دسترسی ۱۴ میلیون نفر به فیبر نوری در سال ۱۴۰۳ هدف گذاری شده است

خبرنگار:مرضیه شهریاری



منبع

روحانی‌ نژاد گفت: برای اینکه اینترنت پرسرعت فیبر نوری با قیمت مناسب به دست کاربر نهایی برسد، مشوق‌های اتصال برای اپراتورها در نظر گرفته شده که در بودجه سال ۱۴۰۳ برای این منظور علاوه بر اتصال مدارس، هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای استان خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

روحانی نژاد با ذکر این نکته که عمده ترافیک اینترنت در جهان بر بستر اینترنت ثابت بوده اما در کشور ما برعکس است، اظهار داشت: اگر ارتباطات ثابت کشور در دهه گذشته کیفیت لازم را پیدا می‌کرد و کاربران از آن استفاده می‌کردند، فشاری که اکنون بر اینترنت سیار وجود دارد، کمتر می‌شد اما این اتفاقات رخ نداد و به همین علت برای بهبود کیفیت شبکه ارتباطی نیازمند فیبر نوری هستیم.

وی بیان کرد: در فیبر نوری حداقل اینترنت ارائه‌ شده ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و حداکثر هزار مگابیت بر ثانیه است اما مشترک نباید کمتر از ۱۰۰ مگابیت دریافت کند، اپراتور باید کل شهر را پوشش دهد و نباید انتخابی عمل کند.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی سی امین استان کشور است که این پروژه در آن آغاز شد، بیان کرد: شهرداران استان باید همکاری لازم را داشته باشند و طی ۱۵ روز از زمان معرفی اپراتور مجوز حفاری را صادر کنند که در این خصوص الزام قانونی هم وجود دارد.

وی افزود: اکنون هفت میلیون نفر از مزایای فیبر نوری استفاده می‌کنند و ایران عقب ماندگی تاریخی در این زمینه نسبت به کشورهای جهان دارد.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یادآور شد: بهره‌مندی از فناوری نوین و استفاده از اینترنت پرسرعت تا حدود هزار مگابیت از اهداف اجرای طرح ملی فیبر رسانی است.

بخوانید:  جلسه ستاد ملی جمعیت با حضور رییس جمهور

وی با بیان اینکه توسعه ارتباطات فیبر نوری در دنیا از ۱۰ سال قبل آغاز شده، تصریح کرد: در اسناد بالادستی مانند سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات مکلف شده ۸۰ درصد جمعیت کشور را با ارتباطات پرسرعت ثابت (متوسط ۲۵ مگابیت بر ثانیه) تحت پوشش قرار دهد.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تأکید بر اینکه اپراتور باید در مدت ۳۰ روز اتصال فیبر نوری را برای متقاضیان برقرار کند، گفت: دولت یارانه فیبر نوری را پرداخت می‌کند پس نباید از مردم برای اتصال به فیبر پول دریافت شود بلکه فقط کافی است هزینه خدمات اشتراک ماهانه را پرداخت کنند.

وی عنوان کرد: براساس طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در هیأت وزیران، برای همه مدارس نیز اتصال مودم و خدمت یک ساله رایگان ارائه می‌شود.

انتهای پیام

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در شهر بیرجند شرکت شاتل مجری اجرای طرح فیبر نوری است و در سایر شهرهای خراسان جنوبی شرکت مخابرات ایران مجری خواهد بود که ابلاغ لازم صورت گرفته است.

روحانی نژاد عنوان کرد: هدف‌گذاری شده که در صورت همکاری شهرداران در هفته دولت امسال کل استان خراسان جنوبی تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد و اگر این اقدام انجام شود، خراسان جنوبی دهمین استان کشور خواهد بود که به صورت کامل زیر پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرد.

 

به گزارش خبرگزاری برنا ازخراسان جنوبی؛ مهدی روحانی‌ نژاد روز پنجشنبه در آیین امضای تفاهم‌نامه و آغاز عملیات اجرایی طرح فیبر رسانی به منازل و کسب و کارها در شهر بیرجند با اشاره به تلاش دولت برای گسترش پوشش استفاده مردم از اینترنت پرسرعت گفت: پوشش دسترسی ایرانیان به شبکه فیبر نوری تا پایان دولت سیزدهم به ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید. 

بخوانید:  رقابت دو ورزشگاه برای میزبانی سوپرجام