مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانهای کشور
این در حالی است که در اصل پنجاهم قانون اساسی بیان شده است: در جمهوری اسلامی حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی میشود. از این رو فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست و یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع باشد. بیان مبانی دینی، علمی و بسترسازی فرهنگی از طریق نظام آموزشی و رسانهای به صورت زمانبندی شده و هدفمند- ایجاد انگیزههای مادی و معنوی در میان مردم و دستاندرکاران این عرصه برای جلب سرمایهگذار – تقویت ساختارهای قانونی و ضمانت اجرای قانون به تحقق این امر کمک شایانی میکند. پیشنهاد میشود طرح تفصیلی مدیریت پسماند با نگاه مدیریت استانی متناسب با نیازهای محلی تصویب و به صورت دائم پایش و اصلاح شود.
۵. یکی از راهکارهای مطمئن برای کاهش آلودگی هوا توسعه حملونقل پاک انسانمحور همچون دوچرخه، وسایل نقلیه شخصی بدون سوخت موتورهای برقی با فراهم کردن زیرساختهای شهری و امکان دسترسی عموم مردم در راستای کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی است. از دولت محترم انتظار میرود در این خصوص اقدامات و حمایتهای لازم از مدیریت شهری را در دستور کار خود قرار دهد.
با اینحال شوراها همواره در اجتماعات مردمی حضور دارند و در دسترس مردم هستند و این امکان خوبی است که به عنوان امین مردم و نظام نیاز و مطالبات مردم را به مسئولین انتقال میدهند. دولت و مجلس لازم است در رفع این تنگناهای قانونی و ساختاری همت کنند تا فرصتهای توسعه کشور از دست نرود.
نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر مردم سالاری دینی است و اینکه هیچ نهادی در جمهوری اسلامی ایران نیست که برخاسته از رأی مردم بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم نباشد. یکی از جلوههای روشن مردم سالاری دینی و تحقق اراده مردم شکل گرفتن شوراها در شهر و روستا است و بر همین اساس شهر اسلامی مبتنی بر اخلاق، معنویت، اسلامیت و عدالت است و مدیریت شهری راهکار تحقق این اصل است.
7- سهم مدیریت شهری در پیگیریها و دلسوزی برای حل مشکلات مردم سهم بالایی است و عبور از بحرانها و موانع با خرد جمعی و همکاری و مشارکت عمومی امکانپذیر است. بهترین جلوه آن فعال کردن شوراها و سپردن مسئولیت به آنهاست و این نقش را باید لباس قانون بر تن کند و مغتنم شمرده شود. شوراها انتظار دارند از سوی دولت و مجلس حمایت شوند تا بتوانند بسیاری از مشکلات و تنگاهایی که در زندگی جاری مردم وجود دارد را رفع کنند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
خداوند متعال را شاکریم که به ما توفیق عنایت فرمود تا در کلانشهر شیراز شهر فرزانگان و شهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع)، زادگاه ۵۶۰۰ شهید گلگون کفن و شهید سوم محراب حضرت آیتالله دستغیب بزرگمرد فقاهت و استاد اخلاق و عرفان، در سایهسار امن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گرد هم آئیم و مسائل و مشکلات مدیریت شهری کشور را به بحث و گفتگو بگذاریم.
6- خوشبختانه بحث تغییر رویکرد در شهرداریها از سازمانی صرفاً خدماتی به یک نهاد- اجتماعی و جامعه تا حدی جای خود را در مناسبات مدیریتی و سیاستگذاریهای کشور باز کرده و در این رابطه تعیین شاخصهای مسئولیت اجتماعی شهرداری امری ضروری است.کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شاخصهای متنوعی را احصا و آمادگی دارد پیشنهادات خود را تقدیم متولیان امر کند.
آیا این خبر مفید بود؟
۲. تنگناهای قانونی و ساختاری زیادی وجود دارد که شوراها از آن رنج میبرند؛ ازجمله اینکه شوراهای اسلامی شهر به عنوان نهادی مستقل و فاقد متولی در سطوح مالی مدیریت کشوری هستند. به موجب قانون سازمان شهرداریها و دهیاریها متولی شوراها محسوب نمیشود، پس قواعد وضع شده صرفا برای شهرداریها و دهیاریها لازم الاتباع میباشد، نه برای شوراها. لذا از شورایعالی استانها درخواست میشود نسبت به رفع این ابهام و مانع قانونی اقدام نماید .
گفتنی است درآیین اختتامیه این مجمع بیانیه ای به شرح زیر قرائت شد:
نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف