تازه‌ترین رتبه بندی نان‌های ایرانی اعلام شد

نان لواش همیشه هست؛ صبحانه و ناهار و شام هم ندارد! چرا که یکی از نان‌هایی است که در مصارف روزانه ما کاربرد دارد و چربی کل این نان حدود ۱.۲ گرم است که به صورت روزانه ۲ درصد از چربی بدن ما را مصرف همین نان، تامین می‌کند. خوب است بدانید که نان لواش، کمترین میزان سبوس در بین سایر نان‌ها را دارد وبه همین دلیل هم ارزش غذایی چندان بالایی ندارد؛ اما به دلیل خوش‌خوراک بودنش، همچنان در صدر نان‌های مصرفی مردم قرار گرفته است. اینطور که متخصصان می‌گویند، هر کف دست نان لواش حدود ۲۵ کیلو کالری وجود دارد که به دلیل پختش با جوش شیرین و آرد سفید، ارزش غذایی بسیار زیادی ندارد. 

 



منبع

نان‌های همراه با تکنولوژی

حالا به روزگار علم و تکنولوژی رسیده‌ایم؛ روزگاری که بسیاری از مردم در عین حال که به رژیم غذایی خود اهمیت می‌دهند، به دنبال نانی در پخت، زمانی کوتاه و غنی‌ شده از انواع آردها هستند. برای همین است که کارخانه‌های بزرگ در تلاش هستند، مواد مغذی درون آرد را افزایش دهند؛ تا هم ارزش غذایی این نان‌ها بیشتر شود و هم به صورت آماده و در کمترین زمان ممکن در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد. نان‌جو، نان تست، نان سوخاری و … از جمله این نان‌ها هستند؛ مثلا نان سوخاری از آرد کامل درست شده و ارزش غذایی بالایی دارد و از جمله نان‌هایی است که می‌تواند فرد را سیر کند و اشتهایش را به طور کامل از بین ببرد.

بربری همیشه محبوب

بخوانید:  اسامی داوران هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتبال مشخص شد

یکی از محبوب‌ترین نان‌های حاضر در میان ایرانیان نان بربری است که از آرد گندم، تهیه می‌شود و همین  آرد گندم سبوس‌دار نان بربری است که باعث بوی خوش آن می‌شود. نان بربری به نام جامعه‌ای به نام بربر است که در زمان قاجار در جنوب تهران زندگی می‌کردند، انتخاب شده است. نانی که از همان روزگار قدیم محبوب بوده است و از تکه‌های خمیر مایه خمیری درست می‌شود و البته شباهت بسیاری به نان‌های اروپایی دارد. نانی که هر تکه از آن به اندازه یک کف دست دارای معادل ۷۵ الی ۸۰ کیلو کالری است. در این میان فراموش نکنید، از آنجایی که در روند پخت نان بربری از جوش شیرین استفاده نمی‌شود، ارزش غذایی آن تا حدودی زیاد است؛ آنقدر که ویتامین‌ها و مواد مغذی درون خمیر مایه نان بربری از سایر نان‌ها بیشتر نیز هست. 

سنگک  همیشه دل‌انگیز

نان لواش همیشه حاضر

به نظر می‌رسد که رقابت سنگینی میان نان بربری و نان سنگک بر سر محبوبیتشان در بین ایرانی‌ها وجود دارد. نانی که آرد مورد استفاده‌اش با سایر نان‌ها تفاوت دارد و در واقع مخلوطی از انواع آردها است و وجود سبوس گندم، هضم راحت‌ترنان سنگک را راحت‌تر می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید دلیل تیرگی رنگ نان سنگک، همان به کار بردن چندین آرد مختلف است که در پخت نان استفاده می‌شود. چربی کلی این نان حدود ۲ گرم است ولی هیچ کلسترولی درون نان سنگک وجود ندارد. 

به گزارش برنا؛ یک سایت راهنمای آنلاین معرفی غذا‌های سنتی، فهرست تازه ای از رتبه  بندی نان‌های با کیفیت در جهان منتشر کرده است که براساس این رتبه‌بندی، نان بربری در رتبه سوم بهترین نان های جهان قرار دارد. البته که در این میان، برخی دیگر از نان‌های ایرانی شامل نان سنگک در رتبه ۲۱، نان شیرمال در رتبه ۲۲ و نان تافتون  در رتبه ۴۹ قرار گرفته‌اند. حالا و به بهانه بر سر زبان افتادن نام نان‌های ایرانی، تاریخچه و ویژگی نان‌های سنتی در کشور ایران را بررسی کردیم.

بخوانید:  تقابل فلسطین و رژیم صهیونیستی، تقابل اسلام و کفر است

نان همیشه عضو جدایی‌ناپذیری از سفره ایرانی‌ها بوده است؛ سفره‌ای که با وجود ترکیبی از انواع ماده‌های غذایی رنگارنگ، اما همیشه جای ویژه‌ای برای نان هم باز کرده است. تاریخ نشان داده است که نان اصلی‌ترین منبع غذایی برای ما ایرانیان بوده و هست؛ این ماده غذایی حتی در شرایط جنگ و ناامنی یا حتی خشکسالی و آشوب اهمیت خودش را حفظ کرده و این ماجرا گاهی تا جایی پیش رفته است که خودش باعث آشوب‌ها و بلواهایی در دنیا شده است. تاریخی که به ما می‌گوید، انواع غلات یعنی گندم و جو در زمان آشوری‌ها کاشته می‌شده و احتمالا از همان زمان هم پخت نان در ایران رواج داشته است. نانی که در طی سال‌های مختلفّ به شکل‌های مختلف و بسته به سنت و فرهنگ شهرها و روستاها، با ابزارهای مختلف پخته و مصرف شده است.