عبور ۹ جت جنگنده چینی از خط میانه تنگه تایوان

جمهوری خلق چین زمانی از این خط دوری می‌کرد اما هرگز آن را به رسمیت نشناخت. هواپیماهای تایوان تا زمان بحران دوم تنگه تایوان در سال ۱۹۵۸ بارها از آن عبور می‌کردند.

«خط میانه» یک خط فرضی است که با عنوان خط دیویس نیز شناخته می‌شود. بنجامین دیویس جونیور ژنرال نیروی هوایی ایالات متحده در سال ۱۹۵۵ این خط را در میان تنگه تعریف کرد تا چین و تایوان از آن عبور نکنند.

روز دوشنبه، وزارت دفاع تایوان در بیانیه ای در حساب توییتری خود نوشت: مجموعا ۱۷ هواپیمای ارتش آزادیبخش خلق در انواع‌ مختلف در ساحل جنوب شرقی سرزمین اصلی چین شناسایی شدند.

تایوان معمولا گزارش‌هایی از فعالیت نظامی چین در نزدیکی این جزیره را منتشر می‌کند که در هفته‌های اخیر با توجه به روی کار آمدن یک رئیس جمهور مخالف چین در تایوان ابعاد تازه‌ای را به خود گرفته است.

این وزارتخانه افزود که از میان این هواپیماها، ۹ جنگنده از خط حائل و میانه در تنگه تایوان عبور کرده و وارد بخش‌های شمالی و مرکزی منطقه شناسایی پدافند هوایی شدند که ذیل یک گشت مشترک با کشتی‌های چینی این اقدام صورت گرفته است.

انتهای پیام/



منبع

پکن برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ از آن عبور کرد و پس از آن پرواز هواپیماهای چینی بر فراز خط میانه تبدیل به یک رویه شد. اگرچه آنها سعی می‌کنند در زمانی که روابط با تایوان خوب است این کار را انجام ندهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، درحالی که تنش‌های لفظی پس از انتخابات تایوان میان این جزیره و پکن افزایش یافته، تایپه می‌گوید که ۹ جنگنده چینی از خط میانه در تنگه تایوان عبور کردند.

بخوانید:  نظرسنجی سازمان لیگ از باشگاه‌ها؛ دو پیشنهاد برای ادامه لیگ برتر مردان

این خط فرضی براساس یک تفاهم ضمنی وجود دارد و هیچگاه یک وضعیت حقوقی یا رسمی به خود نگرفته است.