رشیدی کوچی در پاسخ به این سوال که دربارۀ این مسئله دارد، عنوان کرد: اعتقاد دارم که بیش از هرچیز باید به مردم توضیح داد که اینستاگرام و امثال آن فضای امنی برای سرمایهگذاری شما نیست.
وی افزود: معتقدم تشویق بیش از سایر روشها جواب میدهد، الان بسیاری از کاربران و فعالان حوزه در بلاتکلیفی به سر میبرند تا حدودی نیز حق دارند. آنها اعتماد کاملی به سرویسهای موجود ندارند و باید پذیرفت که این اعتماد در یکروز از بین نرفته است بنابراین این امکان وجود ندارد که طی یک روز احیاء شود، بازگشت آن باید طی یک فرآیند انجام شود، البته اصلاح آن نیاز به زمان، طرح درست و برنامه ریزی دقیق دارد
چند سوال دیگر نیز میتوان به این فهرست بلند بالا اضافه کرد از جمله اینکه چرا اجرای سیاستهای اصولی پهنایباند مورد مطالبۀ هیچ شخص یا گروهی قرار نمیگیرد؟ در حالی که رهبر انقلاب بارها از جمله در دیدار خود با هیأت دولت دوازدهم در دوم/شهریورماه/ یکهزار و سیصد و نود و نه (اینجا بخوانید) به آن اشاره کردهاند تا دست کم این قاعدۀ عقلی رعایت شود که هفتاد درصد امکانات یک کشور به توسعۀ اقتصاد دیجیتالی بومی آن اختصاص پیدا کند؟
این نماینده مجلس در ادامه دربارۀ نابرابری امکانات تخصیصی به سکوهای ایرانی و خارجی اضافه کرد: حاکمیت به هردو نوع سرویس امکانات زیرساختی ارائه میدهد اما نحوۀ استفاده مهم است که فکر میکنم ایرانیها در این مسئله موفق نبودهاند به زعم بنده این گذاره به هیچ وجه قابل قبول نیست، مسئله این است که سرویس داخلی تا چه حد امکان ارائۀ عملکرد مناسب و بعد از آن دریافت زیرساخت بیشتر را دارد.
رشیدی کوچی در خاتمه دربارۀ نحوۀ حمایت از استارتاپ ها گفت: انشالله به زودی برنامههایی در این خصوص پیگیری خواهد شد.
یک نفر یا بیشتر از شهروندان ایرانی که براساس منافع ملی، ضرری را تحمل میکند، باید برای وی جبران مافات کرد همچنان که در فضای حقیقی اگر شهرداری قصد ساخت اتوبانی را داشته باشد، بدون پرداخت بهای ملک شخصی کسی، اقدام به تخریب آن نمیکند بنابراین بستۀ حمایتی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قول رونمایی از آن در هفتۀ جاری را داده است، باید متضمن این موضوع باشد که کاربران آسیب دیده به طور واقعی منتفع خواهند شد.
این عضو مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که تکلیف کسب و کارهای اینترنتی چه خواهد شد، تأکید کرد: فکر میکنم دربارۀ این موضوع طرحی که جامع و کامل باشد، در حال حاضر وجود ندارد، البته فعلاً اولویت اول ما حفظ آرامش جامعه است، در وهلۀ بعد طرحهای به جمعبندی رسیده و اجرا خواهد شد.
البته برخی نکتهها باید دربارۀ سرویسهای ایرانی و قیاس آنها با سکوهای خارجی در نظر گرفته شود، اساساً فارغ از اینکه پلتفرمهایی مانند زیرمجموعههای شرکت (متا) فیسبوک سرمایهگذاریهای میلیون دلاری برای توسعۀ خود انجام دادهاند، باید اذعان کرد که هیچ حمایت یکسانی از سکوهای داخلی و خارجی انجام نشده است.
نمایندگان مجلس نیز طی این یک ماه بارها در فضای رسانهای اظهارنظرهایی دربارۀ وضعیت پلتفرمهای آمریکایی مصر به نقشآفرینی در آشوبهای خیابانی مطرح کردند، یکی از آنها جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان بود که فرصتی دست داد تا خبرنگار برنا در حاشیۀ رویداد نظارۀ خانۀ خلاق و نوآوری قوۀ مقننه گفتگویی داشته باشد که شرح آن را در ادامه میخوانید.
سکوهای ایرانی زیرساخت ندارند!
