قادر به ساخت هر مدل کشتی هستیم/ حدود ۶۰ اقیانوس‌پیما برای نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی کشور باید ساخته شود

وی افزود: یکی از افتخارات مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو، ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما است که اولینِ آن تحت عنوان ” ایران اراک ” ساخته شد؛ برای اینکه بتوانیم این کشتی را بسازیم، تعدادی از مهندسان ایرانی چندین ماه در آلمان دوره می‌بینند، زمانی که می‌خواستیم بازگردیم آلمانی‌ها اعتقاد داشتند ما توان ساخت کشتی نخواهیم داشت چرا که پیش از ما هندی‌ها نیز در این دوره‌ها شرکت کرده‌بودند و موفق به ساخت کشتی نشده بودند، اما ما موفق شدیم با ارده‌ی قوی اولین کشتی اقیانوس‌پیمای ساخت ایران را بسازیم.





منبع

وی بیان‌کرد: این قانون ۲۰ ساله بود و ۲ سال پیش مدت آن به اتمام رسید بر همین مبنا در حال حاضر در هیات دولت در حال بررسی و بروزرسانی است تا دوباره به جریان بیفتد‌.


آیا این خبر مفید بود؟

ضربی در پایان خاطرنشان‌کرد: امروز ایزوایکو مشتری‌های بزرگی در ایران دارد و هم کشتی‌های داخلی و هم کشتی‌های خارجی خود را برای تعمیرات به ایزوایکو می‌رسانند؛ ضمن اینکه به دلیل تحریم‌های چندین و چند ساله متوسط سن کشتی‌های ایرانی به ۱۸ سال رسیده است در حالی که متوسط سن کشتی‌ها در دنیا ۹ سال است و بر همین اساس در چند سال آینده باید حدود ۶۰ فروند اقیانوس‌پیما بسازیم و برای این مهم بایست مهیا شویم.

به گزارش خبرگزاری برنا هرمزگان، سلمان ضربی  مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره ایزوایکو، اظهارداشت: در جمهوری اسلامی ایران،  بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی و کشتی سازی ایجاد شده است، مجتمع ایزوایکو در خاورمیانه و به نوعی در دنیا دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و مایه‌ی افتخار است که همه امکانات ساخت و تعمیرات مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو بعد از دفاع مقدس توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.

بخوانید:  آتش‌سوزی در بنگلادش 65 کشته و مجروح برجای گذاشت

 


انتهای پیام/

 

نایب رئیس هیأت مدیره مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو، تصریح‌کرد: سال ۸۱ با تقدیم لایحه‌ی دولت به مجلس، قانون حمایت از صنایع دریایی به تصویب رسید، ذیل این قانون قرار بود که یک صندوق حمایت از صنایع دریایی تشکیل شود اما متأسفانه این صندوق به درستی تشکیل نشد هر چند که وام‌های کوچکی داده شد اما اهداف از تشکیل آن محقق نشد‌.


|

مدیرعامل شرکت ایزوایکو ادامه داد: بعد از اینکه موفق شدیم کشتی ” ایران اراک ” را بسازیم و به بهره‌برداری برسانیم، آلمانی‌ها به ما نامه زدند و اعتراف کردند که کشتی‌‌ای که ما ساخته‌ایم بهتر از کشتی‌های ساخت آلمان است البته نه بدین معنا که تکنولوژی ساخت ما از آلمان بالاتر است اما به هر صورت ما توانسته‌بودیم آموزش‌هایی که دیده بودیم را به درستی پیاده کنیم‌.

وی تاکید کرد: امروز هیچ کشتی ای در دنیا  نیست که نتوانیم آن را در کشور بسازیم چنانچه ما یک کشتی ۲۱ هزار تنی را ساختیم که در حال حاضر در محور ونزوئلا و ژاپن در حال فعالیت است و با وجود سختگیرانه بودن استانداردهای بندری ژاپن اجازه‌ی پهلوگیری و تردد دارد.

بخوانید:  ایستگاه پمپاژ کرنوکر" به زودی افتتاح می شود

مدیرعامل ایزوایکو: قادر به ساخت هر مدل کشتی هستیم/ حدود ۶۰ اقیانوس‌پیما برای نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی کشور باید ساخته شود