۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مودی مالیاتی جدید شناسایی شد

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه فرار مالیاتی عمدتاً ریشه در عدم تمکین مودی دارد، گفت: برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات جامع و اثرگذار در جهت کاهش اشکال مختلف عدم تمکین در این زمینه بسیار ضروری است.

وی افزود: یکی از دلایل مهم این امر ناشی از استفاده مؤثر از ظرفیت ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، رصد تراکنش‌های بانکی، ساماندهی دستگاه‌های پرداخت بانکی و واحدیابی‌های مؤثر و گزارش‌های فرار مالیاتی بوده و در نهایت طی سال گذشته، حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مودی جدید شناسایی شد که از این تعداد، یک و نیم‌میلیون مودی امسال اظهارنامه داده یا فرم تبصره ماده (۱۰۰) ارسال کردند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: امروز در دنیا، افزایش تمکین مودی و ابراز مالیات از سوی مودی بسیار حایز اهمیت است و جایگاه حسابرسی در فرایند مالیات ستانی چندان پررنگ نیست؛ چرا که در این کشورها اصولاً فرار از پرداخت مالیات بسیار پرهزینه است و مودیان اصولاً اجازه کتمان درآمد به خود نمی‌دهند.



منبع

وی با اشاره به اینکه، عدم تسلیم اظهارنامه، کم ابرازی درآمد، بیش اظهاری هزینه و سوءاستفاده از معافیت‌های مالیاتی از جمله اشکال مختلف عدم تمکین محسوب می‌شوند، گفت: واحدهای اجرایی بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی درصورتی‌که اقدام به‌موقع و مؤثر داشته باشند، می‌توانند در کاهش عدم تمکین و مقابله با فرار مالیاتی بسیار نقش‌آفرین باشند.

پاکدامن تأکید کرد: نظام مالیاتی در حال حاضر قادر است برای مودیانی که اظهارنامه تسلیم نمی‌کنند، باتوجه‌به اطلاعاتی که در سامانه‌های مالیاتی در اختیار دارد، اظهارنامه برآوردی تولید کند.

بخوانید:  موتور تیم ملی برای قهرمانی در جام ملت های آسیا روشن شد