دولت جدید عراق پشتوانه خوبی در پارلمان دارد/ کابینه جدید خوشنام و با سابقه هستند

اکبری نکته دارای اهمیت بعدی برای ایران را مسئله استقلال عراق خواند و گفت: عراق باید یک کشور مستقل باشد یعنی براساس نظر مردم پابرجا و دارای استقلال باشد  تا آمریکا و غرب نتوانند فشار وارد یا دخالت کنند.

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع
آیا این خبر مفید بود؟

انتهای پیام/





این کارشناس مسائل منطقه با ابراز امیدواری از تشکیل دولت جدید، بیان داشت: خوشبختانه امسال دموکراسی در عراق کاملا اعمال شده است و سران و مسئولان را مردم به قدرت رسانده‌اند و درواقع کسانی که انتخاب شده‌اند مطلوب مردم هستند.

وی‌ در تشریح آخرین ویژگی، اظهار داشت: عراق به برکت حشدالشعبی  هم‌اکنون از یک امنیت خوبی برخوردار است یعنی درحال حاضر جریان تکفیری، داعش و امثالهم نمیتوانند عراق را نا امن کنند همین مسئله به رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری خارجی و امیدواری مردم کمک می‌کند زیرا در سایه امنیت عمران و آبادانی ممکن است.

این کارشناس منطقه تصریح کرد: عراق برای ما یک بازار تجاری خوب است و وقتی که دارای استقلال و امنیت باشد از لحاظ اقتصادی و امنیتی به نفع ما خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهور  جدید توانایی همسو کردن جریان‌های سیاسی در عراق مانند جریان صدر را دارد یا خیر؛ گفت: در عراق رئیس جمهور اختیارات زیادی ندارد و بیشتر تشریفاتی است؛ نخست وزیر اختیارات بیشتری دارد چون فرمانده نیروهای مسلح و رئیس هیات دولت است و به همین دلیل  نخست وزیر بیشترین نقش را در اداره کشور را دارد ولی در مجموع تلاش بر این است که هم نخست وزیر و هم رئیس جمهور  بتوانند با جذب بقیه جریانات سیاسی در صحنه عراق، همه را در کنار خود داشته باشند تا در دولت نیز مشارکت کنند که این به انسجام ملی، وحدت درونی و تثبیت هویت ملی عراق کمک خواهد کرد.

بخوانید:  تصویب کلیات حفظ حریم شخصی و اجتماعی معلمان و دانش‌آموزان در فضای مجازی

وی با تشریح این مشکلات ادامه داد: برای مثال یکی از بحران‌ها تاخیر یکساله در تشکیل دولت است که این یکسال تاخیر تبعات خود را به دنبال دارد و ما در تمام انتخابات های عراق شاهد این تاخیر بوده‌ایم و علت آن نیز به فشار نیروهای خارجی که قصد دارند منافع خود را تامین کنند باز می‌گردد.

این کارشناس مسئل منطقه اضافه کرد: ترکیب نخست وزیر و رئیس جمهور خوشنام، با سابقه و دارای پشتوانه ترکیب خوبی است که از این جهت امید وجود دارد که موثر واقع شوند و مشکلاتی که در گذشته در حکومت عراق بود را کنترل کنند.

وی دیدگاه ایران به عراق را منطبق بر مطالبه مردم این کشور دانست و ادامه داد: این نگاه ما به عراق که براساس منافع جمهوری اسلامی است با منافع مردم این کشور نیز مطابقت دارد زیرا قطعا همه مردم خواستار رفاه، امنیت و استقلال هستند پس سیاست‌های دو کشور با هم همسو است.

اکبری با اشاره به انتخابات عراق، گفت: مردم عراق می‌خواهند با دموکراسی که دارند به یک رفاه و پیشرفتی برسند و خودشان بدون دخالت بیگانه مشکلاتشان را حل کنند؛ در همه دوران انتخابات‌های عراق چه قبل از آن و چه بعد از آن با مشکلات و بحران‌هایی مواجه هستیم‌.

اکبری در تشریح ویژگی بعد، افزود: خوشبخانه با افزایش قیمت نفت، عراق به لحاظ اقتصادی در جایگاه خوبی قرار گرفته و دیگر محتاج دیگران نیست و این مسئله می‌تواند در ایجاد رفاه و  امنیت توسط دولت کمک کننده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که ویژگی این دولت که آن را از دولت‌های گذشته متمایز می‌کند چیست، گفت: این دولت چند ویژگی دارد که با دولت های قبلی متفاوت است؛ اولین ویژگی آن انتخاب توسط پارلمان با اکثریت قاطع آرا که یعنی پشتوانه قوی در پارلمان عراق دارد؛ اختلافات پارلمان به حداقل خود رسیده و درون پارلمان یک انسجام خوب ایجاد شده که در تاریخ عراق بی سابقه است.

بخوانید:  فاز بالینی واکسن رازی کووپارس برای کودکان آغاز شد

حسین اکبری کارشناس مسائل منطقه در گفت‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، با اشاره به جایگاه و ارزش عراق از دید ایران، اظهار داشت: عراق کشوری است هم مرز و همسایه  با ایران و از این جهت برای ایران از ارزش بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات دارای اهمیت برای ایران بحث امنیت در عراق است تا رژیم صهیونیستی، آمریکا، جریانات تکفیری و منافقین نتوانند از آن استفاده کنند و مخل امنیت جمهوری اسلامی شوند پس اگر عراق دارای امنیت باشد یک منفعت برای جمهوری اسلامی است.