استفاده از سی.ان.جی به جای بنزین، راهکاری است که کشورهای پیشرفته از سالها قبل آن را در پیش گرفتهاند اگرچه ایران هم از دهه هشتاد توسعهی این صنعت را در دستور کار قرار داد، اما با اتخاذ سیاستهای نادرست، نتوانست چندان پیشرفتی داشته باشد و رفته رفته نیز به دست فراموشی سپرده شد. این در حالی است که ایران با وجود دارا بودن ذخایر عظیم گاز، میتوانست یکی از پیشروترین کشورها در توسعهی صنعت سی.ان.جی باشد و حتی با صادرات آن بتواند درآمدزایی داشته باشد.
با این آمار و ارقام به نظر نمیرسد هیچیک از راههای بالا، در صورت عملی شدن هم، بتوانند به صرفه باشند؛ پس راهحل چیست؟
اما در دههی هشتاد، و درست از سال 1385، برای جلوگیری از رشد افسارگسیختهی مصرف بنزین، سی.ان.جی وارد سبد سوختی خودروهای کشور شد. از ابتدای مصرف سی.ان.جی تا سال 1393، این صنعت با شیب قابل توجهی افزایشی بود، به طوری که در سال 1393 به 19.3 میلیون متر مکعب در روز رسید اما پس از سال 93 تاکنون ثابت مانده است.
آمارها نشان میدهند که مصرف روزانه بنزین کشور از مقدار متوسط روزانه 8/45 میلیون لیتر در سال 1380 به 5/103 میلیون لیتر در روز، طی سال 1401 رسید و رشد 2/2 برابری را در طی 21 سال به ثبت رسانده است. این میزان با توجه به رشد جمعیت، در سالهای آینده بالاتر هم خواهد رفت.
به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، با وجود تلاش و راهکارهای گوناگونی که دولتها در جهت کاهش مصرف بنزین انجام دادهاند، بازهم این روند سیر صعودی خود را طی میکند. با ادامهی این روند و مصرف بنزین تا سال 1420 تراز بنزین به میزان 22 میلیون لیتر در روز، منفی خواهد شد و اگر اکنون برای آن چارهای اندیشیده نشود، در آینده با چالشهای بزرگتری مواجه خواهیم بود.
شاید اصلیترین دلایل این فاصله را بتوان در سیاستهای غلط، عدم توجه دولتها به صنعت سی.ان.جی و غفلت از منابع موجود جستجو کرد. ایران با دارا بودن ذخایر عظیم گاز، همچنان در تولید بنزین با چالش مواجه است این در حالی است که نه تنها منابع گازی در کشور وجود دارند، بلکه تجهیزات صنعت سی.ان.جی و گازسوز کردن خودروها، به تمامی در ایران و توسط تولیدکنندگان داخلی تولید میشود؛ توجه به این صنعت نه تنها میتواند راهی برای برونرفت از چالش بنزین باشد بلکه به کاهش خروج ارز از کشور، حمایت از تولیدکننده داخلی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی نیز میانجامد.
یکی از راههای برونرفت از این چالش، احداث پالایشگاه است که نیازمند سرمایهگذاریهای هنگفت خواهد بود و راه دیگر واردات بنزین است که در این حالت، با احتساب نرخ 60 سنت به ازای هر لیتر بنزین به منظور پوشش کسری 22 میلیون لیتر بنزین در روز، سالانه 5 میلیارد دلار به هزینههای دولت افزوده خواهد شد.
سبد سوخت خودرهای سواری در ایران را دو سوخت اصلی بنزین و سی.ان.جی تشکیل میدهد و البته ال.پی.جی هم در برخی مناطق مصرف میشود که به هیچ وجه با دو سوخت اصلی قابل قیاس نیست و بسیار اندک است. طبق آمار موجود، بیش از 99 درصد بنزین مورد استفاده در کشور، در بخش حمل و نقل مصرف میشود.
در این میان بهترین گزینه استفاده از سی.ان.جی به جای بنزین در حمل و نقل است که متأسفانه تاکنون به پتانسیلهای قیمتی و زیستمحیطی آن توجهی نشده است. این درحالی است که در طی این سالها، اگر دولت عزمی راسخ در جهت توسعهی صنعت سی.ان.جی را داشت، با کاهش مصرف بنزین مواجه بودیم.