حذف مافیا، بهبود معیشت مردم و تنظیم بازار هدف دولت سیزدهم برای تشکیل وزارت بازرگانی

میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به لایحه دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی، تشکیل منظم ستاد تنظیم بازار، تقویت دستگاه‌های نظارتی خصوصاً سازمان تعزیرات، نقش آفرینی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، تقویت بازرگانی داخلی و خارجی، افزایش تراز بازرگانی و توسعه همکاری با همسایگان و کشورهای همسو را از اهداف اصلی دولت برای تشکیل احیا این وزارتخانه دانست. 


آیا این خبر مفید بود؟

انتهای پیام/ 

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یکی از موافقین تشکیل وزارت بازرگانی است؛ وی با تاکید بر اینکه بخش بازرگانی چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی اثرگذار بر اقتصاد است، گفت: نباید با این تفکر که بخش صنعت و بخش تولید باید با بازرگانی هماهنگ باشد، این ۲ را با هم ادغام کنیم. این ۲ وزارتخانه باید کاملا مجزا باشد تا بخش صنعت بتواند ذائقه مصرف‌کننده و بازار را هماهنگ و تولید کند و در مقابل وزارت بازرگانی نیز تنظیم‌گر بازار باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، یکی از اهداف دولت سیزدهم ارتقا معیشت مردم و بهبود اقتصاد کشورمان بوده و هست؛ در این راستا آیت الله رئیسی بارها بر حذف مافیا تاکید کرده و خواستار سهولت تامین نیازهای اولیه و مایحتاج زندگی مردم بدون دلال بازی شده اند. 

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

در همین راستا دولت لایحه ایجاد سازمان بازرگانی را در بهمن سال گذشته با قید ۲ فوریت به مجلس ارسال کرد، اما نمایندگان به دلیل عدم کارآمدی سازمان بازرگانی و با تاکید بر نیاز به ایجاد یک وزارتخانه مستقل برای بخش بازرگانی و ویژگی نظارت‌پذیری وزارتخانه، آن را رد کردند؛ دولت سیزدهم هم به دنبال تشکیل سازمان بازرگانی ذیل نهاد ریاست جمهور بر آمد اما بهارستان نشینان پیام های قبلی خود را پس گرفته و خواستار ارسال لایحه تشکیل وزارت بازرگانی از سوی دولت سیزدهم به مجلس یازدهم شدند. 

بخوانید:  پریچهره سرپرست فدراسیون انجمن های ورزشی: تمام اعضای جامعه ورزش باید در انتخابات حضور پیدا کنند

فتح‌الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یکی دیگر از موافقین تشکیل وزارت بازرگانی است؛ او معقتد است با تشکیل این وزارتخانه یک تشکیلات متمرکزی برای مدیریت بازار و تجارت ایجاد می‌شود، ضمن اینکه درخصوص وضعیت بازار پاسخگو بوده و می‌توان مسئولیت‌هایشان را یادآوری کرد. از سوی دیگر بخشی از ماموریت‌های بازار که به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده بود را می‌توان به این وزارتخانه محول کرد و بدون تغییر ساختار نیروی انسانی، افراد مسئول در وزارت جهاد کشاورزی را از آن وزارتخانه منفک کرده و به وزارت بازرگانی انتقال دهد؛ کنترل صادرات و دیپلماسی خارجی از جمله وظایف تعدادی از دستگاه‌هاست که در این حوزه به وظایف خود عمل نمی‌کنند، بنابراین با ایجاد این وزارتخانه هم این حوزه‌ها فعال می‌شوند و هم ماموریت‌های وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت کاهش می‌یابد.

حسین رئیسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، تشکیل وزارت بازرگانی را برای تنظیم نظام توزیع و نظارت بر بازار کشور ضروری دانست و گفت: با تفکیک وزارت صمت واسطه‌گری و دلال بازی در بازار کالاهای اساسی کاهش خواهد یافت؛ با تشکیل وزارت بازرگانی واسطه‌گری و دلال بازی را که در برخی از صنایع، بازار و معیشت مردم وجود دارد حذف می‌شود.

