نتیجه اینکه اگر برخلاف میل کسى رفتار بکنىمىتوان گفت که این امر باعث اذیتش مىشود. بنابراینبرخلاف رضاى خدا عمل کردن هم اذیت خدا محسوبمىشود. به طور اجمال حاصل مضمون این دعا چنیناست: خدایا! من از تو مىخواهم که مرا موفق بدارى ویارى کنى براینکه کارهایى انجام بدهم که در آن کارها،رضاى تو است و باز پناه مىبرم به تو از این که با عملخلاف رضاى تو موجبات ناراحتى تو را فراهم آورم.
به گزارش خبرگزاری برنا؛ شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان به شرح ذیل است :
اطاعت کردن، همان موجبات رضاى خدا را فراهمآوردن است، ما در ماه رمضان، در این روزها پناهمىبریم به خدا، که خدا ما را از معصیت نگاه دارد و ما راتوفیق بدهد به اینکه همیشه او را اطاعت بکنیم و معلوماست که به صرف دعا نباید اکتفا بکنیم. باید خودمانهمیشه سعى و کوشش داشته باشیم و در صدد اینباشیم که همیشه خدا را اطاعت بکنیم و همیشه سعىبکنیم که پیرامون معصیت خدا نگردیم و آن وقت البتهاز خدا هم بخواهیم و پناه به خدا ببریم. این است که ایندعا با دعاهاى دیگر از نظر معنا و محتوا یکسان است.
در اینجا خلاصه و حاصل مضمون این دعا رامىآوریم. خدایا! از تو، خواهش مىکنم که مرا برآنکارهایى بدارى که موجب رضا و خشنودى توست و پناهمىبرم به تو از اینکه به کارهایى دست بزنم که موجبناخشنودى و نارضایتى توست. خدایا! مرا توفیق بده تا اینکه در این روز و در این ماه همیشه تو را اطاعت بکنم و مطیع و فرمانبردار تو باشم و توفیق بده که تو رامعصیت نکنم «یا جواد السائلین» اى کسى که بخشندههستى به همه کسانى که از تو سئوال و خواهش مىکنند.
اگر ما دقت و توجه داشته باشیم، همه دعاهاى ماهرمضان بر گشتن به دو کلمه بیشتر نیست، منتهى بهعبارات مختلف، اول اینکه از خدا مىخواهیم که: خدایا!ما را در این ماه و همیشه طورى قرار بده که تو رااطاعت بکنیم و ما را طورى قرار بده که معصیت نکنیمیعنى بتوانیم وظیفه بندگى خودمان را نسبت به تو انجامبدهیم. خلاصه اینکه از خداوند مسئلت مىکنیم که به مابندگان توفیق بندگى خودش را بدهد، تا بتوانیم به وظیفهبندگى خودمان عمل بکنیم. وظیفه بندگى و بنده شایستهخدا بودن نیز، این است که انسان اطاعت خدا بکند ومعصیت خدا را نکند. اگر دقت بکنیم در این دعاها همهیا اغلب برگشتن به همین خواهش از خداست که: ما رابنده شایسته خودت قرار بده و ما را بنده مطیع خودتقرار بده. منتهى اینها را به عبارات گوناگون بیانمىکنیم. یک وقت مىگوییم در جهنم را به روى ما ببند.یک وقت مىگوییم خدایا! در کارهایى که موجب رضاىتوست ما را توفیق بده و از کارهایى که موجب سخط توست ما را بازدار. ما سئوال و درخواست مىکنیم از توکه ما را موفق به عبادت بدارى و سئوال و درخواستمىکنیم از تو که ما را از معصیت باز بدارى. مىبینیم کههمه اینها برگشتن به همین یک کلمه است، که آنحقیقت بندگى است. حالا مضمون دعاى امروز هم بازهمین است. مىفرماید: «اللهم انى اسئلک فیه مایرضیک» یعنى؛ خدایا! من از تو مىخواهم که منکارهایى را بکنم که موجب رضاى تو باشد؛ از تو سئوالمىکنم، از تو کمک مىخواهم، از تو توفیق مىخواهم کهمن را به کارهایى وابدارى که آن کارها موجب رضایتخاطر تو باشد و پناه مىبرم به تو و باز تکیه به تو دارم کهمرا نگاهدارى از آن چیزهایى که موجب اذیت تومىشود.
عبارت «اذیت شدن براى خدا»، معناى مجازىدارد. اذیت به معناى آزار دادن است و آزار دادن، یعنىاینکه کارى بکند که طرف صدمه ببیند. خدا کهالعیاذبالله صدمه نمىبیند. خدا غنى به ذات و بر همهچیز مسلط است؛ یعنى به هیچ چیز و هیچکس احتیاجندارد. هیچ احدى نمىتواند به ساحت مقدس او بدىبرساند یا اذیت بکند، خدا منزه از هر نقصى و داراى هرکمالى است.
یعنى: آنان که خدا و رسول را به عصیان و مخالفتآزار و اذیت مىکنند، خدا آنها را در دنیا و آخرت لعنکرده و براى آنان عذابى با ذلت و خوارى مهیا ساختهاست.
انسان براى معصیت نکردن هم باید به خدا پناهببرد، گواینکه در معصیت، خود انسان مدخلیت دارد.
بنابراین در اینجا معناى مجازى اذیت به کار رفتهاست و مىبینیم که در مقام بیان این حرف، خدا هم اینالفاظ را استعمال کرده. همان طور که در قرآنمىفرماید:
«ان الذین یوذونالله و رسوله لعنهمالله فىالدنیا والاخرة واعدلهم عذاباً مهینا »۱
انتهای پیام/
خداوندا همانا من در این روز از تو چیزهایى خواهم که موجب خوشنودى تو شود و به تو پناه آرم از هرچیز که تو را آزارد و از تو کامروایى و توفیق طلبم تا بر طاعت تو باشم و عصیانت نکنم، اى بخشنده [درخواست] درخواست کنندگان.
عصاره ادعیه
۱- سوره مبارکه احزاب آیه ۵۷
در جمله سوم دعا هم مىگوید: «و اسئلک التوفیقفیه لاناطیعک» به من توفیق بده که از تو اطاعت بکنم. این نظیر همان معناى جمله اولى است که گفتیم خدایا!سئوال و در خواست مىکنم از تو که مرا توفیق دهى تااینکه موجبات رضاى تو را فراهم بیاورم.
اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین.
پینویس:
بسم الله الرحمن الرحیم