“سیزده بدر” آئینی کهن و زیبا در بیرجند

سرگرمی و تفریح مردم اجرای موسیقی سنتی و رقص محلی بود و پسران جوان هم با انجام بازی‌های محلی همچون غزل خانم، تشله‌بازی و تخم‌مرغ بازی خود را سرگرم می‌کردند.

در روز “سیزده بدر” کسانی که از خود کلاته، باغ و یا مکانی نزدیک شهر دارند با تدارک آجیل و شیرینی و غذای محلی به همراه فامیل پیاده به آنجا می‌روند اما بیشتر مردم صبح به مزار دره شیخان و مزار پایین شهر رفته و ظهر به منزل بر می‌گردند.

سیزده بدر  چارده به تو!  سال دگه! خونه شو! هکت کوتو! هکت کوتو! (13 بدر شد، سعادت روز 14از آن توست، سال دیگر وقت شوهر کردن است، شادی، شادی) را می خواندند.

این سنت های قدیمی در بعضی از نقاط بیرجند مرکز خراسان جنوبی همچنان وجود دارد و مردم این شهرستان هنوز به انجام دقیق آداب و رسوم ویژه این روز و حضور در طبیعت اعتقاد دارند.


آیا این خبر مفید بود؟

انتهای پیام

خبرنگار:مرضیه شهریاری





البته در برخی نقاط “سیزده بدر” هنوز به صورت یک سنت قدیمی نزد بیرجندی‌ها رواج دارد.

در “سیزده بدر” سال‌های دور بهترین آشامیدنی مردم آب آلو بود که به طور وفور بین مردم خودنمایی می‌کرد.

بنده دره، بند امیرشاه، چهارده، شوکت آباد، بیدخت، دامنه رشته کوه باقران ، مجموعه باغ های اکبریه ، امیرآباد و رحیم آباد و … از جمله مناطق دیدنی بیرجند است که مردم این شهر برای گذراندن سیزدهمین روز سال نو به این مکانها می روند.

همچنین برخی از مردم که امکانات و وسیله نقلیه لازم را در اختیار ندارند، 13نوروز را در بوستان های شهری توحید، آزادی، وحدت ، گنجی و … سپری می کنند.

بخوانید:  ابداع روشی جدید به‌منظور محافظت از پوشش‌های گالوانیکی در برابر خوردگی

دختران جوان هم در این روز خودشان را سرگرم بازی‌های یک قل دو قل و خط بازی می‌کردند و آن دسته از دختران دم بخت به سراغ کشتزارهای گندم و جو می‌رفتند و بهترین سبزه را گره می‌زدند و معتقد بودند به‌ زودی و در همان سال شوهر دلخواه خود را پیدا خواهند کرد.

دختران جوان در هنگام گره زدن سبزه‌ها ابیات زیر را هم‌خوانی می‌کردند:

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

خانواده ها با صفا و صمیمیت وصف ناشدنی در کنار هم می نشینند و گل می گویند و گل می شنوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی، 13 فروردین در خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند مردم سعی می‌کنند با شادمانی از خانه بیرون شوند، اهمیت امروز در بیرجند به حدی است که اگر کسی لباس عیدش حاضر نشده و از ابتدای نوروز نپوشیده سعی می‌کند به طور حتم تا روز سیزده آن را آماده کند و بپوشد تا در مراسم “سیزده بدر” با لباس نو شرکت کند.

در گذشته عصرها یا بعد از ظهر مردم به مزرعه برای گذاشتن پا بر روی سبزه می‌رفتند و سرسوزی‌هایی را که برای سفره هفت سین آماده کرده بودند در پایان روز در هنگام برگشتن در خارج از شهر بیرون می‌انداختند.