وی افزود: یکی از افتخارات مجتمع کشتیسازی ایزوایکو، ساخت کشتیهای اقیانوسپیما است که اولینِ آن تحت عنوان ” ایران اراک ” ساخته شد؛ برای اینکه بتوانیم این کشتی را بسازیم، تعدادی از مهندسان ایرانی چندین ماه در آلمان دوره میبینند، زمانی که میخواستیم بازگردیم آلمانیها اعتقاد داشتند ما توان ساخت کشتی نخواهیم داشت چرا که پیش از ما هندیها نیز در این دورهها شرکت کردهبودند و موفق به ساخت کشتی نشده بودند، اما ما موفق شدیم با اردهی قوی اولین کشتی اقیانوسپیمای ساخت ایران را بسازیم.
وی بیانکرد: این قانون ۲۰ ساله بود و ۲ سال پیش مدت آن به اتمام رسید بر همین مبنا در حال حاضر در هیات دولت در حال بررسی و بروزرسانی است تا دوباره به جریان بیفتد.
آیا این خبر مفید بود؟
ضربی در پایان خاطرنشانکرد: امروز ایزوایکو مشتریهای بزرگی در ایران دارد و هم کشتیهای داخلی و هم کشتیهای خارجی خود را برای تعمیرات به ایزوایکو میرسانند؛ ضمن اینکه به دلیل تحریمهای چندین و چند ساله متوسط سن کشتیهای ایرانی به ۱۸ سال رسیده است در حالی که متوسط سن کشتیها در دنیا ۹ سال است و بر همین اساس در چند سال آینده باید حدود ۶۰ فروند اقیانوسپیما بسازیم و برای این مهم بایست مهیا شویم.
به گزارش خبرگزاری برنا هرمزگان، سلمان ضربی مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره ایزوایکو، اظهارداشت: در جمهوری اسلامی ایران، بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی و کشتی سازی ایجاد شده است، مجتمع ایزوایکو در خاورمیانه و به نوعی در دنیا دارای ویژگیهای منحصر به فردی است و مایهی افتخار است که همه امکانات ساخت و تعمیرات مجتمع کشتیسازی ایزوایکو بعد از دفاع مقدس توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.