تنوع نفتخام خوراک این واحد ۲۱۰ هزار بشکهای که از میادین مختلف نفتی کشور تامین میشود. تنوع خوراک و اختلاف نوع نفتخامها، شرایط طراحی واحدها را خاص و دشوار میکند.
با وجود تحریمها در سال 2013 قرارداد تامین منابع و فاینانس طرح با یک کشور خارجی به امضا رسید اما تا شهریور سال96 اجرای پروژه آغاز نگردید.
در بخش مهندسی، بیش از ۹۵ درصد مهندسی پروژهها توسط ظرفیتهای داخلی کشور انجام میشود. در بخش کالا نیز بیش از ۷۰ درصد کالا و تجهیزات مورد نیاز پروژههای ما اعم از رآکتورها و پمپها و کمپرسورها و سایر اقلام، توسط سازندگان و تامینکنندگان داخلی تهیه میشود و در صورت ایجاد تسهیلات مناسب، ابن رقم به بیش از ۸۵ درصد خواهد رسید. البته آنچه باقی میماند، در حدود ۱۴- ۱۵ درصد است که غالبا شامل هایتک و ابزاردقیق است که تولید آنها برای ما چندان صرفه اقتصادی هم ندارد.
برای احداث فونداسیون برای اولین بار در مگاپروژههای پالایشی کشور از ۱۷ هزار شمع به طول ۳۰ متر استفاده شده است.
این پروژه بصورت EPC+F بوده و کنسرسیومی با مشارکت شرکتهای ایرانی و خارجی اجرای طرح را به عهده گرفت. در طور اجرای طرح، توانمندیهای متخصصان و مهندسان ایرانی و سازندگان و پیمانکاران و مشاوران داخلی بخوبی به نمایش گذاشته شد تا طراحی، ساخت و بهرهبرداری ار پروژه به انجام رسد.
این طرح با سرمایه کلی 2.6 میلیارد یورو تعریف شد. با وجود وقفه ۱۳ ماههای که به دلیل تاخیر در تامین مالی طرح بوجود آمد، این مگاپروژه عظیم در موعد مقرر به انجام رسید.
مشکلات دیگری نیز در زمان اجرای عملیات وجود داشت که از جمله اینکه برخورد به خمپاره های عمل نکرده زمان جنگ در هنگام حفاری و ساخت فونداسیونها و کشف و خنثیسازی آنها توسط یگانهای نظامی منطقه اشاره کرد که روند اجرای کار را طولانیتر میکرد.
احداث بلندترین مشعل پالایشگاهی به ارتفاع ۱۲۷ متر، رکورد ۳۴ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه ناتوان کننده، و انجام حمل ریلی و زمینی تجهیزات از خارج که برای اولین بار در اجرای مگاپروژههای پالایشی و پتروسیمی صورت میگیرد، از دیگر شاخصهای این طرح برشمرده میشود.
واحدهایی که در بخش نخست این طرح ساخته شده و به زودی افتتاح میشوند، محصولاتی شامل گاز مایع، نفتا، نفت سفید، گازوئیل، نفت کوره و گوگرد تولید خواهند کرد ولی با احداث بخش تکمیلی طرح، واحد بنزینسازی نیز فعال شده و در مجموع حدود ۱۰۰ هزار بشکه، معادل ۱۶ میلیون لیتر در روز بنزین تولید خواهد شد و به همین میزان گازوئیل نیز تولید میشود.
در فاز یک که در سال ۸۴ به بهرهبرداری رسید، ظرفیت واحدهای مربوطه به ۱۵۰ هزار بشکه رسید و با اجرای این طرح، یعنی فاز دو که با احداث واحدهای جدید، ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکهای ایجاد میشود، ظرفیت اسمی پالایشگاه روی ۳۶۰ هزار بشکه در روز تثبیت شده و محصولات پالایشگاه نیز علاوه بر بهبود کیفیت و رسیدن به استاندارد یورو ۵، از صرفه اقتصادی نیز برخوردار میشوند که البته باید به یاد داشت که این طرح عظیم در شرایط فشارهای سنگین تحریم و محدودیت بینالمللی به ثمر رسیده است.
آیا این خبر مفید بود؟
باتوجه به بزرگی ابعاد و سنگینی حجم تجهیزات، برای انتقال و حمل آنها به سایت، ناچار به ساخت اسکلهای اختصاصی و نیز احداث جاده عریضی در درون شهر آبادان شدیم. همچنین با توجه به عظمت تجهیزات فوق سنگین طرح، برای اولین بار نصب این تجهیزات که بصورت یکپارچه انجام شد بجای استفاده از جرثقیل از ریلگذاری استفاده کردیم و آنها را از این طریق روی فونداسیون مربوطه سوار نمودیم. به این ترتیب برای اولین بار کوره ۱۵۰۰ تنی طرح را بصورت یکپارچه نصب کردهایم.
در این طرح ۱۸ واحد از مجموعه واحدهای پالایشی در مدار سرویس و تولید قرار خواهند گرفت که دارای شاخصها و ویژگیهای منحصر بفردی هستند؛ از جمله برج تقطیر اتمسفریک با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه که در نوع خود در منطقه بینظیر است در حالی که بزرگترین برجهای اتمسفریک خاورمیانه حداکثر ۱۵۰ هزار بشکه ظرفیت دارند. واحد تقطیر در خلاء یا وکیومی که در این طرح ساخته شده نیز به قطر ۱۱ متر و ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز که خودش معادل یک پالایشگاه است، بزرگترین واحد تقطیر خلاء در خاورمیانه محسوب میشود.
به گزارش خبرگزاری برنا، مگا پروژه ایرانی در قدیمیترین پالایشگاه خاورمیانه افتتاح شد؛ این توانمندی به دست متخصصان ایرانی به سرانجام رسیده و در حالی که پیمان آن در سال 2008 منعقد شده بود اما در سال 2010 تحت تحریمهای بینالمللی قرار گرفت
انتهای پیام/
یکی از اهداف این طرح، بهینه سازی محصولات پالایشی بر اساس استانداردهای روز جهان است که با احداث واحدهای تکمیلی در بخش دوم طرح انجام خواهد گرفت.
در این پروژه بیش از ۱۰۲ شرکت داخلی مشارکت داشته و تجهیزات لازم را تولید کردهاند. بیش از ۹۰ تن کالا و بیش از ۱۰ میلیون و پانصد هزار قلم کالا در این پروژه استفاده شده است و در بحث اشتغال، ۷۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم داشتهاند.
برخلاف سایر پروژههای پالایشی که معمولا در حاشیه شهرها یا کنار دریا اجرا میشود، این طرح به دلیل موقعیت پالایشگاه آبادان، در دل شهر آبادان انجام شد که با موانعی نظیر بار ترافیکی و محدودیتهای حمل و نقلی روبرو بود. همچنین این طرح در کنار واحدهای فعال و در دل پالایشگاه به اجرا درآمد که مستلزم اخذ مجوزهای هر روزه برای حمل و نقل و انتقال تجهیزات و ماشینآلات است و بطور طبیعی انجام این تشریفات اداری و ایمنی، زمانبر بوده و وقت زیادی میگیرد.