رئیس مجمع عمومی سازمان ملل خواستار حداکثر خویشتن داری برای حفظ جان غیرنظامیان بی گناه شد

آمریکا و انگلیس که در شورای امنیت سازمان ملل دارای حق وتو هستند، در آن زمان از ارائه این قطعنامه به دلیل حمله روسیه به اوکراین، حمایت کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل درنشست این مجمع برای بررسی وتوی قطعنامه برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا گفت: وضعیت غزه، فاجعه بار، بی رحمانه و شرم آور است.

ایالات متحده آمریکا در نشست روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بود که باید توسط همه طرف‌ها رعایت شود.

«دنیس فرانسیس» رئیس مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه ۴ مارس ۲۰۲۴ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی وتوی قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه از سوی آمریکا تصریح کرد: وضعیت غزه فاجعه بار، بی رحمانه و شرم آور است. من از کشته و زخمی شدن صد‌ها نفر در جریان دسترسی به مواد غذایی در غرب شهر غزه در هفته گذشته شوکه و وحشت زده هستم.

فرانسیس ادامه داد: به گفته هماهنگ‌کننده امداد اضطراری سازمان ملل، هرگونه عملیات زمینی در رفح، یک عملیات بشردوستانه شکننده را در آستانه مرگ قرار می‌دهد.

این قطعنامه که از سوی کشور لیختن اشتاین ارائه شد، مجمع عمومی را ملزم می‌کند در پی استفاده از حق وتو برای جلوگیری از تصویب یک قطعنامه توسط یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین، نشستی را برای ارائه توضیحات کشور وتوکننده برگزار کند.

بخوانید:  خوی دوباره لرزید

مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ و پس از جنگ اوکراین، به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را برای مقابله با استفاده از حق وتو توسط اعضای دائم شورای امنیت تصویب کرد.

انتهای پیام/



منبع

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: بنابراین من فوراً خواستار حداکثر خویشتن داری برای حفظ جان غیرنظامیان بی گناه هستم.

جلسه مجمع عمومی سازمان ملل نیز ظرف ۱۰ روز پس از استفاده از حق وتو در شورای امنیت باید برگزار شود. کشور‌هایی که از حق وتو استفاده کرده‌اند، باید این اقدام خود را در برابر نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو توجیه کنند.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: جوامع بی شماری از بین رفته اند. خانواده‌های بی شماری ناپدید شدند. مادران و پدران، پسران و دختران، خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها – همه از بین رفته‌اند. رویاهایشان نابود شد، ظرفیت هایشان برای همیشه از دست رفت و آینده‌شان محو شد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا وتو می‌شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد، اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

فرانسیس تصریح کرد: «بنابراین، با عزم و فوریت، بیایید برای پایان دادن فوری به این درگیری و ایجاد زمینه برای آینده‌ای که در آن اسرائیل و کشور فلسطین بتوانند به طور مسالمت‌آمیز همزیستی کنند، سخت‌تر تلاش کنیم.»

بخوانید:  پیش نشست کنگره بین المللی میرزای نائینی برگزار شد