پیش فروش خودرویی خاص در سایپا که اصلا خط تولید نداشت

انتهای پیام/ 



منبع

در تاریخ خودروسازی ایران تاکنون سابقه نداشته خودرویی که حتی خط تولید آن نصب نشده پیش فروش شود و حتی قیمت نهایی آن مشخص شود؛ شاید این اقدام باعث تکمیل آجرهای دیوار بی اعتمادی مردم به خودروسازان داخلی باشد.

مطابق بررسی های صورت گرفته و گفتگو با عوامل تولید هنوز خط تولید خودرو کویک GX-R در کارخانه پارس خودرو نهایی نشده است و تحویل حتی یک دستگاه آن در سال جاری بعید است و عملا یکسال است که از خریداران پول خودرویی گرفته شده که فقط روی کاغد بوده است. 

تجمع های اعتراض آمیز حواله داران در مقابل وزارت صمت سبب شد که سایپا فقط برای حواله داران مهر ماه و آبان ماه طرح جایگزین بگذارد البته بدین صورت که یا باید خودرو کویک معمولی بگیرند یا 11 درصد از پیش پرداخت آنها کم شود و پول خود را پس بگیرند. استدلال سایپا این بود افرادی که می خواهند پول بگیرند انصراف می دهند و مطابق قرار داد 11 درصد جریمه باید پرداخت کنند در حالیکه خریداران این استدلال را داشتند که این انصراف نیست، با توجه به خلف وعده سایپا پول آنها باید با احتساب سود مشارکت و جریمه دیکرد پرداخت شود .نکته دیگر این بود که سایپا فقط یک مدل خودرو کویک s را حاضر بود به عنوان جایگزین به مشتری تحویل بدهد ضمن آنکه زمان تحویل نیز بعد از 90 روز کاری بود.

در حالیکه مهر ماه موعد تحویل اولین سری این خودروها بود هیچ دعوتنامه ای برای خریداران ارسال نشد. آبان و آذر نیز اتفاقی رخ نداد، سایپا دوباره سراغ تاکتیک خبر درمانی رفت و سعی کرد با اعلام قیمت نهایی خریداران را امیدوار کند که خودرو آنها به زودی تحویل داده خواهد شد اما واقعیت را خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا جستجو کرد. خبرگزاری برنا به خبری ناراحت کننده در این باره دست یافت؛ هنوز خط تولید این خودرو راه اندازی نشده که بخواهند به خریداران تحویل بدهند. حالا این سوال وجود دارد چرا خودرویی که هنوز تولید نشده بایستی بارها فروش فوری شود؟ 

بخوانید:  تئاتر را نجات دهید تا نجات پیدا کنید!

این درحالی بود که مجموعه سایپا تحت فشار شدید قطعه سازان قرار داشت و وزیر وقت صمت نیز به دنبال رکورد زنی تولید خودرو بود. تمام این عوامل سبب شد که تیموری از تاکتیک خبر درمانی استفاده کند و درحالیکه به لحاظ فنی هیچ حرکتی در خصوص تولید این خودرو استاندارد روز دنیا نشده بود و طرح آن فقط بر روی کاغذ بود آغاز تولید سرد این خودرو را اعلام کند. مدیرعامل سایپا حتی به بخش فروش دستور داد که پیش فروش این خودروها را با دریافت 117 میلیون تومان به صورت علی الحساب آغاز کند.

این حرکت علاوه بر تامین بخشی از نقدینگی مورد نیاز در شب عید نشان از رویکرد کیفیت محور سایپا داشت. حالا با گذشت یکسال از این اتفاق و حاشیه های به وجود آمده مشخص شد که تیموری ریسک سنگینی کرده است. 

به گزارش خبرنگار برنا، دی ماه سال گذشته مدیرعامل سایپا تغییر کرد و محمد علی تیموری جایگزین جواد سلیمانی شد، با توجه به سابقه فنی تیموری انتظار می رفت که حداقل در حوزه کیفیت این خودروسازی عملکرد خوبی از خود نشان دهد. گفتگوهای خبری وی در روزهای ابتدایی ریاست نیز همین پالس را به جامعه صنعتی کشور داد.

اما شاید نقطه تراژدی کمدی این داستان اینجا باشد که در حالیکه حواله داران آذر، دی، بهمن اسفند تا این لحظه تعیین تکلیف نشدند. و شرکت نیز هیچ گونه پاسخی به حواله داران و خبرنگاران پیگیر این موضوع نمی دهد.علاوه بر عرضه این خودرو در سامانه یکپارچه 20 دی ماه یعنی حدود 10 روز پیش شرکت سایپا طرح فروش با موعد تحویل 90 روزه خودرو کویک GX-R را آگهی کرده است و هیچ سازمان یا نهاد نظارتی از مدیران این شرکت سوال نکرده که وقتی هنوز یک خودرو از تعهدات 5 ماه پیش خود را تحویل ندادید چگونه دوباره ثبت نام می کنید.

بخوانید:  دغدغه پرسپولیسی‌ها برطرف شد؟

تیموری با کاراکتر یک فرد فنی که در سابقه راه اندازی خط تولید گیربکس و قطعات فنی مطابق با استانداردهای روز دنیا را دارد در همان روزهای اول خبر از تولید خودروی کویک GX را داد. خودرویی که با طراحی موتور جدید IM۱۵ به منظور کاهش سطح آلایندگی محصولات، ارتقا به یورو ۵ و قابلیت ارتقا به یورو ۶ را دارد و تمام استانداردهای 85 گانه را پاس می کند.