متانولی‌ها در ضرر، اوره سازان در سود/ قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی کشور به بلوغ نرسیده است

طبق گزارش VCMstudy با عنوان “اوره یا متانول: اثر افزایش قیمت گاز طبیعی بر سودآوری عملیاتی” و نمودار بالا قیمت گاز طبیعی به دلیل افزایش قیمت دلار و تعیین سقف ریالی در طول نه ماه از بهمن 1400 تا مهر 1401 از 20 سنت به 17 سنت به ازای هر متر مکعب گاز کاهش پیدا کرده است. با این در ادامه با استناد به گزارش VCMstudy تغییرات قیمتی دو محصول اوره و متانول را بررسی می‌کنیم.

 تغییرات قیمت خوراک پتروشیمی

قیمت-خوراک-گاز-طبیعی-پتروشیمی-در-داخل-کشور

قمیت گاز طبیعی به عنوان خوراک و سوخت صنعت پتروشیمی با افزایش قابل توجهی روبرو بوده چنانچه قیمت گاز طبیعی در دی ماه 1400 تا 29 سنت به ازای هر متر مکعب گاز افزایش پیدا کرد. شایان ذکر است که فرمول قیمت خورام از سمت وزارت نفت در سال 1395 ابلاغ گردیده و مبتنی بر متوسط قیمت گاز داخلی و چهار هاب هنری هاب ایالات متحده، آلبرتا کانادا، TTF هلند و NBP هلند قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی خوراک صنعت پتروشیمی را محاسبه می‌گردد.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، اوره و متانول در سبد محصولات پتروشیمی ایران جایگاه ویژه‌ای دارند. از طرفی ظرفت اسمی تولید متانول کشور 14 میلیون تن در سال بوده که این مقدار تا سال 2027 به 27 میلیون تن در سال نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین ظرفیت اسمی اوره نیز در حال حاضر برابر 8 میلیون 690 هزار تن در سال است و تا سال 2027 به 12 میلیون 690 هزار تن خواهد رسید.


آیا این خبر مفید بود؟

متوسط قیمت متانول و اوره از 1396 تا شهریور ماه 1400 به ترتیب 225 و 212 دلار به ازای هر تن گزارش شده در حالی در طول یک سال قیمت آن به ترتیب 277 و 577 دلار به ازای هر تن بوده است. 

بخوانید:  مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست راهگشای مشکلات است

سود اوره سازان و ضرر متانولی‌ها

رابطه-حاشیه-سود-پتروشیمی_ها-با-سهم-گاز-در-سبد-خوراک-آن_ها

مرکز مطالعات زنجیره ارزش در گزارش خود  پیشنهاد می‌نماید ” سیاست‌گذار برای دو رشته صنعت اوره‌ سازان و متانول‌ سازان قیمت گاز طبیعی خوراک و سوخت را یکسان و تابعی از قیمت محصول یعنی متانول و اوره نماید. از طرفی ضمن تشویق به توسعه زنجیره ارزش این محصول، از شرکت‌های پتروشیمی متانول‌ ساز در کشور حمایت هدفمند، مشروط و محدودی را در دستور کار قرار داد.

بنابراین می‌توان دریافت که با توجه به افزایش قیمت گاز، شرکت‌های اوره ساز با مشکلی روبرو نبودند چنانچه قیمت محصولات آن‌ها نیز در بازه زمانی مذکور افزایش یافت، در حالی شرکت‌های متانول ساز بر خلاف شرکت‌های اوره ساز از افزایش قیمت محروم بودند و حتی در برخی از ماه‌های سال به دلیل عدم سودآوری از مدار تولید خارج شدند.

همانطور که در نمودار زیر می‌توان مشاهده کرد چهار شرکت متانول ساز پردیس، کرمانشاه، خراسان و شیراز بیشترین سود حاصله را داشتند و شرکت زاگرس با ظرفیت اسمی 3.3 میلیون تن متانول، عملا سود عملیاتی منفی 1 را تجربه کرده است.

رابطه-حاشیه-سود-پتروشیمی_ها-با-سهم-گاز-در-سبد-خوراک-آن_ها2

نقش-پررنگ-اوره-و-آمونیاک-در-سبد-تولیدات-صنعت-پتروشیمی

روند-تغییرات-قیمت-اوره-و-متانول-در-سال_های-گذشته

تغییرات قیمت اوره و متانول

در غیر این صورت مطمئنا سرمایه گذاران به سیاست‌گذار و سیاست‌های آن بی‌اعتماد خواهند شد و این مهم منجر به ایجاد افزایش ریسک سرمایه گذاری و فرار سرمایه گذاران خواهد بود که این موضوع نیز برخلاف سیاست کلان اقتصادی مقاومتی و اصل ۴۴ می‌باشد.

صنعت پتروشیمی به دلیل قیمت گذاری بر روی دو خوراک متان و اتان به طور نامتوازن توسعه پیدا کرده و این موضوع سبب سودآوری پتروشیمی‌ها و چراغ راه‌نمای سرمایه‌گذاران شده است.از طرفی قیمت متانول با توجه به افزایش قیمت‌ای حامل‌های انرژی تغییر چندانی نکرده و در پایین‌ترین سطوح قیمتی باقی مانده است با توجه به این اینکه کشور در آینده به قطب تولید متانول منطقه و دنیا تبدیل خواهد شد، راه حل جلوگیری از زیان شرکت‌های متانول ساز چیست؟

بخوانید:  گردشگری و چربی‌سوزی را یکجا تجربه کنید!

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

انتهای پیام/