همزمان با حمله اسرائیل به رفح صهیونیست‌ها با پلیس درگیر شدند



به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا، به دنبال مخالفت دولت راست افراطی نتانیاهو با طرح پیشنهادی مصر، قطر و آمریکا برای آتش‌بس در غزه، خانواده‌های اسرای اسرائیلی به همراه بسیاری از دیگر صهیونیست‌ها علیه دولت نتانیاهو در تل‌آویو، قدس اشغالی و دیگر نقاط اراضی اشغالی اقدام به تظاهرات کردند و نتانیاهو را متهم به رها کردن اسرا در راستای اهداف سیاسی خود کردند.

جنبش آزادی بخش حماس روز دوشنبه با طرح پیشنهادی از سوی میانجیگران برای آتش‌بس موافقت کرد و متعاقب آن صد‌ها تن از غیرنظامیان فلسطینی با حضور در خیابان‌های شهر رفح به پایکوبی پرداختند. اما شادی آنها سریعا با مخالفت دولت و کابینه نتانیاهو با آتش بس و حمله به رفح از بین رفت. این امر با واکنش شدید منتقدان دولت نتانیاهو در اسرائیل روبرو شد.

تایمز اسرائیل گزارش داد که معترضان خشمگین و خانواده اسرا در شامگاه دوشنبه به خیابان‌های تل‌آویو و قدس اشغالی آمدند و از دولت اسرائیلی خواستند که ضمن دستیابی به توافق با حماس بر سر آتش‌بس غزه، زمینه آزادی گروگان‌ها را فراهم کند.

پلیس اسرائیل دست‌کم دو بار برای متفرق کردن صد‌ها تن از معترضانی که بزرگراه آیالون در تل‌آویو را بند آورده بودند به زور متوسل شد.

ایناو زنگاوکر، مادر یکی از اسرا به این شبکه صهیونیستی گفت: «الان وقت توافق است. الان زمانی است که باید آتش‌بس بشود. ما امشب نمی‌گذاریم که آنها چنین شانسی را از دست بدهند.»

معترضان همچنین «جاده بگین» در مقابل ورودی اصلی وزارت جنگ اسرائیل را مسدود کردند. ده‌ها نفر نیز همچنان تا پس از نیمه شب با در دست داشتن تصاویر ۱۲۸ گروگان باقی‌مانده در آن حوالی به تجمع خود ادامه دادند.

بخوانید:  بازدید فرماندار ویژه شهرستان ری از مرکز شبه خانواده دختران نیک اندیشان در شهرری 

همزمان در قدس اشغالی صد‌ها نفر از معترضان که اطراف اقامتگاه رسمی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، تجمع کرده بودندو  خواستار دستیابی فوری به توافق بر سر آزادی گروگان‌ها شدند و سپس به صد‌ها نفر دیگری پیوستند که علیه حمله ارتش رژیم اشغالگر به رفح اقدام به تظاهرات در میدان پاریس اورشلیم کرده بودند.

از طرفی، براساس گزارش منابع اسرائیلی، تظاهرات علیه نتانیاهو به خشونت کشیده شده است.

طبق گزارش خبرگزاری «سما» فلسطین، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی از تلاش پلیس این رژیم برای متفرق کردن معترضان خبر دادند.

این گزارش می‌افزاید که هزاران معترض بار دیگر در مناطق مختلف فلسطین اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو و کابینه‌ی وی تظاهرات کردند.

براساس گزارش این شبکه رژیم صهیونیستی، معترضان خیابان‌های تل آویو، قدس اشغالی و بئر السبع در جنوب سرزمین‌های اشغالی را بستند.

آنها مانند روز‌ها و هفته‌های گذشته خواستار آزادی فوری اسرا و امضای توافق برای تبادل اسرا با گروه مقاومت حماس شدند.

خانواده اسرای اسرائیلی این بار در نامه‌ای به یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کردند: اگر عملیات نظامی در رفح را شروع کنید، خون بچه‌های ما گردن شماست.

آنها افزودند: کابینه کوچک امنیتی (کابینت) باید موافقت حماس با پیشنهاد توقف درگیری را به توافقی تبدیل کند که همه گروگان‌ها را بازگرداند.

این درحالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی بامداد دوشنبه گزارش دادند که گالانت در جلسه کابینه جنگ از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل خواسته با توافق مبادله اسرا با حماس موافقت کند.

بر این اساس، گالانت در این جلسه به نتانیاهو گفته که این طرح خوبی است و باید با آن موافقت کرد و این فرصتی برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه است.

بخوانید:  افتتاح پردیس‌ سینمایی شاهد تهران در روز ملی سینما

این گزارش می‌افزاید:گالانت همچنین گفته که علنی در این مورد صحبت نمی‌کند تا هزینه این توافق برای (رژیم) اسرائیل بیشتر نشود، اما باید با آن موافقت کرد.

اعتراض خانواده اسرای اسرائیلی برای موافقت با توافق با مقاومت همچنین پس از آن مطرح می‌شود که حماس موافقت خود را با طرح پیشنهادی برای در مورد آتش‌بس و توقف درگیری اعلام کرد.

براساس گزارش جنبش حماس، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش در تماس تلفنی با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر و «سید عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر از موافقت حماس با پیشنهاد دوحه و قاهره درباره آتش‌بس در نوار غزه خبر داد.

شبکه «المیادین» نیز به نقل از یکی از رهبران مقاومت فلسطین گزارش داد که میانجی‌گران و جنبش حماس به یک فرمول جدید و محکمی درباره برقراری آتش‌بس دست یافتند و این مشکل نیز حل شد.

وی گفت که حماس نرمش بیشتری برای دستیابی به توافق از خود نشان داد و اکنون توپ در زمین رژیم صهیونیستی است.

«طاهر النونو» از رهبران حماس نیز گفت که با پیشنهادی که شامل برقراری آتش‌بس، بازسازی ویرانه‌ها، بازگشت آوارگان فلسطینی و آزادسازی اسراست، موافقت کردیم.

وی افزود: منتظریم ببینیم میانجی‌گران در پاسخ به جوابیه رهبران حماس چه کار خواهند کرد، هیات حماس نیز به زودی برای بررسی توافق آتش‌بس به قاهره می‌رود.

رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند که خانواده‌های اسرای صهیونیست خیابان ایالون در تل‌آویو را مسدود کرده و خواستار بازگرداندن اسرا شدند.

خانواده «سینگوکر» اسیر صهیونیست در این خصوص گفت: حماس با تبادل اسرا موافقت کرد و اکنون وقت بازگرداندن اسراست و در غیر این صورت همه جا را به آتش می‌کشیم.

بخوانید:  مدیران آمارهای واقعی به مردم ارائه کنند/ پردیس آبیک موجب تحول علمی منطقه می شود

پیشتر شبکه القاهره الاخباریه مصر به نقل از یک منبع عالی‌رتبه این کشور گزارش داد که هیأت حماس فردا (سه‌شنبه) با هدف تکمیل مذاکرات مربوط به آتش‌بس در نوار غزه، به قاهره بازمی‌گردد.

هیأت حماس یکشنبه شب پس از پایان مذاکرات در قاهره به منظور مشورت با رهبران این جنبش در قطر، عازم دوحه شد.

انتهای پیام/



منبع