بزودی مردم می توانند در توسعه میادین مشترک نفت و گاز سرمایه گذاری کنند


به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، در شرایط اقتصادی کشور، ضروری است که پروژه‌هایی با جذاب مالی برای مردم جهت سرمایه‌گذاری تعریف شوند. این پروژه‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که نه تنها اصل سرمایه‌های مردمی را تضمین کنند، بلکه با ارائه برنامه‌های مشخص برای بازگشت سرمایه، اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب نمایند.

پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز کشور، که به طور سنتی به عنوان پروژه‌هایی با بازدهی بالا شناخته می‌شوند، می‌توانند سرمایه‌های مردم را در برابر تورم محافظت کنند و توسعه بالادست صنعت نفت و گاز بدون بودجه دولتی را مهیا کنند.

اعیانی: بزودی مردم می توانند در توسعه میادین مشترک نفت و گاز سرمایه گذاری کنند

سجاد اعیانی کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا با اشاره به بسترسازی برای جلب مشارکت مردم در صنعت نفت و گاز اظهار داشت: با تصویب ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه؛ توسعه میادین نفتی دیگر در انحصار شرکت ملی نفت نخواهد بود؛ بخش‌های خصوصی و حتی مردم عادی نیز می توانند در توسعه میادین مشترک نفت و گاز سرمایه گذاری کنند؛ این برنامه که برای دوره زمانی ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۷ تدوین شده است، اهداف و برنامه‌هایی را برای توسعه اقتصادی میادین نفتی تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: مشارکت مردمی در پروژه‌های توسعه‌ای نه تنها به تقویت پایه‌های اقتصادی کشور کمک می‌کند، بلکه باعث افزایش حس مالکیت و مسئولیت‌پذیری شهروندان در قبال منابع ملی می‌شود. این امر در مورد میادین مشترک نفتی که از اهمیت استراتژیک برخوردار هستند، دوچندان مهم است، زیرا در صورت عدم برداشت کشور ما، کشور همسایه برداشت بیشتری از میادین مشترک خواهد کرد.

این کارشناس انرژی گفت: سرمایه‌گذاری مردمی به توزیع عادلانه‌تر ثروت کمک کرده و از تمرکز ثروت در دست عده‌ای خاص جلوگیری می‌کند. در گذشته توسعه میادین نفتی در انحصار شرکت ملی نفت بود. مشارکت مردمی در پروژه‌ها به افزایش شفافیت و کاهش فساد اداری کمک می‌کند، زیرا شهروندان به طور مستقیم در روند توسعه نظارت دارند.

بخوانید:  واکنش زاهدی به جدایی از پرسپولیس و پیشنهاد تیم ژاپنی

اعیانی: بزودی مردم می توانند در توسعه میادین مشترک نفت و گاز سرمایه گذاری کنند

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری مردمی می‌تواند به توسعه پایدار منجر شود، چرا که مردم در تصمیم‌گیری‌های مربوط به محیط زیست و اجتماعی دخیل هستند. از همه مهمتر آنکه مشارکت مردمی در سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای، به ویژه در میادین مشترک نفتی، نه تنها به توسعه اقتصادی کمک می‌کند، بلکه به تشویق به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین و افزایش بهره‌وری نیز منجر می‌شود. بنابراین، تشویق و حمایت از این نوع مشارکت‌ها باید در اولویت برنامه‌های دولت قرار گیرد. 

این کارشناس انرژی با اشاره به نقش حیاتی سرمایه‌گذاری‌های خرد مردمی در توسعه و تحول بالادست صنعت نفت و گاز ایران اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌های خرد مردمی، با تزریق سرمایه‌های حیاتی و ضروری به صنعت نفت و گاز، می‌تواند نقش کلیدی در تحول و پیشرفت این بخش ایفا کند. این سرمایه‌ها، که از طریق مشارکت‌های فردی و جمعی تأمین می‌شوند، می‌توانند به عنوان منبع مالی مهمی برای اکتشافات جدید، فعالیت‌های حفاری، توسعه و به‌روزرسانی زیرساخت‌های موجود، و همچنین افزایش ظرفیت تولید و بهره‌برداری از منابع نفتی و گازی مورد استفاده قرار گیرند، که در نهایت به افزایش امنیت انرژی و رشد اقتصادی کشور منجر خواهد شد. 

اعیانی: بزودی مردم می توانند در توسعه میادین مشترک نفت و گاز سرمایه گذاری کنند

اعیانی در پایان گفت: در شرایط اقتصادی کنونی کشور، ضروری است که پروژه‌هایی با جذاب مالی برای مردم جهت سرمایه‌گذاری تعریف شوند. این پروژه‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که نه تنها اصل سرمایه‌های مردمی را تضمین کنند، بلکه با ارائه برنامه‌های مشخص برای بازگشت سرمایه، اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب نمایند. پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز کشور، که به طور سنتی به عنوان پروژه‌هایی با بازدهی بالا شناخته می‌شوند، می‌توانند سرمایه‌های مردم را در برابر تورم محافظت کنند و توسعه بالادست صنعت نفت و گاز بدون بودجه دولتی را مهیا کنند. مشارکت مردم در پروژه‌های نفتی می‌تواند به دموکراتیزه کردن ثروت انرژی و توزیع عادلانه‌تر آن کمک کند.

بخوانید:  تفاهم فارابی با اصفهان برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان

انتهای پیام/ 



منبع