دهمین یادواره شهدای صنایع فجر در شیراز برگزار شد

وی با تصریح اینکه شهدا همواره از دستورات قرآن، عترت و ولایت پیروی کردند تا به رستگاری رسیدند، گفت: خداوند در آیات نخستین سوره بقره بر این نکته تأکید می‌کند که قرآن مایه هدایت تقواپیشگان است آن هم کسانی که به غیب ایمان دارند یعنی باید به نکاتی که خداوند از عالم غیب بیان فرموده است ایمان آوریم.

سخنران ویژه این مراسم با یبان اینکه شهدا از گنج‌های معنوی قرآن برای مسیریابی استفاده کردند، به تبیین ۸ عاملی که قرآن کریم برای رفع گرفتاری‌های دنیوی به آن سفارش فرموده است، پرداخت.

ماندگاری با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت برپایی روضه خانگی گفت: این کار فتنه‌ها را دور می‌کند. در زمان جنگ هم تمام رزمندگان همواره به ائمه اطهار و اهل بیت(ع) متوسل می‌شدند.

رئیس عقیدتی ـ سیاسی صنایع فجر در این مراسم ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: روزی در عالم خداوند به بشریت نعمتی عطا کرد و آن وجود پیامبر(ص) بود.

رئیس عقیدتی ـ سیاسی صنایع فجر یادآور شد: این همایش بزرگداشت و یادواره ذره‌ای از زحمات شهدا را شاید نتواند جبران کند ولی فقط امروز می‌خواهیم به شهدا یک جمله گوییم شهدا شرمنده‌ایم که بیشتر از این نتوانستیم حق شما را ادا کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: اگر امروز مشکل داریم به دلیل آن است که دشمن رابطه ما را با قرآن، عترت و ولایت تضعیف کرده است به طوری که نوجوان امروز سخن روحانیت، ولایت و مرجعیت را نشنود. همچنین دشمن به دنبال سیاه‌نمایی و تخریب است و این همان کاری است که همواره دشمنان خدا در طول تاریخ انجام داده‌اند چنانچه دشمن حضرت علی(ع) را بی نماز جلوه داد امروز هم دشمن چنین اقداماتی را بر علیه ولایت و اسلام می‌کند.

*خدا را شاکریم که چتر و سایه ولایت را بر سر ما گستراند

ماندگاری اظهار کرد: جنگ ما با سایر جنگ‌ها فرق داشت و تفاوت آن در معنویت رزمندگان ما بود. امروز هم اگر در حوادث زندگی و انقلاب در کنار تلاش‌هایی که مردم و مسئولان باید انجام دهند، عوامل معنوی را پررنگ کنیم، قطعاً در جنگ‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هم مانند دفاع مقدس پیروز شده و به رستگاری خواهیم رسید.

بخوانید:  تحویل ۷۰ دستگاه تاکسی ون جدید در اراک

وی با بیان اینکه برخی‌ها گمان می‌کنند مقصر همه گرفتاری‌ها رهبری است در صورتی که اینگونه نیست و همه این‌ها تخریب دشمن است، گفت: دشمن علاوه بر تخریب و سیاه‌نمایی، تحریف می‌کند چنانچه مشاهده کرد مردم به مرجع تقلید علاقه دارند لذا مرجع تقلید انگلیسی درست کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، 


آیا این خبر مفید بود؟

ماندگاری آیات ۱۵۷ سوره بقره « أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ؛ بر ایشان درودها و رحمتى از پروردگارشان [باد] و راه‌یافتگان [هم] خود ایشانند»، ۵۶ سوره مائده « وَمَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ؛ و هر کس خدا و پیامبر او و کسانى را که ایمان آورده‌ اند ولى خود بداند [پیروز است چرا که] حزب خدا همان پیروزمندانند»، ۲۰ سوره توبه « الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ؛ کسانى که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‌ اند نزد خدا مقامى هر چه والاتر دارند و اینان همان رستگارانند» و ۷ سوره حجرات «… وَلَکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ أُولَئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ؛ … و آن را در دلهاى شما بیاراست و کفر و پلیدکارى و سرکشى را در نظرتان ناخوشایند ساخت آنان [که چنین‌اند] ره‌یافتگانند» را دیگر گنج‌هایی برشمرد که شهدا به آن دست یافتند.

مسعودی‌نژاد ادامه داد: امروز باید شاکر این نعمت باشیم که در عصر و زمانی زندگی می‌کنیم که با روح و دم مسیحایی بزرگ و از سلاله پیامبر(ص)، انقلاب اسلامی شکل گرفت و امروز توانستیم در این فضا تنفس و زندگی کنیم. خدا را شاکریم که چتر و سایه ولایت را بر سر ما گستراند و ما امروز در حکومتی نفس بکشیم و زندگی کنیم که در رأس آن حکومت یک فقیه جامع الشرایط، عادل، عامل و خبیر پرچمداری می‌کند و این نبود مگر با خون شهدایی که هم در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و در ۸ سال جنگ تحمیلی و در عرصه‌های دیگر دفع از حرم و امنیت کشور تلاش کردند.

