تهران میزبان تراموای چرخ لاستیکی چینی یا ریلی ترکیه ای ؟

تراموای چرخ لاستیکی به گفته علیرضا زاکانی یکی از ابداعات چینی‌ها برای استفاده از این این نوع حمل و نقل انبوه بر بوده است، که در سفر اولش به این کشور از انجام مذاکراتی برای ورود آن به کشور خبر داد.

به‌ گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با روی کار آمدن مدیریت شهری ششم، مساله توسعه و بازآفرینی حمل ونقل تهران که سال‌های سال بود مورد بی توجهی قرارگرفته بود و به مرز بحرانی رسیده بود در اولویت قرار گرفت.

از آنجایی که تراموا‌ها می‌توانند تعداد زیادی مسافر را جابجا کنند، سریع و قابل اعتماد هستند؛ و آلودگی هوا و صوتی کمی ایجاد می‌کنند و جز وسایل حمل و نقل عمومی ایمن شناخته می‌شوند. از دلایل شهر‌های بزرگ جهان برای استفاده از آن و اشغال بخش عمده‌ای از فضای توسط این وسیله نقلیه عمومی در خیابان‌های اصلی شهر هستند.

اخیرا نیز معاون زاکانی از مطالعات و مذاکراتی برای واردات تراموای ریلی از ترکیه داشته است.

تراموا در کدام مسیر‌های پایتخت احداث می‌شود؟ 

در میان این قرارداد‌های جدید، شهردار تهران از مذاکراتی برای خرید تراموا و اجرای این مد حمل و نقلی در تهران سخن گفته بود.

بارسلونا، مادرید و والنسیا از جمله شهر‌های اسپانیایی هستند که از تراموا استفاده می‌کنند.

تهران میزبان تراموای چرخ لاستیکی چینی یا ریلی ترکیه ای ؟
سانفرانسیسکو، نیواورلئان، پورتلند و تورنتو از جمله شهر‌های آمریکای شمالی هستند که دارای شبکه‌های تراموا هستند.

خبر‌هایی که با واکنش اعضای شورای شهر و کارشناسان نیز همراه بود. هزینه‌های بالای خرید و راه‌اندازی این نوع حمل و نقل جدید در تهران مهمترین دلیل مخالفت برخی اعضای شورای شهر اعلام شد و آنها خواستار ارائه طرح توجیهی برای اجرای این طرح در تهران شدند.

بخوانید:  استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین، ادعایی برای تداوم سناریوی ایران‌هراسی بین‌المللی

حتی هنوز در توکیو، کیوتو و اوزاکا ژاپن از تراموا استفاده می‌شود، سئول و بوسان در کره و هنگ کنگ، شانگهای و پکن از جمله شهر‌های چینی هستند که از تراموا استفاده می‌کنند.

تهران میزبان تراموای چرخ لاستیکی چینی یا ریلی ترکیه ای ؟

انتهای پیام/



منبع

حتی درباره ورود بخش خصوصی هم در اینباره مذاکراتی صورت گرفته است، با توجه به اینکه راه‌اندازی تراموا یک مگا پروژه است، در برخی بخش‌ها شهرداری با بخش خصوصی همکاری خواهد کرد، اما در بخش تأمین سرمایه و واگن، سراغ بخش دولتی می‌رود که در این راستا تفاهم نامه‌ای با وزارت دفاع منعقد کردیم و درباره کلیات موضوع به توافق رسیدیم تا در صورتی که نتیجه نهایی مطالعات، اجرای طرح باشد وارد فاز مذاکره با وزارت دفاع شویم و سرمایه‌گذاری به صورت تهاتر انجام شود.

هزینه تراموا از کجا تامین می‌شود؟ 

تهران میزبان تراموای چرخ لاستیکی چینی یا ریلی ترکیه ای ؟

  هزینه ساخت و تامین تراموا چطور خواهد بود؟ 

در گزارش پیش رو به سعی شده به برخی از این سوالات پاسخ داده شود.

