واگذاری پروژه‌های دولتی یکی از نمود‌های مشارکت اقتصادی است



به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ محمدرضا رستمی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان  در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه جهش تولید افزایش پرشتاب، مستمر و درون‌زا در سطح تولید کالا و خدمات است، اظهار داشت: این هدف به‌منظور کاهش عقب‌ماندگی تاریخی و اقتصادی، از طریق بهره‌گیری کارا از عوامل مؤثر بر تولید شامل: تقاضا، سرمایه، نیروی انسانی، مواد اولیه، علم و فناوری، زیرساخت، محیط کسب‌وکار و فرهنگ تولید و یا ایجاد تغییرات بنیادین صورت می‌پذیرد.

وی اولویت‌دادن به بخش‌های پیشرو، ارتقا بهره‌وری نیروی انسانی، رفع موانع تولید، اهتمام به سرمایه‌گذاری را از الزامات جهش تولید عنوان و خاطرنشان کرد: برای جهش تولید، سرمایه‌گذاری موضوع بسیار مهمّی است. تکمیل سرمایه‌گذاری‌های نیمه‌کاره و راکد، تشویق به سرمایه‌گذاری و هدایت نقدینگی به سمت تولید از عوامل مهم تأثیرگذار بر سرمایه‌گذاری است.

رستمی تصریح کرد: یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر سرمایه‌گذاری دخیل کردن بخش غیردولتی و غیرعمومی است که با مشارکت مردمی می‌تواند تحقق یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با تصریح بر اینکه مشارکت اقتصادی لزوماً به معنای خصوصی‌سازی نیست، گفت: مشارکت به معنای حضور و همکاری آگاهانه اقشار مردم در جهت تولید، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بیش‌تر و مطلوب‌تر، توزیع مناسب و عادلانه‌تر و مصرف بهینه منابع طبیعی و کالا‌های موردنیاز زندگی و صرفه‌جویی در استفاده از منابع کمیاب است.

رستمی افزود: یکی از نمود‌های مشارکت اقتصادی را می‌توان واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش غیردولتی با روش‌های متداول مشارکت بیان کرد، به‌نحوی‌که با نظارت و توسعه دستگاه دولتی همراه باشد نه تصدی‌گری آن.

وی فراهم‌کردن قابلیت بیشتر دسترسی به تکنولوژی‌های جدید در شرکت‌ها، تولید و توزیع با هزینه کمتر و کارایی بیشتر در تولید و ارائه خدمات، قادر ساختن بنگاه در جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی منطقه‌ای و خارجی، کاهش فشار هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی بر بودجه عمومی کشور را از مزایای مشارکت مردم در تولید کالا و خدمات عنوان کرد و گفت: اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی و دخیل کردن بخش خصوصی در سود و زیان شرکت‌ها می‌تواند باعث افزایش تحرک و انگیزه فعالیت و رشد اقتصاد و به‌تبع آن جهش تولید باشد.

بخوانید:  طرح همسان سازی حقوق کارمندان تهیه شده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با تأکید بر اینکه، خصوصی‌سازی باید فرایند رقابتی کردن را به وجود آورد و راه هرگونه انحصارطلبی را مسدود سازد، افزود: دولت باید کارگزاران خصوصی را برای رقابت‌پذیری آماده و با ارائه خدمات مشاوره و ایجاد تسهیلات در جهت آزادسازی ساختار، آنها را یاری کنند.

وی شناسایی، عارضه‌یابی و احیای واحد‌های تعطیل و نیمه‌فعال، شناسایی و واگذاری پروژه‌های عمرانی با مشارکت مردم، افزایش تعداد و ظرفیت شرکت‌های دانش بینان، اولویت‌بندی و تکمیل پروژه‌های عمرانی، اولویت‌بندی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بخش خصوصی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار، بهبود محیط کسب‌وکار، توسعه صادرات از جمله گام‌های تدوین و اجرای برنامه جهش تولید استان گیلان با مشارکت مردم استان گیلان عنوان کرد.

رستمی همچنین اطلاع‌رسانی و جلب مشارکت مردم و فعالان اقتصادی، تأمین و تجهیز منابع مالی جهش تولید و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی را از جمله دیگر اقدامات و فعالیت‌های لازم برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم عنوان کرد.
انتهای پیام/



منبع