بومی‌سازی دستگاه سی‌تی اسکن پزشکی توسط یک شرکت دانش‌بنیان

انتهای پیام/



منبع

فرید نجات بخش آزادانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان صنعت سپاهان با بیان اینکه این محصول می تواند هم در زمینه تشخیصی مورد استفاده قرار گیرد و هم اینکه به عنوان شبیه‌ساز درمان در رادیوتراپی به کار گرفته شود. استفاده از فناوری های تصویر برداری پزشکی نوین همواره در حال توسعه بوده و دستگاه CTScan  به عنوان یکی از روش های تشخیص پزشکی، برای تصویر برداری از انواع بافت های بدن از جمله مغز، قلب، ریه، کبد، کلیه، استخوان،مفصل و سایر اعضا به منظور تشخیص بسیاری از بیماری ها شامل سرطان، اختلالات عروقی و اعصابی، عفونتها،آسیب های فیزیکی و دیگر مشکلات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان پس از 8 سال کار تحقیق و توسعه بر روی دستگاه سی تی اسکن موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری آن از اداره کل تجهیزات پزشکی شد و با تلاش و همت مهندسان این شرکت اولین دستگاه سی تی اسکن کاملا بومی در کشور ساخته وبه زودی در مراکز بیمارستانی راه‌اندازی خواهد شد.

بدون شک فناوری های ذکر شده موجب افزایش حقیقی قدرت کشور از لحاظ علمی و اقتصادی است که باعث ارتقای غرور ملی بوده و افزایش امنیت ملی و کاهش امنیت روانی جامعه را در برخواهد داشت.

همچنین تاثیر بسزایی بر ارتقائ جایگاه کشور در منطقه و دنیا واهمیت استراتژیک داشته بطوریکه ایران در این زمینه به جمع 10 کشور صاحب فناوری تولید دست یافته است، برای ساخت این دستگاه تحقیقات گسترده در زمینه‌های ژنراتور ولتاژ بالا، برد های کنترل کننده،نرم‌افزار بازسازی، مکانیک تخت و گانتری، پردازش تصویر،  طراحی الگوریتم‌های باز سازی مقاطع تصویری با به روزترین فناوریها، طراحی الگوریتم‌های پیشرفته برای بازسازی مقاطع خارج از میدان دید، انجام شده است. 

بخوانید:  پُست اسپیبرگ به سینماتک خانه‌ هنرمندان رسید

مدیر عامل شرکت خاطر نشان کرد: سی تی اسکن 16 اسلایس پزشکی کاربردی عمومی در مراکز تصویر برداری پزشکی دارد و 85 درصد از نیاز مراکز درمانی را پوشش میدهد. همچنین تحقیق و توسعه برای ساخت سی تی اسکن های پیشرفته‌تر و با اسلایس بیشتر ادامه داشته و ساخت اولین دتکتورهای ریزولوشن مبتنی بر سی موس در کشور که توسط شرکت بهیار صنعت انجام شده است گامی بلند برای ساخت سی تی اسکن های پزشکی پیشرفته‌تر است.

  طراحی بومی و رفع نیازهای کشور و رسیدن به خودکفایی در ساخت سی تی اسکن، امکان دسترسی فنی به تمام مراحل تولید، ساخت، تعمیرات و نگهداری و تقویت خودکفایی کشور در تعمیر و نگهداری این گونه تجهیزات بیو الکتریک، قابلیت دریافت تمام استانداردهای به روز بین المللی، فراهم سازی فرصت صادرات این گونه تجهیزات به تمامی کشورهای منطقه و جهان از ویژگیهای متمایز این طرح است.

وی ادامه داد ضمن اینکه این روش تولید با روند اجرایی تولید محصولات دانش بنیان در شرکت های بزرگ مرسوم بوده و همه شرکتهای بزرگ ابتدا مبادرت به تولید محصولات مشابه کرده و سپس بر ایجاد ایدههای جدید اقدام میکنندتا بتوانند با تسریع در بخش تولید و پویایی در طول زمان با ارائه پیشنهادها و روشهای جدید قابلیت رقابت با شرکت های رقیب را حفظ کنند.

او در پایان تاکید کرد: همچنین امیدواریم با تجهیز بیمارستان های کشور به این دستگاه توانسته باشیم.

 نحوه عملکرد این دستگاه به این شکل است که امواج اشعه ایکس به اندام بیمار تابانده می شود و از تمام بافت هایی که در ان قسمت وجود دارد، عبور میکند. مقداری از این اشعه جذب بافت شده و مابقی از طرف مقابل خارج می شود که از طریق دتکتورهای حساس دریافت می شود. با تکرار این عمل، چندین فریم از جسم ایجاد میشود که نهایتا تصویر جسم از طریق روش های نرم افزاری برای بازسازی تصویر بدست می آید.

بخوانید:  انهدام باند بزرگ قاچاق سوخت در بندرعباس/ ۱۰ قاچاقچی دستگیر شدند

پاسخ به نیازهای مبرم در زنجیره تامین تجهیزات بیو الکتریک در کشور، طراحی متناسب با نوع کاربرد درمانی، تصویر برداری از تمام قسمتهای بدن یک بیمار؛ از دیگر مزیتهای آن است. این شرکت توان تولید نیازهای کشور را دارا میباشد.

خبرگزاری برنا؛شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان با تولید دستگاه سی تی اسکن پزشکی گام مهمی در خودکفایی و بومی سازی این محصول استراژیک برداشته و با تولید این دستگاه به ازای هردستگاه 200 هزار دلار صرفه جویی ارزی می شود؛ نوآوری‌های فناورانه طرح در سطح ملی و یا بین المللی به گونه‌ای که بیش از 85 درصد این دستگاه در شرکت بومی سازی شده است. 

بسیاری از بخشهای اصلی دستگاه سی تی اسکن توسط مهندسین این شرکت طراحی و بومی سازی شده است.

هدف اصلی این طرح طراحی دستگاه سی تی اسکن تشخیصی، طراحی دستگاه سی تی اسکن سیمولاتور جهت استفاده در رادیوتراپی و طراحی دستگاه سی تی اسکن برای کاربردهای صنعتی است.