لزوم توجه بخش خصوصی و دولتی بر تولید و اشتغال بیشتر/ تولید انبوه توسط پیشران های اقتصادی ایجاد می شود

انتهای پیام/ 





وی افزود: امروز کشور‌ها یا از طریق نفت خودشان را اداره می‌کنند یا از طریق صنعتی شدن، ما اگر بخواهیم به تولید ثروت توجه کنیم هیچ راهی غیر از توجه به صنعتی شدن کشور نداریم و آن چیزی که می‌تواند کشورمان را ثروتمند کند و مردم را از مشکلات اقتصادی رها کند فقط بحث تولید است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ چه در بخش خصوصی و چه بخش دولتی باید بر بحث تولید تمرکز شود. اگر بخواهیم به تولید انبوه دست پیدا کنیم از طریق ابرکارخانه‌ها انجام پذیر است. هیچ سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای رشد تولید در ابرکارخانه‌ها نداریم. ما باید در مرحله اول به ابرکارخانه‌ها توجه کنیم و بعد شرکت‌های کوچک و متوسط را در زنجیره ارزش آن‌ها قرار دهیم.

غزنوی ادامه داد: باید تدبیری اندیشیده شود تا بانک‌هایی که امروز سرمایه‌ای ندارند بتوانند مسئله تامین سرمایه تولید را در کشور حل کنند. بهرحال باید فکری برای بانک‌های ورشکسته شود. همچنین برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی نیز باید اقداماتی صورت گیرد. 

غزنوی در پایان خاطرنشان کرد: از بین ۹۰ هزار واحد تولیدی که داریم تقریبا ۳ هزار واحد بالای ۱۰۰ نفر و تقریبا ۱۰۰ تا از این شرکت‌ها بالای هزار نفر پرسنل دارد. این موضوع تقریبا مشخص می‌کند که اقتصاد و صنعت ما در چه وضعیتی قرار دارد. می‌توان برای صنایع وقت گذاشت و برنامه‌ریزی خاص کرد. کاری کرد که انحصار هم به وجود نیاید. در هر صنعتی، مسئله پیشران‌ها بسیار اهمیت دارد که تقریبا نخبگان کشور و مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و معاون اول رئیس جمهور همه روی این موضوع اتفاق نظر دارند. ولی متاسفانه اتفاق خاصی نیفتاده است. اگر بخواهیم به تولید انبوه برسیم فقط از طریق پیشران‌های اقتصادی امکانپذیر خواهد بود.

بخوانید:  طرح ساماندهی رودخانه امام زاده داوود تهیه شد

حمیدرضا غزنوی دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره نامگذاری سال 1402 با عنوان«مهار تورم، رشد تولید» و راهکارهای رشد تولید در سال ۱۴۰۲،  یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان را بحث تسهیلات عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به این امر که اقتصاد ایران بانک محور است، باید منابع مالی مورد نیاز تولیدکنندگان تامین شود تا بتوانند با خرید تجهیزات و قطعات، نه تنها چرخ تولید را در حرکت نگه دارند بلکه همراه با فناوری روز دنیا حرکت کنند.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف


منبع

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در ادامه درباره قیمت گذاری دستوری و مشکلات حاصل از آن توضیح داد: هیچ کشوری در دنیا نتوانسته از طریق قیمت دستوری به رشد اقتصادی دست یابد اما در کشور ما همواره با این مشکل مواجه هستیم که به دنبال دستیابی به قیمتگذاری دستوری و رشد اقتصادی توامان باهم هستیم که بی شک هیچ اقتصادی در دنیا به این صورت به رشد و توسعه دست نخواهد یافت.

غزنوی درباره مهار تورم نیز گفت: مسئله دیگر کاهش تورم بوده که به عنوان شعار سال جاری تعیین شده و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشتند. متاسفانه نباید به گونه سیاست گذاری شود که به خاطر کاهش تورم روی قیمت‌گذاری دستوری پافشاری کنیم و بی شک این موضوع به ضرر اقتصاد است و هیچ اقتصاددانی در دنیا این نسخه را تجویز نمی‌کند زیرا قیمت دستوری مخرب است. 

کارخانه لوازم خانگی اسنوا اصفهان

اشتغال زایی

غزنوی با انتقاد از عدم افزایش سرمایه بانک ها نیز گفت: متاسفانه برای افزایش سرمایه بانک‌ها اقدام اساسی انجام نشده است و برخی بانک‌ها با همان منابع قبلی و برخی محدودیت هایی که به این واسطه دارند، برای پردات تسهیلات به تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه هستند. از طرف دیگر در مجلس نیز تسهیلات تکلیفی تعیین می‌شود که به حق هم است اما بانک ها برای پرداخت تسهیلات خرد و کلان با مشکل و محدودیت منابع مواجه می شوند. 

بخوانید:  دیدار تیم‌های فوتبال سپیدرود رشت _ غفاری تاکستان

وی افزود: این در حالی است که در صورت ضعف در تامین منابع مالی مورد نیاز تولیدکنندگان، این چرخه معیوب و با مشکلاتی مواجه خواهد شد. در شرایطی که منابع مالی باید از سوی سیستم بانکی تامین و به صنعت و تولید کشور تزریق شود، اما متاسفانه اتفاقاتی در نظام بانکی رخ داده است که نه تنها کارکرد سیستم بانکی را با مشکل مواجه کرده است، بلکه فعالیت تولید و صنعت را در با چالش های متعددی مواجه کرده است. 

دبیر کل مجمع کارآفرینان در ادامه این گفتگو افزود: در جلسات متعدد با نمایندگان مجلس و کمیسیون صنایع که بانک ها نیز حضور داشتند بر این موضوع تاکید شد که پرداخت تسهیلات تکلیفی که از سوی مجلس بر دوش بانک ها گذاشته می شود، موجب کاهش سهم تولید از کیک تسهیلات بانک ها می شود و نتیجه آن چیزی جز حرکت کُند تولید و عدم تولید ثروت نخواهد بود.

وی در خصوص تبصره 18 بودجه برای کمک به تولیدکنندگان نیز گفت: تبصره 18 نمی‌تواند مساله سرمایه در گردش و سرمایه ثابت تولید را حل کند، تبصره 18 یک درصد بسیار جزیی از بودجه مورد نیازی است که برای سرمایه در گردش تولید است. مساله تبصره ۱۸ اقدام خوبی است، اما مساله رشد تولیدی که برای سال  ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده را قطعا حل نخواهد کرد.

وی افزود: برای کنترل تورم هیچ چاره‌ای جز دستیابی به تولید انبوه نخواهیم داشت زیرا از طریق تولید انبوه می‌توانیم به کاهش قیمت تمام شده برسیم، افزایش کیفیت داده و افزایش تنوع محصول بدهیم.

بخوانید:  بررسی سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان/ انتخاب دکتر زهرا شیخی به عنوان عضو هیئت امنای جهاد دانشگاهی

آیا این خبر مفید بود؟

غزنوی ادامه داد: ما از طریق تولید انبوه است که می‌توانیم قیمت‌ها را کاهش دهیم تا مردم هم آسایش پیدا کنند نه از طریق قیمت دستوری. به طور حتم بی توجهی به رشد تولید و اداره اقتصاد از طریق قیمتگذاری دستوری نتیجه بخش نخواهد بود و این ضعف مدیریت اقتصادی است.

اشتغال+زنان