اصول طراحی بیمارستان | elitarchgroup

۱- ایجاد روشنایی و سیستم تهویه هوا در مرکز ساختمان ممکن نیست. ۲- هسته مرکزی شامل آسانسورها و پلکانها طول راهروها را کاهش می دهد تا مراجعان و بیماران دچار سردرگمی نشوند و حفظ و نگهداری از آنان به آسانی انجام شود. فضای توالت از روشنایی طبیعی برخوردار باشد و به وسیله یک پنجره با هوای خارج ارتباط پیدا کند، مگر اینکه توالت بنابر نظر کمیته استاندارد مجهزیه تهویه مکانیکی و نور مصنوعی باشد.

داشتن یک برنامه معماری وعملکردی قبل از شروع طراحی به منظور مشخص نمودن فضاها و مساحت ها الزامی می باشد. اتاق انتظار مربوط به بخش های مدیریت اجرایی، مالی، بالینی، آزمایشگاه بالینی و رادیولوژی. در توالت و حمام نباید مستقیماً به اتاق نگهداری و ماده سازی غذا و اتاق یا سالن غذاخوری باز شود. ۵- بخش داروخانه به واسطه توزیع آسان داروها در نزدیکی بخش های بالینی، آسانسورها، بخش اورژانس و درمانگاههای سرپایی قرار می گیرد. ۴- در بخش زایمان قسمت نوزادان باید کاملاً در مجاورت قسمت زایمان قرار داشته باشد. آريايي هاي قديم بهداشت و پيشگيري از بيماري ها را بوسيله روش هاي خاص خود در صدر وظايف خويش مي شناختند.

پیش نویس دستورالعمل طراحی لرزه‌ای اجزای بیمارستان‌ها بر اساس عملکرد

اصول طراحی بیمارستان | elitarchgroup در اصول طراحی بیمارستان نکاتی وجود دارد که هرچند کوچک اما رعایت آنها تاثیرات بزرگی خواهد گذاشت. امداد رسانی و بهداشت و درمان از خدماتی است که ضروری بوده و خلل در آن موجب از دست رفتن جان و خسارت های جبران ناپذیر خواهد بود. دسترسی افراد به آنها بسیار محدود است و فقط پرسنل و پزشکان قادر به رفت و آمد در این بخش ها هستند. رعایت بهداشت و اصول تاسیساتی مناسب برای اتاق های عمل و مراقبت های ویژه از جمله مواردی است که در اصوصل طراحی بیمارستان ها به آن اشاره می شود. ضرورت ها برای اجرای قوانین در محل هایی مانند بیمارستان ها به حداکثر میزان خود می رسد. طراحی بیمارستان ها و کلینیک های درمانی توسط گروه های خاصی انجام می شود که بر قوانین آن تسلط دارند.

بخوانید:  آنچه باید راجع به تابلو روان بدانیم

اپیدمیولوژی ضربه های سر در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان پورسینای رشت

وظایف اساسی بدن بیماران، به صورت عادی، در اتاق‌های بیماران آزمایش می‌شوند اما معاینات گسترده‌تر، در اتاق‌های درمان جداگانه انجام می‌شود. هر جایگاه باید دارای حداقل یک اتاق دستیار پزشک و دو اتاق پزشک باشد که در آن‌ها معاینه و درمان جزیی صورت می‌پذیرند. دانستن نکات مهم در طراحی بیمارستان ها، کلینیک ها، مطب ها و فضای داخلی آن ها همواره برای طراحان داخلی و معماران ضروری میلگرد بستر می باشد. اگر شما نیز در حوزه طراحی داخلی فضاهای درمانی فعالیت می کنید و یا این که قصد طراحی و دکوراسیون مطب و یا کلینیک دارید، این مطلب می تواند برای شما کاربردی و مفید باشد.

  • این محل­ها علاوه‌بر یک میز باید دارای قفسه‌ها و دیوارهایی باشند و روی آن‌ها برنامه‌های سازمانی نصب شده ‌است.
  • در نزدیکی محدوده لابی بیماران بایستی فضای کافی جهت قرار دادن تختهای تمیز شده و آماده وجود داشته باشد.
  • ساخت و طراحی بیمارستان باتوجه‌به پیشرفت‌های اخیر و همچنین توسعه شهرها و ساخت‌وسازها در عرصه شهری و همچنین به دلیل سروکار داشتن با سلامت افراد به طور مستقیم باید از لحاظ موارد بسیار زیادی دارای استانداردهای بالا باشد.
  • اتاق بیهوشی باید حدوداً بوده و به‌ طرف اتاق عمل بوده و دارای درهای کشویی باشد (عرض خالص m 40/1).
  • اتاقهایی که جهت نگهداری مواد بیهوشی به کار می‌‌روند بایستی ضد آتش باشند و به اتاقهای عمل، زایمان و بیهوشی راه نداشته باشند.