باید سیاست تنبیه اجتماعی و اقتصادی فراریان مالیاتی را اجرا کنیم

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ مودیان به عنوان گام اولیه برای حل و فصل مشکلات نظام مالیاتی کشور مطرح شد. سامانه از تیرماه سال ۱۴۰۱ به اجرا گذاشته شد و توانست موفقیت‌های نسبی در سامان دادن به امور مالیاتی کشور دست یابد. فاز جدید این سامانه از ابتدای ماه جاری به اجرا گذاشته شد و قرار است تمامی مشاغل و کسب و کار‌ها به آن بپیوندند و شفافیت در درآمد‌ها آن‌ها رقم بخورد.

لطفی گفت: در وهله‌ی اول باید فرهنگ سازی‌های گسترده برای پرداخت مالیات داشته باشیم و مردم متوجه شوند که مالیات دهی یکی از وظایف شهروندی آن هاست. اما در ادامه باید با کسانی که با وجود درآمد‌های بالا نمی‌خواهند مالیات بپردازند، برخورد کنیم. مثلاً گواهینامه‌ی آن‌ها توقیف شود، امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را نداشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: باید طوری عمل کنیم که راه فرار مالیاتی را بر افراد ببندیم. به طور مثال، دولت می‌تواند کسانی را که از دادن مالیات فرار می‌کنند، با محرومیت از خدمات اجتماعی مواجه کند.

لطفی گفت: دولت باید همزمان با اقداماتی که برای افزایش درآمد‌های مالیاتی اش به اجرا می‌گذارد، اولاً فرهنگ سازی برای پرداخت مالیات در کشور داشته باشد و ثانیاً در مورد اینکه این مالیات‌ها در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز اطلاع رسانی و شفاف سازی کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: مالیات دهندگان و دولت حقوق و وظایفی برعهده دارند. حق دولت این است که از همگان متناسب با درآمدشان مالیات دریافت کند. حق مالیات دهندگان نیز این است که بدانند مالیات‌ها در کجا به کار انداخته می‌شود.

بخوانید:  مصدومان چهارشنبه‌ سوری در قزوین به ۱۲۵ نفر افزایش یافت

شاهد مقاومت برخی اصناف به ویژه طلافروشان در مقابل پیوستن به سامانه مودیان و شفاف سازی درآمد آن‌ها هستیم. به نظر می‌رسد، پیوستن به این سامانه به نفع آنان نیست. کسانی که تا الان در سایه‌ی عدم شفافیت فرار مالیاتی داشته اند، نمی‌خواهند به این سامانه ملحق شوند.

لطفی: باید سیاست تنبیه اجتماعی و اقتصادی فراریان مالیاتی را اجرا کنیم

وی ادامه داد: باید سیاست‌هایی را به اجرا بگذاریم تا بین کسانی که مالیات می‌دهند و کسانی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، تفاوت ایجاد شود. نباید این دو دسته در جامعه با یکدیگر یکسان باشند و حتی مالیات پرداخت نکردن یک امتیاز و ارزش محسوب شود.

وی در خصوص این موضوع که پیوستن به سامانه مودیان به نفع کسانی که تا کنون فرار مالیاتی داشته اند، نیست و آن‌ها تمایلی به این موضوع ندارند، تصریح کرد: دولت وظیفه دارد به منظور مالیات ستانی عادلانه در کشور به سمت استفاده از سامانه‌های هوشمند و به روز حرکت کند.

حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره مقاومت اصناف در برابر پیوستن به سامانه مودیان و شفاف شدن درآمدهایشان اظهار داشت: لازم است اقداماتی را در راستای ایجاد فرهنگ پرداخت مالیات در کشور به اجرا بگذاریم. در مرحله‌ دوم، لازم است زیرساخت‌های موردنیاز برای مالیات ستانی مبتنی بر اطلاعات را ایجاد کنیم. موضوع بعدی این است که باید شرایطی به وجود بیاوریم تا مالیات دهنده فواید مالیات دهی را در کشور لمس کند.

وی ادامه داد: مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت هاست و باید مالیات حقه از همگان وصول شود. شرایط فعلی نیز به ضرر حقوق بگیران است و بستر برای فرار مالیاتی مهیاست. این وضعیت باید اصلاح شود.

بخوانید:  کشف 4 تن مواد اولیه آرایشی و بهداشتی قاچاق در شهریار

لازمه‌ اخذ مالیات دقیق و عادلانه این است که از یک نظام مالیاتی قوی و کارآمد برخوردار باشیم. شواهد نشان می‌دهد که تا الان نتوانسته ایم یک سیستم مالیات گیری صحیح را در کشور ایجاد کنیم. زیرا می‌بینیم که شغل‌های واسطه‌ای و پرسود در کشورمان پرطرفدار هستند و در عوض افراد تمایلی به سرمایه گذاری در کار‌های تولیدی که هدف مالیات گیری هستند، ندارند. کار‌های تولیدی به راحتی برای مالیات گیری در دسترس هستند، اما اقدامات پرسود سوداگرانه به علت عدم شفافیت از تیررس مالیات گیرندگان پنهان هستند. کارمندان و کارگران دولتی نیز به زعم کارشناسان در حوزه‌ی مالیاتی قربانی بی عدالتی شده اند. در حالی که مشاغل پردرآمد و خاص به انحای مختلف از پرداخت مالیات طفره می‌روند، کارمندان و کارگران دولتی که اتفاقاً درآمد زیادی هم ندارند، قبل از واریز حقوق شان مالیات می‌پردازند.

انتهای پیام/ 



منبع

لطفی: باید سیاست تنبیه اجتماعی و اقتصادی فراریان مالیاتی را اجرا کنیم

لطفی: باید سیاست تنبیه اجتماعی و اقتصادی فراریان مالیاتی را اجرا کنیم