فارغ از درستی یا نادرستی ابراز این نگرانیها که بحث آن در این لحظه مقصود نظر ما نیست، فقط با ذکر این نکته که فعالان اجتماعی در اظهار نظرهای خود باید دقت داشته باشند که وضعیت امروز ماحصل عملکرد سکوهای آمریکایی است اگر نقشآفرینی فعالی در آشوبها نداشتند.
شغلهای مجازی امروز سوژۀ داغ بحثهای فضای حقیقی و مجازی هستند، پلتفرمهای آمریکایی به دلیل عملکرد خصمانۀ خود در ایام آشوبهای خیابانی در چند روز گذشته با تصمیم مراجع ذیصلاح محدود شدهاند، طی روزهای آخر هفته برخی از فعالان اجتماعی از پیامدهای ادامۀ محدودیتهای سرویسهای خارجی ابراز نگرانی کردند، هرکدام از آنها نیز بسته به وابستگی جریانی خود مقاصدی مختص به خود از ابراز این نگرانیها داشتند.
درست است که کسب و کارهایی در این بسترها وجود دارد اما حال که شرایط فعلی پیش آمده باید چاره اندیشی کرد، مردم اکنون برای رفع نیازهای خود میتوانند به توان فرزندان جوان و نخبۀ خود اعتماد کنند اما این مسئله نیاز به همراهی رهبران فکری و حمایت بخشهای مختلف از زیستبوم ملی فناوری دیجیتال دارد.
آیا این خبر مفید بود؟
غرض نهایی از بیان این سه گام عملیاتی جهت حمایت از کسب و کارهای ایرانی ارائه پیشنهاداتی عملی به بازیگران مختلف زیستبوم فناوری دیجیتال است تا فضا برای گفتگو و ارائۀ راهکارهای عملیاتی حماینی بیشتر فراهم شود به طور قطع همۀ دغدغهمندان کسب و کارهای مجازی بیش از هرچیز نگران منافع مردم به خصوص قشر متوسط و ضعیف با درآمدهای کمتر از 15میلیون تومان هستند و برنامهریزی دقیق برای حمایت از آنها توسط اضلاع مختلف زیستبوم میتواند که بسیاری از دغدغههای موجود را مرتفع کند.
رسانۀ ملی در کنار این فعالیتها میتواند در یک حرکت ایجابی همانطور که کاملاً رایگان در گزارشهای مختلف خبری و غیرخبری خود به پیامهای کاربران در یک میکروبلاگ آمریکایی استناد میکند، برای تشویق کاربران به استفاده از سکوهای ایرانی، کنشگریهای کاربران در این سکوها را محل استنادهای رسانهای خود قرار دهند.
همه برای یکی، یکی برای همه
چنین رویکردی هم در قبال آنها اتخاذ نمیشد بنابراین در تبیین شرایط باید مراقب بود تا جای سوال شونده و موضوع محل سوال عوض نشود، موضوع محل سوال این است که اساساً یک پلتفرم فضای مجازی که ادعا دارد فقط ابزاری برای اطلاع رسانی است، چرا باید بستری برای تشویش اذهان عمومی یک ملت شود و نامهنگاریهای مداوم برای مقابله با صفحات ترویج دهندۀ خشونت را نیز بیپاسخ بگذارد، اقدامی که حتی برخلاف قوانین FCC (کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا) است.
همراهی دستگاههای متولی و اجرای برنامۀ پرداخت تولید ترافیک که مسئولان وعده دادهاند به زودی اجرایی شود، اتخاذ چنین رویکردی را برای سکوها منطقیتر میکند همانطور که در یادداشت روز گذشته (تحت عنوان دلسوزان واقعی کسب و کارهای مجازی بخوانند) اشاره شد، در مدل کسب درآمد از محل حق تولید ترافیک، هر فعالیت کاربر برای مالک کانال یا صفحه همچنین به تبع آن پلتفرم منفعت خواهد داشت بنابراین هرمقدار تعداد کانالها بیشتر باشد به سبب افزایش فعالیت کاربران و رشد زمان ماندگاری آنها در بستر سکو، درآمد آنها نیز افزایش پیدا میکند به همین جهت حمایت تبلیغی از کسبوکارهای مهاجر را باید نوعی سرمایهگذاری بلند مدت توسط سکوهای ایرانی تلقی کنند.
حمایتی که تحقق آن نیاز به اتخاذ راهکارهایی ضربتی دارد، پیشنهاد زیادی برای حمایت عملی از کسب و کارهای فضای مجازی وجود دارد که برخی از آنها را در ادامه مرور میکنیم، نگرانی برای کسب و کارهای مردم لزوم به معنای انفعال در شرایط موجود نیست، باید راهکارهای عملیاتی و سریع را بررسی کرد.
صدا و سیما به میدان بیاید
انتهای پیام/
امروز بسیاری از کاربران که کسب و کاری در سکوهای آمریکایی داشتند، دستکم یک سرویس ایرانی را نصب کرده و فعالیت خود را در آن شروع کردهاند، برخی از آنها نیز با توجه به این که باید از نقطۀ صفر شروع کنند، کمی مردد هستند، اتخاذ استراتژی همراهی کوتاه مدت در چنین شرایطی مطلوبترین شیوهای است که سکوهای ایرانی میتوانند به آن متوسل شوند.
تصور کنید که فروشگاهی در یک پلتفرم آمریکایی 30هزار کاربر داشته است، اکنون قصد دارد تا فعالیت خود را داخل یک سکوی ایرانی ادامه دهد، مدیران این پلتفرم بومی میتوانند بعد از بررسی مستندات فروشگاه مذکور تا هنگامی که کانال کسب و کار فرد متقاضی به مخاطبی برابر با آنچه در سرویس خارجی داشته باشد برسد، بستۀ تبلیغی رایگان در اختیار آنها قرار دهند.