حال ناخوش جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد/ آفت به جان جنگل‌های بلوط بخش پاتاوه افتاد

انتهای پیام /



منبع

محسن معارفی  از اهالی منطقه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت، ۸۰ درصد درختان روستای تمنک به سمت شبلیز به شدت تخریب شده و با ادامه این روند تا پایان سال کلیه درختان بلوط این مناطق از بین خواهند رفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از کهگیلویه و بویراحمد ؛حکایت حمله آفت پروانه برگ خوار به جنگل های زاگرس چند سالی دردناک ترین قصه درختان بلوط است که ایستاده جان می دهند و چنانچه این آفت کنترل نشود، باید شاهد زوال بلوط های کهنسال در حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

وی در ادامه گفت، اداره منابع طبیعی هیچ گونه بازدیدی از این منطقه تا الان نشده است و فقط پیگیر متخلفین حمل چوب هستند ولی در خصوص سمپاشی هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است.

این آفت با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارات زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند. این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن در عرصه اقدام کنند.

به گفته اهالی، این بیماری سال گذشته کمرنگ‌تر بوده اما طی ماههای اخیر بیشتر شده و یک به یک درختان را قربانی خود می‌کند.

وی افزود، در اخبار آمده بود ۶۶ میلیارد به بحث این آفت درختان بلوط در استان اختصاص داده شده است، مسئولان پاسخ دهند این پول کجا هزینه شده است و چرا هیچ راه حل اساسی در این خصوص ارائه نشده است.وی در پایان گفت، با توجه به اینکه شهرستان دنا ورودی شهرهای مرکزی کشور است و منظره‌ای زیبا به محض ورود به منطقه استان درختان بلوط شروع می‌شود که خود بیانگر پایتخت طبیعت است اما با این روند تا چند سال آینده هیچ درختی باقی نخواهد ماند، چرا که منابع طبیعی تاکنون اقدام موثری برای جلوگیری از این آفات انجام نداده است.

بخوانید:  «اسپینجر» در تابستان پخش می‌شود