شاهرودی افزود: ما نمیتوانیم با نگاه قدیمی به رویدادهای هنری نگاه کنیم و باید با معیارهای پذیرفتهشده جهانی پیش برویم. امروزه فضای مجازی فرصتی ایجاد کرده که اطلاعات در کوتاهترین زمان ممکن منتقل میشود. هوش مصنوعی مفهوم واقعیت را در عکاسی تغییر میدهد. پس ما چگونه میتوانیم خودمان را در شرایطی نگه داریم که مربوط به ۳۰ سال قبل است؟ باید با زمان پیش رفت و از انتقادها نترسید تا شرایطی برای پیشرفت نسل آینده فراهم شود.
بلوری گفت: این مسأله میتواند ایراداتی هم داشته باشد اما امتیازات بیشتری دارد. در حالت مسابقه ممکن است خیلی از هنرمندان شرکت نکنند و روند کاری افراد نیز مشخص نیست. افراد با یک عکس در مسابقه شرکت میکنند و ممکن است جایزه هم به دست بیاورند اما در رویکرد کیوریتوری روند فعالیت عکاس در طول سالها مورد توجه قرار میگیرد و بنابراین انتخاب نهایی بهتر و با کیفیتتر خواهد بود. در این رویکرد به جای تک عکس، پروژههای ایدهمحور مورد توجه قرار میگیرند.
وی درباره تفاوتهای نهمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» نسبت به دوره قبل بیان کرد: مهمترین این تغییرات ایجاد کارگروه جوانان است که به نظر من مهمترین رکن این رویداد است. هشت نفر اعضای کارگروه جوانان به عنوان قدرتهایی که نشاط و هیجان جوانی دارند در کنار فرد با تجربهای مثل زانیار بلوری که مدیر کارگروه است، در این چند ماه هسته اصلی رویداد ۱۰ روز با عکاسان را شکل دادند.
مدیر کارگروه جوانان «۱۰ روز با عکاسان ایران» بیان کرد: با توجه به انتقاداتی که ممکن است به نحوه برگزاری این رویداد با عکاسان وجود داشته باشد سه جلسه نقد و بررسی را به این مسأله اختصاص دادیم. یک جلسه به نقد و بررسی نهمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» اختصاص دارد، یک جلسه ویژه نقد و بررسی عملکرد انجمن عکاسان ایران است و یک جلسه با شورای داوری «۱۰ روز با عکاسان» خواهیم داشت تا به سمت گفت و گوی جمعی برویم و افراد منتقد بتوانند نظرات خود را مطرح کنند.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ نشست خبری نهمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» دوشنبه (۲۵ اردیبهشت) با حضور افشین شاهرودی رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران، رامیار منوچهرزاده دبیر نهمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» و زانیار بلوری مدیر کارگروه جوانان «۱۰ روز با عکاسان ایران» در خانه هنرمندان برگزار شد.
دبیر نهمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» خاطرنشان کرد: ما باید جوانان را برای مدیریت کردن و تأثیرگذار بودن آماده کنیم، زیرا آنان نسل آینده هستند که مسیر این هنر را در کشور ما مشخص میکنند. وظیفه انجمن عکاسان و همه نهادها این است که به این افراد توجه کنند و با توجه به توسعهای که در فضای آکادمیک به وجود آمده است باید پلی به این مراکز بزنیم تا بتوانیم فعالیتهای بیشتری انجام دهیم.
در ادامه دبیر نهمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» گفت: نخستین دوره این رویداد سال ۱۳۹۱ برگزار شد و به جز دوران کرونا در هیچ سالی این رویداد تعطیل نشده بود.
وی گفت: هر مسیری که در پیش گرفته شود انتقاداتی به آن وجود دارد. این که یک رویداد هنری فرصتی یکسان برای همه هنرمندان از طیفها و گروهها و سنین مختلف ایجاد کند، اتفاقی است که در دهه هفتاد شکل گرفت و عادتی در بین هنرمندان ایجاد کرد. شاید این رویکرد در آن زمان جواب میداد اما اکنون پاسخگوی نیازهای جامعه هنری نیست و ما نمیتوانیم شرایطی فراهم کنیم که یک رویداد برای همه هنرمندان فرصت یکسانی ایجاد کند. به همین دلیل ممکن است این رویداد مورد اعتراض عدهای قرار گیرد.
