برگزاری نشست «کودک، تربیت و انیمیشن» در حوزه هنری

وزنه فرصت و دستاورد مثبت در انیمیشن بیشتر از جنبه‌های منفی آن است

همزمان با فرا رسیدن روز جهانی کودک و آغاز هفته ملی کودک در ایران، حوزه هنری استان تهران با همکاری بخش کدومو از معاونت کودک و نوجوان مؤسسه تبیان و کانون اندیشه پژوهی کودک و نوجوان(کاپ)، از روز شنبه مورخ 16 مهرماه سلسله نشست‌های تخصصی خود با محوریت کودکان را آغاز کرد.

وی اظهار کرد: انجمن تصاویر متحرک آمریکا کارش این است که برای انیمیشن‌های دنیا رده‌بندی سنی کند.


آیا این خبر مفید بود؟

درخواست دیزنی برای اولین‌بار از یک روانشناس برای مشاهده انیمیشن‌هایش

۱۷ مهرماه دومین نشست از این سلسله نشست‌های تخصصی با عنوان «کودک، تربیت و انیمیشن» با حضور حسین حق‌پناه معاون کودک و نوجوان تبیان، مجید مجیدی (مدیر کانون اندیشه پژوهی کودک و نوجوان (کاپ))،  افسانه نراقی‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و پرستو علی‌عسگرنجاد روزنامه‌نگار در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

وی گفت: کمپانی‌های انیمیشن‌سازی دلشان برای بچه‌های ما نسوخته بلکه درآمدزایی برای آنها مهم است گاهی این موضوع خودش را به شدت نشان می‌دهد و گاهی پنهان است. ضمن اینکه نسبت پررنگ و معناداری بین تربیت، انیمیشن و کودک برقرار است اما ما چه مواجهه‌ای با این نسبت داریم؟ گروهی همچنان بر این باورند که بخش سرگرمی بر عهده انیمیشن است و آن را به همین سطح تقلیل می‌دهند، گروهی دیگر اما به شکل افراطی انیمیشن را به مثابه بازوی تربیتی پررنگ می‌بینند، فکر می‌کنند اثر تربیتی خودشان ضعیف است و بار تربیتی را بر دوش انیمیشن می‌اندازند. در ذهن این گروه، انیمیشن آنقدر استادتمام است که بالاتر از والدین می‌ایستد. بله من هم قبول دارم که همه چیز در جهان انیمیشن‌ها بی‌نظیر است، آنها استاد جذابی هستند و کسی منکر تاثیر آنها نیست اما این نگاه افراطی منجر به ترس در والدین می‌شود، این ترس آنها را به سمت ضعف می‌برد و خودشان را در پله پایین‌تر از انیمیشن می‌بینند اما یک نقطه اعتدال در این میان این است که می‌توانیم انیمیشن‌ها را با تعقل، انتخاب و شناخت از فرزند خود برگزینیم؛ یعنی هم به عنوان ابزار تربیتی و هم به عنوان ابزار سرگرمی از آن استفاده کنیم به شرط اینکه انتخاب درست بر مبنای باورهای تربیتی خودمان داشته باشیم.

بخوانید:  رونمایی از ۱۰محصول فناورانه و نوآورانه همزمان با افتتاح فاز دوم کارخانه نوآوری زاهدان

هنر برای هنر است یا هنر برای زندگی؟

در ادامه پرستو علی عسگرنجاد نویسنده و روزنامه‌نگار بیان کرد: همیشه مسئله مناقشه‌برانگیز در میان هنرمندان این بوده که آیا هنر برای هنر است یا هنر برای زندگی؟ کسانی که به مقوله هنر برای هنر قائل هستند، می‌گویند باید فارغ از درون‌مایه به هنر نگاه فرمی داشت، گروهی دیگر نیز هنر را به عنوان ابزاری برای انتقال پیام می‌بینند من اما طرفدار هیچکدام از این نظریه‌ها نیستم بلکه به نظرم در این عصر، ساده‌انگارانه است که اگر تصور کنیم انیمیشن ابزار انتقال پیام نیست!

در ابتدای این نشست افسانه نراقی‌زاده ضمن مرور انیمیشن‌های مهم جهان بیان کرد: از دوره‌ای انیمیشن‌ها شروع به انتقال پیام‌های تربیتی کردند در کنارش اما پیام‌های دیگری هم داشتند مثلا وقتی «سفیدبرفی» یا «سیندرلا» را نگاه می‌کنید، نقش ضعیف زن را می‌بینید. از دوره‌ای به بعد هم کمپانی‌های بزرگ انیمیشن‌سازی به برخی موضوعات پی بردند، مثلاً دیزنی برای اولین‌بار از یک روانشناس درخواست کرد که انیمیشن‌هایش را ببینید تا از نظر روانی تاثیر زیادی روی بچه‌ها داشته باشد. در همین رابطه انیمیشن «درون بیرون» را مثال می‌زنم که روی حواس آدم‌ها تاکید دارد، جالب است برخی از مشاوران تماشای این انیمیشن را به کسانی که هوش هیجانی پایینی دارند توصیه می‌کنند تا با درون خود آشنا شوند.


|

برگزاری نشست «کودک، تربیت و انیمیشن» در حوزه هنری

پایان خوب مسئله همه انیمیشن‌ها

انتهای پیام/






نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف





منبع