شهید بهشتی با تشکیل حزب جمهوری در پی حاکمیت دین بود

وزیر فرهنگ با اشاره به توسعه چشمگیر منابع نیروی انسانی کشور پس از پیروزی انقلاب، وظیفه مهم مدیران امروز را تربیت نیروی انسانی با ایمان و توانمند توصیف کرد و افزود: امروز در جست وجوی نیرو‌های متخصص و متعهد برای سپردن مسئولیت‌ها، با فقر روبرو می‌شویم، درحالی که بهشتی مظلوم و مدبر، سال‌ها پیش از انقلاب و در بحبوحه حوادث پس از انقلاب بر آن اصرار می‌ورزید و گام‌های اثرگذاری نیز در این زمینه برداشت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ محمدمهدی اسماعیلی در نخستین همایش بین‌المللی شهدای ترور انقلاب اسلامی که به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر با عنوان «از بهشتی تا آرمان» (آرمان علی‌وردی شهید ۲۱ ساله مدافع امنیت که آبان ۱۴۰۱ در خیابان اکباتان توسط آشوبگران به شهادت رسید) در یادمان شهدای سرچشمه برگزار شد، آیت‌الله شهید بهشتی را الگویی برای سرمشق گرفتن مسئولان امروز توصیف کرد و افزود: آیت‌الله بهشتی، حزب جمهوری را به معنای اصیل قرآنی آن بنا نهاد و با تاسیس آن حزب درپی کسب قدرت نبود بلکه از این رهگذر گسترش اخلاق و حاکمیت دین را جستجو می‌کرد.

وی با یادآوری رفتار‌های جنایتکارانه منافقین در نخستین سال‌های پس از انقلاب، گفت: پس از آن که منافقین در خرداد ۱۳۶۰ اعلام جنگ مسلحانه کردند، رهبر معظم انقلاب اسلامی نخستین حواری امام (ره) بودند که ۶ تیر در مسجد ابوذر برای حذف فیزیکی مورد سوء‌قصد قرار گرفتند. خداوند ایشان را برای هدایت کشتی انقلاب حفظ کرد، اما یک روز پس از آن، انفجار دفتر حزب جمهوری به شهادت آیت‌الله بهشتی و یارانش انجامید.

بخوانید:  خودروهای داخلی مشغول بلعیدن بنزین هستند

اسماعیلی با بیان این‌که شهید بهشتی به واسطه چند ویژگی و اصرار بر آن‌ها سهم مهمی در معماری، تثبیت و ادامه نظام اسلامی داشت، گفت: آیت‌الله بهشتی در دهه ۴۰ همراه با مبارزانی همچون آیت‌الله جنتی، آیت الله مصباح یزدی و آیت‌الله قدوسی مدرسه حقانی را به شیوه جدید در قم مدیریت کرد که بخش مهمی از کارگزاران تاثیرگذار پس از انقلاب، محصول این حرکت مدبرانه بودند. رویکردی که ایشان پس از پیروزی انقلاب نیز با تاسیس نهاد‌هایی پیگیری کرد.

در پایان این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعدادی از خانواده‌های شهدای هفتم تیر، شهدای مدافع امنیت، شهدای ترور و جانبازان ترور تجلیل شدند.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

اسماعیلی با بیان این‌که جزوات آموزشی آن سال‌های حزب جمهوری همچنان برای امروز کارآمد است، گفت: حزب جمهوری، نهادی به شعاع عظمت ایران برای تربیت بدنه نیروی انسانی مورد نیاز آینده انقلاب بود. این نکته‌ای است که به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته مسئولان اجرایی کشور از آن غافل ماند‌ه‌اند.

اسماعیلی از تقنین قانون اساسی مترقی به عنوان یادگار مهم شهید آیت‌الله بهشتی یاد کرد و افزود: ایشان در اصول متعدد قانون اساسی به موضوعات مهمی، چون اقتضائات حکمرانی، ابتناء به شرع و جایگاه فقها در قانون‌گذاری و همچنین نقش مردمسالاری دینی و رأی مردم در شکل دادن به نظام بی‌بدیل امت و امامت، توجه کرد.


آیا این خبر مفید بود؟

وی اضافه کرد: تلاش برای تربیت نیروی انسانی به منظور پیشرفت نهضت امام (ره) از ویژگی‌های مهم شهید بهشتی بود که ایشان همواره و همه جا بر آن تاکید داشت.

بخوانید:  کمک هوش مصنوعی به کاهش زباله

وی با یادآوری تجربیات زیسته و سلوک فکری آیت‌الله بهشتی گفت: بهشتی به عنوان یک روحانی نواندیش، دنیادیده و به چند زبان مسلط بود. حضور در غرب به او وسعت بینش بخشید؛ نه آن‌که متحیر در پیشرفت‌های مادی غرب شود، اما به همه معنا متشرع و متعهد به دین بود؛ الگویی که امروز باید از آن سرمشق گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاسیس حزب جمهوری را دیگر اقدام مهم شهید بهشتی برشمرد و تاکید کرد: ایشان بلافاصله پس از پیروزی انقلاب و فقط به فاصله چند روز، حزب جمهوری اسلامی را به عنوان یک حزب سیاسی منسجم در سراسر کشور تاسیس کرد. شبکه‌ای گسترده و هم‌افزا با در نظرگرفتن سلایق سیاسی متنوع که همگی زیر پرچم امام خمینی (ره) و متعلق به توده‌های جان‌فدای بنیان‌گذار انقلاب اسلامی بودند.

در این مراسم که شامگاه سه‌شنبه ششم تیر برگزار شد، سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سعید جلیلی و حسن رحیم‌پور ازغدی نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/