مناسبات فی مابین ایران و اتحادیه اوراسیا نباید محدود به تجارت شود

وی همچنین پیشنهاد نمود کریدور حمل و نقلی ایران-اتحادیه اورآسیا ایجاد و مسیرهای ریلی، جاده ای و دریایی آن مورد توافق قرار گیرد تا از طریق آنها، تجارت آزاد کالاهای صنعتی و کشاورزی مابین 6 کشور جاری شود. 

شایان ذکر است اتحادیه اقتصادی اورآسیا شامل 5 کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان می باشد و یک منطقه آزاد تجاری و اتحادیه گمرکی را تشکیل می دهد. 

مناسبات ایران با این اتحادیه با اجرای موافقتنامه موقت تجارت ترجیحی در آبان 1398 وارد مرحله جدیدی شد. 

در این ملاقات، وزیر تجارت اتحادیه اورآسیا گزارشی از مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد مابین اتحادیه و ایران را ارائه و اظهار امیدواری نمود در این سفر، مذاکرات با وزارت صمت نهایی شود. وی همچنین به اراده موجود در اتحادیه برای ارتقا سطح همکاریها با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

در سال جاری، مذاکرات فشرده برای تبدیل موافقتنامه موقت ترجیحی به موافقتنامه تجارت آزاد در دستورکار قرار داشته و به مرحله پایانی رسیده است.

صفری همچنین به سایر حوزه های همکاری از جمله امنیت غذائی، امنیت انرژی، پولی، بانکی و گردشگری پرداخت و آمادگی کشورمان برای تقویت همکاری و تعامل با اتحادیه در این حوزه ها را خاطرنشان ساخت.

وی از جمله به مسیرهای دریایی آستاراخان-انزلی/امیرآباد و اکتائو-انزلی/امیرآباد و مسیرهای ریلی و جاده ای قرقیزستان-قزاقستان- سرخس/اینچه برون، روسیه-قزاقستان-سرخس/اینچه برون، روسیه-آستارا-رشت و مسیر ارمنستان-ایران برای این منظور اشاره نمود.

در پایان این دیدار قرار شد گفتگوها مابین اتحادیه اقتصادی اورآسیا و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با هدف بسط همکاریها به حوزه های مختلف اقتصادی ادامه یابد.

بخوانید:  برگزاری اولین همایش HSE در بنادر و صنایع وابسته در بندر شهید رجایی

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

انتهای پیام/





معاون وزیر امور خارجه نیز ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و 5 کشور عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا را نقطه عطفی در توسعه رروابط دانست و اظهار امیدواری نمود با پایان مذاکرات و تصویب مجالسِ 6 کشور، تجارت آزاد هرچه زودتر محقق شود. 


آیا این خبر مفید بود؟

به گزارش خبرگزاری برنا، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و آندری اسلپنف وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اورآسیا چشم انداز همکاریهای اقتصادی متقابل را مورد تبادل نظر قرار دادند.