گزارشی تأسف بار از آمار سال 1400 که سرویس رادار ابر آروان منتشر کرد؛ نشان میدهد که اینترنت دیتاسنترهای داخلی در سال ۱۴۰۰ با ۴ساعت و ۴۸دقیقه قطعی، ۸ساعت و ۳۴دقیقه اختلال پراکنده و ۴۰۹۶ساعت اختلال جزیی روبهرو بودهاند! این یعنی مجموعا ۱۷۱روز و معادل ۴۷درصد سال ۱۴۰۰ در ارتباطات اینترنتی دیتاسنترهای داخلی اختلال وجود داشته است اما مطالبۀ جدی برای بهبود شرایط در فضای اجتماعی دیده نمیشود!
راهکار حمایت از سکوهای داخلی چیست؟
البته طرح مسئلۀ حمایت از کاربران آسیبدیده فارغ از آمارهای ارائه شده هیجانی یا هدفمندی است که گاهی در فضای اجتماعی و رسانهای مطرح میشود، امروز معاون وزیر صمت در گفتگویی رسانهای دربارۀ میزان سهم اینستاگرام از اقتصاد دیجیتال گفته بود که این پلتفرم فقط سه درصد از مجموع گردش اقتصادی زیستبوم اقتصاد دیجیتال را در اختیار دارد و اعداد میلیونی که گاهی مطرح میشود درست نیست اما در حال حاضر قصد پرداختن به آمار و ارقام را نداریم.
آیا این خبر مفید بود؟
مسئلۀ دیگر ایجاد مزیت رقابتی برای سکوهای ایرانی است، بارها گفتیم که همۀ دستگاههای مسئول باید پای کار بیایند، صدا و سیما نیاز است که بدون توجه به هزینۀ تبلیغات تلویزیونی کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی را ترویج کند، رسانههای دیگر نیز باید به کمک صدا و سیما بیایند، مردم مسئلۀ تسهیم درآمد چنانچه به همۀ سکوهای ملی تسری پیدا کند، گامی مهم برای رشد اقتصاد دیجیتال خواهد بود، اعطای درگاههای مستقیم پرداخت بانکی، کاهش تعرفۀ پستی ارسال محصولات و … همگی از جمله راهکارهایی ساده اما مؤثر برای حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی هستند که مطالبهگران نیز امکان پیگیری آن را دارند.
وی تصریح کرد: برای مثال یکی از سکوهای داخلی چند سال قبل چند ده میلیارد تومان وام برای آماده سازی زیرساخت های خود دریافت کرد، تلاش خود را نیز تا حد توان انجام داد اما موفق نشد که کاربران را جذب کند. معتقدم کاربر باید با اختیار خود وارد سرویس ایرانی شود، اجبار به این کار از نظر بنده بیفایده است.
طرح جامع و کاملی دربارۀ آیندۀ کسب و کارهای مجازی ندیدم
دربارۀ پرداخت تسهیلات و منابع مالی تنها خبری که طی جستجوهای اینترنتی به آن دست یافتیم، اعطای تسهیلات پنج میلیارد تومانی، آنهم بعد از اخذ ضمانت نامه معتبر بانکی به چند سکوی ایرانی بود که فاصلۀ زیادی با ارقام چند ده میلیاردی مطرح شده دارد.
سوال دیگر نیز این است که مگر سکوهای خارجی پولی به دولت ایران پرداخت میکنند که سالانه میلیاردها تومان از بودجۀ کشور صرف توسعۀ زیرساخت آنها میشود اما سکوهای مذکور حتی به این اندازه که یک نمایندگی رسمی در ایران داشته باشند از خود همراهی نشان نمیدهند؟ اگر پرداخت میکنند، چرا اعلام نمیشود اگر هزینهای دریافت نمیشود، پس چطور هزینۀ توسعۀ پهنای باند مورد نیاز آنها، تأمین سرورهای پشتیبانی آنها (CDN مورد نظر نیست) و … پرداخت میشود؟
خبرگزاری برنا-گروه علمی و فناوری؛ حدود یک ماه پیش بود که دو پلتفرم آمریکایی «اینستاگرام» و «واتساپ» به دنبال نقش آفرینی فعالانهای که در ساماندهی آشوبهای خیابانی و انحراف اعتراضات و گلایههای مردمی داشتند بنابر صلاحدید مراجع ذی صلاح محدود شدند از آن زمان به بعد مطالب مختلفی دربارۀ زمان بازگشایی یا ادامۀ این روند در رسانههای مختلف مطرح شد و عدهای نیز با انگیزههای مختلف سیاسی و اجتماعی نگرانی خود را نسبت به وضعیت کسب و کارهای اینترنتی واقع بر این بسترها اعلام کردند.