انتهای خبر/





این خطیب برجسته کشورمان، دومین عامل را آیه ۱۵۲ سوره بقره « فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلَا تَکْفُرُون؛ پس مرا یاد کنید [تا] شما را یاد کنم و شکرانه‌ ام را به جاى آرید و با من ناسپاسى نکنید» برشمرد و گفت: خداوند در آیه ۶ سوره ابراهیم « وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ…؛ و [به خاطر بیاور] هنگامى را که موسى به قوم خود گفت نعمت‌ خدا را بر خود به یاد آورید» هم این نکات را یادآور می‌شود لذا باید در هر حالتی خداوند را شاکر باشیم.

بخوانید:  مدارس اصفهان به علت آلودگی تا پایان هفته جاری تعطیل شد

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعودی‌نژاد افزود: آن حضرت ۶۳ سال عمر کردند و نتیجه آن یک جمله شد که «…یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا؛ … مردم دسته‌ دسته در دین خدا درآیند» (آیه ۲ سوره نصر) شکل گرفت و مردم گروه گروه به اسلام گرویدند.

 

ماندگاری با بیان اینکه خداوند در قرآن ۸ عامل را برای رفع گرفتاری‌ها بیان فرموده است، به تبیین این عوامل و داروهای معنوی پرداخت و افزود: نخستین عامل در آیه ۱۵۳ سوره بقره بیان فرموده است « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ…؛ اى کسانى که ایمان آورده‌ اید از شکیبایى و نماز یارى جویید…». یکی از عوامل معنوی نماز و عبادت است. نماز عامل معنوی است. در جبهه رزمندگان در کنار آموزش‌ها نماز خود را بسیار قشنگ داشتند.

وی با تأکید بر اینکه هرکس که با خدا باشد، هیچ قدرتی نمی‌تواند او را از پا درآورد و این را در دوران دفاع مقدس به خوبی مشاهده کردیم، گفت: امروز هم آمریکا، اسرائیل و آل سعود هیچ غلطی نمی توانند بکنند اگر با خدا باشیم لذا باید مراقب باشیم که از نماز و عبادت غفلت نکنیم. نماز انسان را پرواز می‌دهد و آن پرواز شهادت است و شهدا اهتمام ویژه‌ای به اقامه نماز داشتند.

ماندگاری پنجمین عامل معنوی رفع گرفتاری‌ها را منطبق با آیه ۱۰۳ سوره توبه « خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا…؛ از اموال آنان صدقه‌ اى بگیر تا به وسیله آن پاک و پاکیزه‌ شان سازى…» صدقه عنوان کرد و گفت: ششمین عامل هم دعاست که خداوند در آیه ۷۷ سوره فرقان فرمود « قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ…؛ بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمى ‌کند…».

بخوانید:  جوانان محلات، همه را دعوت به آشوب کردند!

وی با بیان اینکه امروز نماز و عبادت و ذکر خداوند و شکر ما کم شده است که فتنه اثر کرده است، گفت: عامل چهارم استغفار است چنانچه خداوند در آیه ۳۳ سوره انفال فرمودند « وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ؛ و[لى] تا تو در میان آنان هستى خدا بر آن نیست که ایشان را عذاب کند و تا آنان طلب آمرزش مى کنند خدا عذاب ‌کننده ایشان نخواهد بود». بالاترین مشکل ما گناهان است که داروی آن استغفار است.

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شهدا قریب ۲۵ مدال قرآنی دارند، گفت: ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید در کشور داریم که آنقدر رشد کردند تا حتی از اساتید خود هم جلو زدند و در حقیقت شهدا جزو افتخارات این مملکت هستند.

یادآور می‌شود، این مراسم با روایت‌گری سیدرضا متولی، مسئول انجمن راویان کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس و همچنین تجلیل از جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران و مولودی‌خوانی همراه بود.

وی با تأکید بر اینکه دعا و مناجات مشکلات را حل می‌کنند، گفت: هفتمین عامل توسل به قرآن است که در آیه ۸۲ سوره اسراء « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‌کنیم و[لى] ستمگران را جز زیان نمى‌ افزاید» آمده است و هشتمین عامل هم توسل به اهل بیت(ع) است و در آیه ۱۰۵ سوره مائده آمده است.

وی به تبیین گنج‌هایی که شهدا از قرآن کریم گرفته و به آن رسیدند تا مقام شهادت را کسب کردند، پرداخت و افزود: آیه ۵ سوره بقره می‌فرماید « أُولَئِکَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ آنان برخوردار از هدایتى از سوى پروردگار خویشند و آنان همان رستگارانند» نخستین گنجی است که شهدا به آن دست پیدا کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری گفت: قرآن می‌فرماید شهدا راه رستگاری و فلاح را پیدا کردند اما سئوال این است که شهدا از کدام مسیریاب استفاده کردند که موفق به پیدا شدن راه شدند.