استانداردها و ایزوهای مواد غذایی

گواهینامه ایزو، برای شرکت‌هایی که تولیدکننده صنایع غذایی هستند، مهم است. زیرا با دارا بودن این گواهینامه، کیفیت خدمات آن ثابت خواهد شد. شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی یا همان حوزه صنایع غذایی، از آنجایی که ارتباط مستقیم با جان انسان دارند، باید خدمات با کیفیت، استاندارد و بهداشتی ارائه‌ کنند. به عنوان مثال یک شرکتی که تولیدکننده لواشک صادراتی یا آلوچه استندی و… است، باید بتواند ترشک بهداشتی به دست مردم برساند. تمامی شرکت‌های مواد غذایی مانند ترش طعم راناس، باید بتوانند استانداردها و ایزوهای مواد غذایی را دریافت کنند. اگر قصد دارید با ایزوهای شرکت ترش طعم یا سایر شرکت‌های مواد غذایی آشنا شوید، با ما همراه باشید.

انواع سازمان‌های صنایع غذایی

با دریافت این گواهینامه به مشتریان، ذینفعان و پرسنل خود می‌توانید اثبات کنید که از تعهدات زیست محیطی خود آگاه و به دنبال کاهش تاثیرات زیست محیطی خود هستید.  این گواهینامه می‌تواند روی فرآیند خرید افرادی که دوستدار محیط زیست هستند تاثیرات مثبتی بگذارد. برند ترش طعم راناس به این نکته مهم، توجه کرده است.

گواهینامه 45001 / سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای

HACCP یا سیستم کنترل نقطه بحران، یکی از انواع گواهینامه‌های ایزو است که تجزیه و تحلیل خطر یک سیستم کنترل فرآیند است. در واقع این سیستم کنترل، خطرات را شناسایی می‌کند. اخذ ایزو HACCP در فرآیند تولید مواد غذایی اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع خطرات در هر مرحله از فرآیند را کاهش می‌دهند.

در پایان

گواهینامه 45001 با رعایت الزامات استاندارد موجب کاهش خطرات و حوادث ناشی از کار می‌شود. در واقع این ایزو زمانی دریافت می‌شود که شرکت یا سازمان تمامی الزامات مربوطه را به دست آورده باشد. هر روزه بیش از 7600 نفر در اثر حوادق یا بیماری‌های مربوط به کار می‌میرند که این تعداد کشته‌شدگان بیش از 2.78 میلیون نفر در سال است.

گواهینامه 22000 /  سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی

2

3

همه این مراکز فوق، باید بتوانند استانداردها و گواهینامه‌های ایزو مربوط به خود را دریافت کنند. به عنوان مثال، شرکت ترش طعم راناس با دارا بودن ایزوهای مربوط به کسب‌وکار خود توانسته اعتبار برند خود را تایید نماید. علاوه بر اعتبار، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که دارند گواهینامه ایزو هستند، می‌توانند در انواع مناقصات مربوط به سازمان خود شرکت کنند.

بخوانید:  کانادا از رژیم صهیونیستی برای کشتار امدادگران توضیح خواست

گواهینامه‌های ایزو مربوط به صنایع غذایی

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است



 

شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی در ایران و سایر کشورها تحت عنوان سازمان‌های صنایع غذایی معروف هستند. این شرکت‌ها انواع و اقسام مواد خوراکی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. کوچکترین سهل‌انگاری در روند تولید و بهداشت آنها می‌تواند جان یک نفر را بگیرد. برخی از شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی عبارتند از:

  • تولیدکنندگان انواع مواد غذایی
  • شرکت­های تولید انواع خوراکی‌ها و تنقلات نظیر: لواشک متالایز، زغال اخته تشریفاتی، لواشک پذیرایی، لواشک لقمه‌ ای و لواشک های ترش طعم راناس و … .
  • سازمان‌های بسته‌بندی و فراوری انواع مواد غذایی
  • مراکز تهیه و طبخ غذا
  • رستوران‌ها، کافه‌ها و فست‌فودها
  • شیرینی فروشی‌ها

ایزو 22000 (سیستم مدیریت ایمنی در مواد غذایی)، شامل الزاماتی برای سازمان‌های درگیر در زنجیره تامین مواد غذایی است. در واقع، این گواهینامه طراحی شده، تا یک چارچوب الزامات بین‌المللی هماهنگ برای صنعت جهانی مواد غذایی ایجاد کند.

در واقع، وجود این گواهینامه حس وفاداری مشتریانتان را بیشتر از قبل خواهد کرد. شرکت ترش طعم راناس با دارا بودن ایزوهای مربوطه توانسته برند قابل اعتمادی برای مشتریان خود در حوزه تولید لواشک صادراتی، آلوچه استندی، لواشک‌ پذیرایی و لواشک لقمه‌ای باشد.

این ایزو، به همه سازمان‌هایی که در زنجیره تامین غذا هستند از تولید تا تهیه‌کننده غذا، شرکت‌های ذخیره و حمل و نقل غذا، خرده‌فروشی و بازارهای فروش مواد غذایی و حتی سازندگان تجهیزاتی که برای تهیه مواد غذایی به کار می‌روند، این اجازه را می‌دهد تا از یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی یا FSMS استفاده کنند. از همین روست که شرکت­هایی همچون ترش طعم راناس، آن را در نظر دارند.