همانطور که استفاده از تراموا در بسیاری از کشور‌های جهان به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی محبوب و کارآمد همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت تراموا به صرفه‌تر است یا خرید اتوبوس

تهران میزبان تراموای چرخ لاستیکی چینی یا ریلی ترکیه ای ؟

هرچند برآورد‌ها نشان می‌دهد که اجرای این طرح به چند هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ و ممکن است اجرای تراموا در شهر پر تراکم تهران نیازمند حل معارضات ملکی باشد به خصوص در مناطق پرجمعیت مرکزی شهر، و می‌تواند با چالش‌های حقوقی و اجتماعی متعددی همراه باشد. اما طرح ورود تراموا به تهران، می‌تواند علاوه بر تغییر چهره شهر، در حمل و نقل سطح شهر هم تحول بزرگی ایجاد کند.

بخوانید:  صعود وارسته قزوین به مرحله نیمه نهایی لیگ یک فوتسال

از سوی دیگر طبق برآورد‌های کارشناسی هزینه یک کیلومتر ساخت مترو حدود ۵۰ میلیون هزینه در بردارد در حالیکه همین مسیر برای تراموا حدود ۱۰ تا ۱۵ یورو برآورد هزینه شده است و با توجه به اینکه این وسیله نقلیه انبوه بر توانایی جا به جایی حدود ۸ هزار نفر در روز را دارد نمی‌توان این حجم به جایی را با وسایل انبوه بر موجود مثل اتوبوس و بی آر تی توجیه کرد. 

هزینه بالای واردات تراموا همیشه مهمترین دلیل برای عدم اجرای این مد حمل و نقلی در ایران بوده است، اما معاون حمل و نقل ترافیکی شهرداری تهران از مذاکره با وزارت دفاع و کشور در این زمینه خبر داده که بخشی از این هزینه‌ها را از طریی تهاتر جبران خواهد کرد.
تهران میزبان تراموای چرخ لاستیکی چینی یا ریلی ترکیه ای ؟
محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره گفته است طراحی روسازی «تراموا» را تمام کردیم و از آنجایی که در طرح جامع به این موضوع پرداخته شده است و طرح جامع را نیز برای بررسی و تصویب در اختیار وزارت کشور و شورای عالی ترافیک کشور قرار داده ایم؛ امیدواریم، طرح جامع تأیید شود که این مهم در قالب تفاهم نامه با وزارت دفاع اجرایی شود.

تهران میزبان تراموای چرخ لاستیکی چینی یا ریلی ترکیه ای ؟

تهران میزبان تراموای چرخ لاستیکی چینی یا ریلی ترکیه ای ؟

از آنجایی که وزارت دفاع سازنده سیستم سیگنالینگ (سیستم علائم، وظیفه کنترل و هدایت قطار‌ها را به شکل هوشمند و با استفاده از مجموعه‌ای از تجهیزات سخت افزاری، سنسور‌ها و سیستم‌های نرم افزاری به عهده دارد) است و عمده سیستم تراموا نیز سیگنالینگ و هوشمندسازی است، می‌توان از توانایی این وزارتخانه بهره‌مند شد.

خرید اتوبوس از شرکت‌های داخلی و قرارداد با کشور چین برای واردات اتوبوس بخصوص توسعه حمل و نقل برقی از جمله این اقدامات بوده است که به گفته مسئولان شهری تاثیر این تلاش‌های دو سال گذشته را می‌توان امسال در تهران مشاهده کرد.

بخوانید:  75 فیلم برای جشنواره فجر ثبت نام کرده‌اند

به گفته معاون شهردار تهران سه کریدور برای «تراموا» در نظر گرفته شده است که در درجه نخست احداث این مد حمل و نقلی در مسیر تهرانپارس_آزادی پیگیری می‌شود.

شهر‌های پاریس، لیون، مارسی و دیگر شهر‌های بزرگ فرانسه دارای شبکه‌های تراموا هستند. برلین، مونیخ، فرانکفورت و دیگر شهر‌های بزرگ آلمان از تراموا به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. آمستردام، روتردام و لاهه دارای شبکه‌های تراموا هستند.

تراموای چرخ لاستیکی چینی یا ریلی ترکیه ای، کدام به تهران می‌آیند؟