبارک تامین می‌شود، کاملا به سفره های آب زیرزمینی بستگی دارد؛ در این رابطه متاسفانه سفره های آب زیرزمینی هر ساله کاهش یافته است.
امامی ادامه داد: ۱۸ شهر و ۶۷۰ روستا در تنش آبی قرار دارند که با حفاری ۱۵۰ چاه عمیق سعی بر تامین آب و کاهش تنش های آبی داشتیم.
وی با بیان اینکه شاخص مخزن خراسان رضوی نسبت به کشور کمتر است، تصریح کرد: ۸۰ هزار متر مربع ظرفیت را افزایش دادیم تا بتوانیم به استاندارد ملی برسانیم.
مدیر شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: یکی از پروژه های کلان ما بحث هوشمندسازی شبکه های آب بوده که ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ در این راستا اجرای هوشمند سازی در مدیریت شبکه گسترده خراسان رضوی کمک شایانی در مدیریت آب خواهد کرد.
امامی ادامه داد: برای اولین بار ساخت کنترهای هوشمند را با یکی از شرکت های دانش بنیان قرارداد بستیم؛ این پروژه در مدیریت منابع آبی برای شهروندان پر مصرف و به خصوص باغ ویلا ها موثر خواهد بود.
وی با اشاره به آبرسانی روستایی بیان کرد: در بحث آبرسانی روستایی، پیمانکاران خود ما و بخش محرومیت زدایی فعال هستند؛ در این رابطه ۵۲ روستا را در بخش محرومیت زدایی و ۱۸ روستا با همت خیرین و پیمانکاران خود ما تامین آب شدند.
مدیر شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: تلاش داریم تا پایان تابستان و در هفته دولت ۲۵ روستای دیگر را هم به آب شرب پایدار برسانیم؛ در این رابطه تحول خوبی در آبرسانی روستایی و پایداری شبکه های روستایی انجام خواهد شد.
امامی در خصوص بخش فاضلاب نیز گفت: در بخش فاضلاب اقدامات خوبی در حال انجام است که در دو سال آینده سرانه استفاده ما از ۲۳ درصد به بالای ۵۰ درصد در منطقه شهری خواهد رسید؛ همچنین در شهرهای تایباد، خواف و سبزوار سرمایه گذار داریم.
وی ادامه داد: حجم شبکه های ما در سال گذشته دوبرابر روند عادی توسعه داشته است که بخش خصوصی در شبکه فاضلاب استان نقش موثری داشته است.
مدیر شرکت آب و فاضلاب خراسان استان بیان کرد: در این رابطه بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه فاضلاب کار انجام شده و همچنین سالانه در حوزه آب بالغ بر هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

بخوانید:  تولید، پشتیبانی و مانع زدایی سه کلید واژه طلایی تحقق شعار سال است



منبع