گواهینامه HACCP / استاندارد آمریکانی آنالیز خطرات و کنترل نقاط بحرانی

ISO 9001 راهی آسان برای جلب مشتریان بالقوه است. زیرا آنها از طریق این گواهینامه متوجه می‌شوند که آیا شرکت خدمات یا محصولات با کیفیت ارائه می‌دهد یا خیر؟ ترش طعم راناس با دارا بودن ایزو 9001 توانسته به مصرف‌کنندگان این مژده را بدهد که محصولات با کیفیتی را به آنها ارائه می‌کند.

گواهینامه ایزو 14001 / سیستم مدیریت زیست محیطی

استاندارد ایزو 9001 ، یک استاندارد جامع و عمومی برای کلیه سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که به موضوع کیفیت اهمیت می‌دهند. در واقع موسسات با اخذ این گواهینامه به مشتریان خود اعلام می‌کنند که دارای یک سیستم مدیریت کیفیت موثر هستند.

اخذ این ایزو یا گواهینامه مهم است. زیرا الویت‌بندی و کنترل خطرات بالقوه در تولید مواد غذایی را بررسی می‌کند. در واقع با وجود این ایزو کنترل ریسک‌های غذایی عمده، مانند ریسک‌های میکروبیولوژیکی، مواد شیمیایی و فیزیکی و آلاینده‌های صنعتی کاهش می‌یابد و در نتیجه مصرف‌کننده با اطمینان خاطر بیشتر محصول یا خدمات را خریداری می‌کند. به عبارتی مشتریان شرکت­هایی همچون، ترش طعم راناس مطمئن هستند که مواد غذایی به بدن آنها آسیبی وارد نخواهد کرد.

گواهینامه HSE / سیستم ایمنی و بهداشت و زیست محیطی


آیا این خبر مفید بود؟

برخی از گواهینامه‌های ایزو مربوط به صنایع غذایی به شرح زیر است:

گواهینامه ایزو 9001 : سیستم مدیریت کیفیت

این استاندارد بیان می‌کند، مدیریت صحیح شکایات مشتریان، علاوه بر اینکه مسبب کسب اطلاع از مشکلات سازمان است، همچنین، باعث ایجاد وفاداری و پایبندی مشتریان و در نهایت رضایتمندی آنها نیز می‌شود. مشتریان اگر بدانند که طرح نارضایتی آنها مورد توجه قرارگرفته و پس از پیگیری رفع مشکل، از بروز مجدد آ« جلوگیری شده و گامی در جهت بهبود عملکرد سازمان برداشته شده است، مشتری وفادار شرکت خواهند شد.

ما در این مقاله سعی بر آن داشتیم که شما را با انواع و اقسام ایزوهای مربوط به شرکت­ها به خصوص شرکت­های حوزه صنایع غذایی بیشتر آشنا کنیم. تمامی گواهینامه‌ها و استانداردهایی که در بالا بیان شد، اکثرا مناسب شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی است.

شرکت‌هایی که دارای ایزو 14001 هستند این پیام را به مخاطب می‌دهند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کنند. در واقع این گواهینامه یا تاییدیه زمانی به یک سازمان اعطا می‌شود که آن شرکت یا سازمان تمامی الزامات ایزو 14001 را پیاده‌سازی کرده باشد. تمامی الزامات ایزو 14001 کاملا مربوط با محیط زیست و کاهش اثر مخرب بر آن است.

گواهینامه HSE یا مدریت ایمنی و بهداشت شغلی، یک ابزار مدیریتی جهت بهبود عملکرد بهداشت و محیط زیست در همه برنامه‌های توسعه و پروژه‌های صنعتی یا تشکیلات سازمان است. این رفتن سطح سلامت و صیانت از محیط زیست می‌شود.

گواهینامه یا استاندارد 10002 مربوط به مشتریان و شکایات آنهاست. در حقیقت با اطلاعات و نظراتی که مشتریان در اختیار شما قرار می‌دهند، می‌تواند عملکرد خود را ارتقاء و بهبود ببخشید. با داشتن این گواهینامه، شما می‌توانید صدای مشتریان را گوش دهید. این نکته­ای است که ترش طعم راناس به آن توجه ویژه دارد.

گواهینامه ایزو 9001 به مدیریت کیفیت در خدمات و تولیدات اطلاق می‌شود. ایزو 9001 به عنوان استاندارد شناخته شده بین‌المللی برای سیستم‌های مدیریت کیفیت QMS تعریف شده و در واقع این استاندارد یکی از گسترده‌ترین استانداردهای QMS در جهان است.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

 

در واقع افراد با دیدن این گواهینامه بیشتر به برند و کارآمدی شرکت شما اعتماد می‌کنند. چرا که مطمئن خواهند شد علاوه بر آسیب نرساندن به جسم‌شان، به محیط زیست نیز زیانی وارد نخواهد شد. اخذ این ایزو برای تمامی سازمان‌هایی که قصد شرکت در مناقصات را دارند کاملا اجباریست. مزیت‌های اخذ این ایزو برای شرکت هایی ترش طعم راناس، به عنوان تولیدکننده لواشک بهداشتی عبارتند از:

  • جلوگیری از بروز حادثه
  • هماهنگی تمام جنبه‌های بهداشت و ایمنی پروژه
  • اهمیت مطابقت با تمام مقررات و الزامات ساخت‌وساز مربوط به  HSE
  • اطمینان از سلامت و ایمنی کارگران، کاهش خطرات احتمالی و بهبود بهره‌وری
  • توصیه‌های تخصصی و ایمن برای ایجاد یک فرهنگ ایمنی در درازمدت

گواهینامه 10002  / سیستم مدیریت رسیدگی به شکایات مشتریان