مبارزه دو هزار و ۷۰۰ هکتاری با ملخ‌های مراکشی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی، بیان کرد: باران یک محرک برای آماده کردن رطوبت کپسول‌ها است، در حضور این رطوبت، تخم‌های ملخ تفریق می‌شوند و پوره‌ها بیرون می‌آیند.

رضایی اضافه کرد: با توجه به میزان بارندگی که در فصل بهار رخ می‌دهد، کانون‌های آلودگی فعال می‌شوند و ما در این کانون‌ها مبارزه می‌کنیم.

 وی افزود: در سال ۹۱، ۹۲ و ۹۳ یعنی در سه سال متوالی شاهد مهاجرت و پرواز دسته‌جات ملخ مراکشی از کشور ترکمنستان، به سمت مزارع و مراتع هم‌جوار با کشور ترکمنستان بودیم.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمد رضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ملخ‌های مراکشی بومی کشور‌های مختلف هستند و یکی از این کشور‌ها ایران است. در نتیجه این ملخ‌ها از کشور دیگری وارد استان نشده‌اند، ما کانون‌های آلودگی آن را در استان داریم.

محمد رضایی توضیح داد: در یک ماه گذشته حدودا هزار و ۷۰۰ هکتار مبارزه انجام شد و در مجموع در استان خراسان شمالی، تا به امروز حدودا دو هزار و ۷۰۰ هکتار مبارزه با ملخ داشتیم.

 

وی خاطر نشان کرد: ملخ‌های مراکشی مهاجر، از مرزی که با خراسان رضوی و گلستان داشتند، وارد کشور شدند. ملخ برای کامل کردن سیکل زندگی به سمت ارض‌های بالاتر پرواز می‌کند، یعنی به سمت جایی که سبزینه گیاهی باشد.

وی یادآور شد: در این هفته احتمال بارندگی وجود دارد، اما باید دو الی سه هفته به صورت متوالی بارندگی داشته باشیم تا کانون‌های آلودگی فعال شوند. در فروردین ماه به دلیل کمبود بارندگی، می‌توان گفت کانون‌های ملخ فعالیتی نداشتند.

بخوانید:  کری خوانی کامیابی نیا برای بیرانوند!+ فیلم

وی افزود: پایداری، زمستان‌گذرانی و سیکل زندگی ملخ در مراتع انجام می‌شود، ملخ در جایی حضور دارد که از گزند انسان دور باشد. شروع فعالیت آفت از مراتع است، اگر نتواند در آن‌جا تغذیه کند به سمت مزارع و باغاتی که هم‌جوار با مراتع باشد می‌رود. ما در مراتع شروع به مبارزه می‌کنیم تا از مراتع به سمت باغات و مزارع هجوم پیدا نکنند.



منبع

رضایی گفت: با مهاجرت ملخ‌ها در این سه سال، علی‌رغم مبارزاتی که داشتیم در شهرستان‌های «مانه و سملقان» و «راز و جرگلان» شاهد ایجاد کانون‌های تازه بودیم.