کدام استان‌های کشور در معرض “تهدید بالقوه فرونشست زمین” هستند؟

بیت‌اللهی خاطرنشان کرد: آخرین تحقیقات و بررسی‌های میدانی حاکی از این است که تنها استان گیلان از این تهدید مصون مانده و در این استان تا این تاریخ فرونشست زمین شناسایی نشده است اما بعید نیست که با توجه به برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در این استان و مهاجرت‌های اقلیمی که به گیلان انجام شده، به‌زودی فرونشست گریبانگیر این استان شمالی کشورمان بشود.



منبع

به گزارش برنا؛ “خطر فرونشست زمین” در کشور ما روز به روز استان‌ها و شهرهای بیشتری را درگیر خود می‌کند و بیم آن می‌رود که دیر یا زود اثرات این پدیده که از آن به عنوان “زلزله خاموش” در لایه‌های پایین‌تر زمین یاد می‌شود، در سطح زمین پدیدار شده و جان و مال مردم کشورمان را به خطر بیندازد.

در رابطه با آخرین شرایط فرونشست در استان‌های مختلف کشور علی ‌بیت‌اللهی؛ عضو هیئت عملی مرکز تحقیقات راه  وشهرسازی گفت: آمار جهانی نشان می دهد که حدود 3 تا 5 درصد از کل پهنه‌های فرونشستی زمین دارای نرخ بالای 10 سانتی‌متر در سال هستند. این در حالی است که در چندین استان کشور ما و در چندین پهنه از گستره استان‌ها، نرخ فرونشست زمین بالای 10 سانتی‌متر درسال است.

در حال حاضر این پدیده در همه استان‌های کشور در حال افزایش است و نرخ سالانه آن همواره درحال افزایش است و نزدیک به 49 درصد جمعیت کل کشور در معرض “فرونشست زمین” هستند.

عضو هیئت عملی مرکز تحقیقات راه  وشهرسازی اضافه کرد: در استان‌های آذربایجان غربی، یزد، کردستان، لرستان، زنجان، کرمانشاه و مازندران، فرونشست زمین دارای نرخ 10 تا 15 سانتی‌متر در سال در یک یا چند محدوده است. در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، اردبیل و خراسان جنوبی در یک یا چند پهنه، فرونشست زمین دارای نرخی بین 5 تا 10 سانتی‌متر درسال و در استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد نرخ فرونشست زمین در یک یا چند پهنه بین 3 تا 5 سانتی متر در سال برآورد شده است.

بخوانید:  کدوم فیلم چقدر فروخته است؟

وی ادامه داد: بنا بر آخرین بررسی های اینجانب، در سطح کشوری آمار زیر قابل ارائه است؛ در استان‌های کرمان، البرز، تهران، گلستان، قم و همدان نرخ فرونشست زمین در یک یا چند پهنه بالای 20 سانتی‌متر در سال است. همچنین در استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، قزوین، سمنان، خراسان رضوی و اصفهان نرخ فرونشست زمین در یک یا چند پهنه بین 15 تا 20 سانتی‌متر در سال است.