گوشت گرم

یکی از نیت های اصلی دولت سیزدهم از تشکیل وزارت بازرگانی به حجم بالای مسئولیت‌های وزارت صمت و جهاد کشاورزی در انجام امور بازرگانی باز می گردد و به همین دلیل تلاش شد تا ضمن جداسازی بخش بازرگانی از وزارت صمت اقداماتی برای تشکیل وزارتخانه جدید صورت گیرد. 

 





جلسه علنی مجلس برای بررسی استیضاح وزیر صمت

رئیس جمهور هم بارها نظر مثبت خود را برای تشکیل وزارت بازرگانی اعلام کرد و خواستار رای مثبت مجلس به تشکیل این وزارتخانه شد؛ رئیس جمهور با اشاره به روند ارائه لایحه تشکیل سازمان یا وزارت بازرگانی از سوی دولت به مجلس، تاکید کرد: ما به محض اینکه مجلس موافقت کند هم موافق تشکیل وزارتخانه هستیم و هم با تشکیل سازمان مخالفتی نداشته‌ایم چرا که می‌خواهیم به وضعیت بازار سامان داده شود.

بخوانید:  صحبت‌های رییس فدراسیون فوتبال در جمع ملی‌پوشان و قدردانی از امید ابراهیمی

سید ابراهیم رئیسی میثم لطیفی

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تشکیل وزارت بازرگانی را اتفاق مثبتی دانست و گفت: در این چند سال با توجه به گستردگی و دایره وسیع فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت به تجربه ثابت شده است که اگر بازرگانی تفکیک شود و همچون گذشته باشد وضعیت بهتری را در صادرات و واردات شاهد خواهیم بود.

معین الدین سعیدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط کنونی را ضروری دانست و گفت: ایجاد وزارتخانه بازرگانی به ساماندهی بازار و بهبود شرایط کمک می‌کند؛ ایجاد وزارتخانه‌ای که وظیفه آن تنظیم بازار و نظارت بر آن باشد و به مهار تورم و جلوگیری از افسارگسیختگی قیمت‌ها کمک کند، بسیار ضروری است.

لطیفی اظهار کرد: سفره مردم، مبارزه با فساد و حکمرانی صحیح و عادلانه مهم است و در همین راستا خواستار تجمیع بازرگانی داخلی و خارجی، حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، نظارت بر بازار و موضوع مربوط به صادرات خارجی و توسعه تجارت در وزارت بازرگانی هستیم تا اختیاراتی که قبلاً وزارت کشاورزی و صمت داشته‌اند، در یک مجموعه متمرکز شود.

وی افزود: این نحوه تمرکز بر فعالیت سبب غافل شدن از نظام توزیع و تنطیم بازار شده است و اگر وزارتخانه تخصصی در این باره شکل بگیرد و به صورت متمرکز بر توزیع و صادرات نظارت کند، آثار مثبتی را در قیمت کالاها و توزیع آنها در جامعه شاهد خواهیم بود.

یکی دیگر از موافقین تشکیل وزارت بازرگانی مهرداد گودرزوندچگینی نماینده رودبار در مجلس است؛ او می گوید نبود ساختار مستقل برای کنترل بازار مشکلاتی را برای سفره های مردم بوجود آورده است؛ هم اکنون حلقه مفقوده کنترل تنظیم بازار به فراموش سپرده شده است؛ تشکیل این وزارتخانه نه تنها هزینه‌ای به کشور تحمیل نمی‌کند، بلکه حلقه گمشده توزیع را در کشور احیا کرده و بخش مستقلی برای صادرات کالاها و خدمات ایجاد می‌کند.

بخوانید:  تاکید بر تلاش مشترک ایران و ونزوئلا برای بی اثر کردن تحریم‌ها