منوچهرزاده افزود: نکته مهم دیگر این دوره استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی بود تا این امکان را فراهم کنیم که در شرایط اقتصادی جامعه بتوانیم این همایش را به شکلی محترمانه با بالاترین کیفیت برگزار کنیم.
منوچهرزاده گفت: در این آثار عکاسی به عنوان یک مدیوم قدرتمند استفاده شده است و آنچه در این پروژهها دیده میشود صرفا عکاسی نیست، این رویکردی است که تمام دنیا به سمت آن میرود و در دوره هشتم نیز تا حدودی به آن توجه شده بود اما در این دوره بیشتر به آن توجه شد. این رویداد در غیاب دوسالانه عکاسی که فرصتی برای شکلگیری نسلهای عکاسان و گفت وگو و تبادل نظر میان آنان بود، فرصتی برای عکاسان فراهم میکند تا به بحث و بررسی درباره عکاسی امروز بپردازند.
شاهرودی افزود: در نهمین دوره عملاً جوانان درگیر برنامههای «۱۰ روز با عکاسان» شدند و خوشحالم که جوانان با انگیزه در کنار دوستانی که از ابتدا در کنار انجمن بودند کار را به شکل مطلوب پیش میبرند.
مدیر کارگروه جوانان «۱۰ روز با عکاسان ایران» اظهارداشت: ما دوست داریم این فرصت پیش بیاید که نسل جوان پای کار بیاید تا در سالهای بعدی آنان سکاندار اصلی کار باشند و از نظر فکری و اجرایی در ساختار انجمن و «۱۰ روز با عکاسان» حضور داشته باشند. هر کاری انجام میدهیم به شوق این است که آیندهای برای جوانان عکاس ایجاد شود و آنان برای پرداختن به کاری که به آن علاقه دارند فرصت پیدا کنند.
منوچهرزاده افزود: «۱۰ روز با عکاسان ایران» مهمترین همایش و جریانی است که به عکاسی ایران اختصاص دارد و در نبود سالانه و دوسالانهها نقش پررنگی را ایفا میکند. این رویداد جریانی متمرکز است که عکاسان را در موقعیتی قرار میدهد که به صورتی ویژه به عکاسی نگاه کنند و بخش دیگر آن مربوط به کل جامعه و نگاهی است که میتوانند به عکاسی پیدا کنند.
وی گفت: در هشت دوره گذشته ما تجربیات زیادی داشتیم و از هر دوره درسهایی گرفتیم اما این دوره چند ویژگی مهم دارد و مهمترین آنها حضور جوانانی است که در این مدت شبانهروزی کار کردهاند. البته از دوره پنجم و ششم انجمن به این موضوع توجه کرد و در هشتمین دوره به نوعی دست به جوانگرایی زد و شرایطی را فراهم کرد که دوستان جوان بیشتری در رویداد «۱۰ روز با عکاسان» فعال باشند.
افتتاح «۱۰ روز با عکاسان ایران» در ۲۹ اردیبهشت
آیا این خبر مفید بود؟
منوچهرزاده بیان کرد: امیدوارم در دورههای بعدی ۱۰ روز با عکاسان ایران حضور و تأثیرگذاری این جوانان بیشتر شود و خواهش من از تمام جریانهای عکاسی این است که فرصت بیشتری برای این نسل که در حال قدرت گرفتن است ایجاد کنند.
مدیر کارگروه جوانان «۱۰ روز با عکاسان ایران» با بیان اینکه برخی این سوال را مطرح میکنند که چرا این رویداد به صورت فراخوانی برگزار نشده است؟، اظهارداشت: امروزه رویکرد کیوریتوریال در همه دوسالانهها و رویدادهای معتبر جهان وجود دارد و هدف آنان این است که از حالت رقابتی خارج شوند. بنابراین از کیوریتورها دعوت میشود تا هنرمندانی را که میشناسند و از فرایند کار آنان آگاه هستند دعوت کنند.