دیپلماسی چندوجهی با همسایگان از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

انتهای پیام



منبع

وی با تاکید بر اینکه دستاوردهای سفر رئیس جمهور به ترکیه قابل توجه است،گفت: از اقدامات خوب دولت این است که قبل از اینکه سفر صورت گیرد جلسات کارشناسی و بحث های فنی سفر انجام می شود و توافقات و‌ موافقتنامه های منعقد می شود که قبلا مقدماتش انجام شده است.

 وی اظهار کرد: ما با مردم کشورهای همسایه اشتراکات فرهنگی زیادی داریم. ظرفیت های تجاری دو جانبه بسیار بالاست. کشور ترکیه از جمله کشورهایی است که ما از لحاظ فرهنگی چون زبان و قومیت قرابت و نزدیکی زیادی باهم داریم. ترکیه ظرفیت های اقتصادی خوبی دارد و به نوعی برای ما دروازه حوزه قفقاز وارتباط با کشورهای اروپایی برای صادرات و مراودات اقتصادی است. 

یوسفی تصریح کرد: خوشبختانه در سفر رئیس جمهور به ترکیه بر سر ظرفیت های تجاری دو کشور توافقات خوبی صورت گرفت. اتفاقا ما معتقدیم باید در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی و تامین انرژی این کشور و هم چنین مبادلات پولی مشترک یعنی جایگزینی لیر و ریال به جای دلار نیز توافقاتی صورت گیرد و در مورد برداشتن روادید نیز تسهیل گیری های شود. 

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: باید معاهدات پولی مشترک بین دو کشور شکل گیرد تا سرمایه گذاران بدون دغدغه تامین منابع کنند و انتقال پول را انجام دهند. 

مجتبی یوسفی،عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا با اشاره به سفر رئیس جمهور به ترکیه،گفت: یکی از اتفاقات خوبی که  در تغییر دیپلماسی این دولت نسبت به دولت قبل صورت گرفت توجه به کشورهای همسایه و منطقه است.به جای توجه به چند کشور محدود اروپایی و آمریکا دیپلماسی چند وجهی را با محوریت ۱۵کشور همسایه در این دولت شاهد هستیم.

بخوانید:  پاسخ کنعانی به اتهامات علیه ایران در نشست جده بایدن