وی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع سازمان ملل متحد طی یک برنامه ۱۵ ساله اهداف مختلفی را مدنظر قرار داده تا کشورهای جهان با همکاری یکدیگر بتوانند به سمت توسعه پایدار حرکت کنند.
وی افزود: امروزه هیدروژن به یک گزینه مناسب برای تامین سوخت پاک و انرژی مورد نیاز وسایل نقلیه، منازل مسکونی و نیروگاههای تبدیل شده است. از این رو برنامه ریزی برای تهیه تصویر جامع از شبکه ارزش هیدروژن و پتانسل تولید انواع آن در صنعت گاز ایران نیز یک فرآینداستراتژیک و گام مهم در جهت دیدگاه کلان و جامع از این فناوری است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از تاسیس دفتر توسعه فناوری هیدروژن در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و افزود: دفاتر فناوریهای مرتبط با هیدروژن در دستور کار است از این رو دفتر توسعه فناوری هیدروژن را در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یک دانشگاه پیش رو پیش قدم در این حوزه راه اندازی خواهیم کرد. آمادگی ایجاد این دفتر را در سایر دانشگاهها نیز داریم.
وزیر صمت با ارائه سرفصلی در خصوص هیدروژه به اهمیت توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: جامعه، محیط زیست و اقتصاد را سه رکن اصلی توسعه پایدار است و بهمنظور تحقق این سه رکن نیاز است ملل مختلف با همکاری و ایجاد صلح توسعه پایدار را در دنیا رقم بزنند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی موضوع هیدروژن را در کشور و جهان مهم ارزیابی و اظهار کرد: امروز استفاده از این ماده گسترش یافته و میتواند بهعنوان سوختی پاک استفاده شود.
اهمیت هیدروژن در صنایع غیرقابل انکار است
وزیر صمت با اشاره به چالشهای بزرگ جهانی بیان کرد: توسعه پایدار کشورها در حضور ریسکهای متعدد جهانی بسیار دشوار بوده و نیازمند زیرساختهای بزرگ و استوار است.
وی با اشاره به برنامههای دانشگاه شهید بهشتی در زمینه تقاضای پیشدستانه حل چالشهای فناورانه به مراکز صنعتی کشور گفت: در تلاشیم سراغ مراکز صنعتی همچون وزارت نفت برویم تا چالشهای فناورانه آنها را رفع کنیم.
وی اضافه کرد: مهمترین ریسکها در کوتاه مدت و بلند مدت، ریسکهای زیست محیطی و اجتماعی هستند که بهطور خاصی با اقتصاد جوامع ارتباط مستقیم و قوی دارند؛ بنابراین کنشگرهای اصلی در مقابله با ریسکهای جهانی بنگاههای اقتصادی بویژه بنگاههای بزرگ بهعنوان مصرف کننده اصلی منابع زیست محیطی و مراکز اجتماعی تاثیر گذار در جامعه هستند.
وی در خصوص تولید هیدروژن اینگونه توضیح داد: راهکار اساسی برای توسعه پایدار در اقتصاد هیدروژنی استفاده از هیدروژن سبز یا حداقل هیدروژن آبی است و مشکل اصلی آن هزینه تولید، انتقال و ذخیرهسازی این نوع هیدروژن است که بر پایه تولید برق تجدیدپذیر است. همچنین مصارف اصلی هیدروژن بهعنوان یک حامل انرژی و نه منبع انرژی در سه بخش حمل و نقل، صنعت و ساختمان است.
هیدروژن
انتهای پیام/
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر ضرورت کیفیسازی و کمیسازی فرآوردهها اظهار داشت: به دلیل استانداردهای زیستمحیطی به دنبال استفاده از واحدهای شکست ملکولی در مجاورت هیدروژن هستیم. ۳۰۰ میلیون فوت مکعب هیدروژن در ۱۰ پالایشگاه کشور تولید میشود که این مقدار در داخل کشور مصرف میشود. با تلاش شرکتهای دانش بنیان و مجموعه موسسات علمی و فناوری، در حوزه تولید هیدروژن و واحدهای هیدروژن، دانش فنی و ساخت و تجهیز و کاتالیست، بومیسازی شده است است و امروز از مرزهای کشور عبور کردیم.
آقامیری با تأکید بر اینکه برای توسعه استفاده از هیدروژن بهعنوان سوخت باید همه دستگاههای اجرایی کشور دستبهدست هم دهند، افزود: دانش فنی استفاده از هیدروژن در ایران میتواند همچون فناوریهای نوظهور در ایران مانند انرژی هستهای، نانو و هوافضا به پیشرفتهای علمی بالایی برسد.
علیآبادی با بیان اینکه هیدروژن در بخشهای مختلف سیستمهای انرژی نقش ایفا میکند، یادآور شد: مهمترین رکن استفاده از هیدروژن اقتصاد است که بسیار متاثر از قیمت برق تولیدی و هزینه الکترولایزها (روشهای تولید) است.
مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران؛ ناترازی را یکی از چالشهای اصلی دانست و بهینهسازی و تنوع بخشی به سبد انرژی کشور را از مهمترین راهکارها برای رفع این چالش عنوان کرد و افزود: در این راستا هیدروژن یکی از مهمترین فاکتورهاست تا بتوانیم در آینده خلعهایی که در کشور داریم را از طریق این محصول استراتژیک جبران کنیم.
به گزارش خبرگزاری برنا؛ سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی ضمن خیرمقدم اظهار داشت: برگزاری این رویداد علمی با همکاری شرکت ملی گاز ایران در کنار دانشگاه شهید بهشتی نویدبخش ارتباط عمیق میان دانشگاه و صنعت خواهد بود.
تاسیس دفتر توسعه فناوری هیدروژن در دانشگاه شهید بهشتی
وزیر صمت در ارتباط تاثیر تکنولوژی بر خودروها خاطرنشان کرد: تولید برق تجدیدپذیر در خودرو برقی منجر به راندمان ۷۰ تا ۹۰ درصدی از برق دریافتی میشود، درحالیکه بهدلیل راندمان پایین تولید، ذخیرهسازی و انتقال هیدروژن، راندمان ۲۵ تا ۳۵ درصد است که با میزان پیمایش با هر بار شارژ و همچنین زمان شارژ در خودروهای هیدروژن به مراتب نسبت به خودروهای برقی با باتری داری مزیت است.
وی با یادآوری اینکه در گذشته در زمینه تولید و استفاده از هیدروژن بهعنوان یک سوخت پاک فعالیتهای علمی زیادی شده است، ادامه داد: برای توسعه استفاده از این ماده در کشور باید همه تجربیات یکدیگر را روی هم بگذاریم تا بتوانیم به موفقیت دست یابیم.