تجربیات جهانی اکوسیستم استارتاپی در حوزه خودروهای متصل بررسی شد

گزارش تهیه شده از سوی ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال به بررسی برترین استارتاپ‌های دنیا از منظر سرعت رشد، سرعت و میزان جذب سرمایه در سالیان اخیر و در نهایت جذابیت فناورانه پرداخته است. در این گزارش ۶۶ استارتاپ برتر دنیا مطابق با آخرین گزارش‌های روز دنیا از منابع معتبری همچون CBInsights، Traxcn و Forbes انتخاب شده‌اند و ویژگی‌های مختلف آن‌ها همچون میزان جذب سرمایه، سال تاسیس، حوزه‌های فناوری و … مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

حوزه خودرو‌های متصل در کشور متاسفانه به دلیل نداشتن اولویت در صنعت حال حاضر خودروسازی مغفول مانده است. یکی از مهمترین دلایلی که به نظر می‌رسد تا حد زیادی در این امر موثر بوده، نبود رقابت از سوی خودروسازان برتر دنیا و ایجاد محیطی ایزوله برای خودروسازان داخلی بوده است که در واقع با توجه به این موضوع، خودروسازان نیازی به همگام شدن با فناوری‌های روز دنیا در صنعت خودروسازی نمی‌دیدند. البته خوشبختانه در سالیان اخیر ورود خودرو‌های به‌روزتر به کشور توانسته است خودروسازان را اندکی به تکاپو بیاندازد.

در بخش اول گزارش، برخی کلیات و آمار و اطلاعات مربوط به حوزه خودرو‌های متصل مورد اشاره قرار خواهند گرفت تا فضای حاکم بر حوزه برای خوانندگان گزارش واضح‌تر و روشن‌تر شود. در بخش دوم و اصلی گزارش، استارتاپ‌های پیشرو و در حال رشد حوزه خودرو‌های متصل معرفی شده و مورد بحث قرار خواهند گرفت. در آخرین بخش نیز آمار و ارقام کلی و اطلاعات مربوط به استارتاپ‌های برتر بیان خواهد شد تا روند‌های مختلف مربوط به حوزه تبیین شوند.
انتهای پیام/

بخوانید:  به دعوت ستاد برگزاری یادواره شهدای شهرستان نهاوند؛ معاون رئیس‌جمهور به شهرستان نهاوند سفر می‌کند



منبع

خبرگزاری برنا؛ خودرو‌های متصل باعث دگرگونی جهانی در سطح شبکه‌های داده شده، داشتن خودرو برای بسیاری از افراد را به امری غیرضروری تبدیل کرده و ساختار‌های حمل‌ونقل را به شدت تغییر می‌دهند. در همین راستا و همزمان با تغییر بخش‌های زیادی از جامعه به دست خودرو‌های متصل، خودروسازان بایستی برای تغییر مدل‌های کسب و کار، منابع درآمد و اکوسیستم‌ها آماده باشند.
شرکت‌های خودروسازی با رقابت از سوی استارتاپ‌ها و سایر بازیگران حوزه فناوری روبرو هستند. نوآوران کوچکتر و زیرک‌تر در ارائه خدمات حمل و نقل با مدل‌های کسب و کار جدید، فرآیند‌های چابک، انتشار سریع و تمرکز دقیق بر تجربه مشتری به موفقیت خواهند رسید.
امکانات اتصال به اینترنت در حال حاضر به صورت استاندارد در بسیاری از وسایل نقلیه مدرن نصب شده‌اند و بسیاری از تولیدکنندگان، فناوری‌های لازم را در همان مراحل تولید بر روی خودرو نصب می‌کنند. در این میان، خودرو‌هایی که سخت‌افزار‌های لازم برای اتصال را به صورت استاندارد ندارند (که اکثریت خودرو‌های موجود در جاده‌ها و بزرگراه‌ها هستند)، می‌توانند با استفاده از گوشی هوشمند که رایج‌ترین رویکرد است با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر این، فناوری در این بخش در حال حاضر روی توسعه تعدادی ابزار جدید مانند سیستم‌های تشخیص چهره و ردیابی چشم کار می‌کند که می‌توانند در سایر سیستم‌های کمکی به راننده مانند تشخیص خستگی یا تشخیص تمرکز از طریق ضربان قلب با استفاده از تکنیک‌های مبتنی بر ردیابی چشم کمک کنند. به عبارت دیگر، صنعت خودرو به عنوان محرکی قدرتمند برای سایر حوزه‌ها مطرح شده است.

همگام با استقرار شبکه‌های ۵G، اتصال در بین خودرو‌ها بیشتر و بیشتر امکان‌پذیر می‌شود. همزمان با موفقیت و علاقه روزافزونی که نسبت به خودرو‌های متصل در حال به وجود آمدن است، تولید این مدل‌ها به دلیل تأثیرات مثبت دیجیتالی شدن در زمینه‌های دیگر مانند برقی شدن، حمل و نقل پایدار و رانندگی خودران در حال افزایش است.

بخوانید:  تغییر راس وزارت صمت منجر به راکد ماندن سیاست‌های حمایتی از تولید و اشتغال می‌شود

در حال حاضر خودروسازان کشور در ارائه برخی کاربرد‌های این فناوری مانند سیستم‌های ردیاب خودرو برای امنیت و مدیریت ناوگان حمل و نقل موفق بوده‌اند، اما کاربرد‌های دیگر این فناوری از جمله خودرو‌های برقی، رانندگی هوشمند و … در فاز تحقیق و توسعه است و ایران از بسیاری از کشور‌های توسعه یافته در این زمینه عقب افتاده است. مجوز بهره‌گیری از این کاربرد‌ها را باید شرکت‌های خودروسازی و نهاد‌های رگولاتوری کشور ارائه کنند تا امکان پیاده‌سازی و گسترش آن‌ها وجود داشته باشد.