گرچه ارزش کل بازار رمزارزها در سال 2022 نزدیک به 70 درصد کاهش یافت، اما با این حال، گزارش Accenture نشان میدهد که علاقه خردهفروشان به ارزهای دیجیتال با وجود سقوط بازار در سال 2022 همچنان بالاست. 28 درصد از پاسخدهندگان در این تحقیق دلایل علاقه به خرید ارزهای دیجیتال را سرمایهگذاری برای آینده عنوان کردهاند.
البته اطلاعات این بخش، از میزان دارایی نگهداریشده در کیفپول نوبیتکس کاربران به دست آمده و نشانگر کل سبد سرمایهگذاران نیست؛ چراکه برخی از کاربران پس از خرید رمزارز، دارایی خود را به کیف پول شخصی منتقل میکنند. اما میزان دارایی کاربران در کیف پول پلتفرم میتواند برآیندی از وضعیت کلی دارایی کاربران باشد.
گزارش سال 2022 نوبیتکس نیز با تفاوتهایی، تا حدود زیادی موید همین مطلب است. بر اساس گزارش این صرافی ایرانی ارزهای دیجیتال، علاقه ایرانیان به سرمایهگذاری، به ترتیب روی دوجکوین، تتر، بیتکوین، اتریوم، شیبا و کاردانو، بیشتر از سایر رمزارزها بوده است و این ارزهای دیجیتال بیشترین سهم را در سبد دارایی آنها داشته است. این در حالیست که در سال پیش از آن، تمایل ایرانیها به ترتیب بر سرمایهگذاری روی دوجکوین، اتریوم، بیتکوین، کاردانو و شیبا بود.
در سال 2022 بهطور میانگین روزانه 185 هزار سفارش در نوبیتکس منجر به معامله شده که این میزان، نسبت به سال گذشته 56 درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به رشد 18 برابری معاملات نوبیتکس در سال 2021 و همچنین کاهش حجم معاملات رمزارزها در سال 2022، این روند چندان دور از انتظار نبود.
تحفیفات پورتال مالی دلارگیک چشماندازی تقریبی در مورد بازیگران خرد بازار کریپتوکارنسی ارائه میدهد. این پورتال رمزارزهایی را که در سال 2022 بیشتری جستوجوی گوگل را در جهان داشتهاند بررسی کرده که بر اساس آن، بیت کوین، دوج کوین، شیبا، اتریوم، کاردانو، آوالانچ، لایت کوین، ریپل و سیفمون بیشترین تعداد جستوجوی گوگل را در بین ارزهای دیجیتال به خود اختصاص دادهاند.
همانطور که اشاره شد بیت کوین، دوج کوین، شیبا و اتریوم بیشترین میزان جستوجوی ارزهای دیجیتال در جهان را در سال 2022 به خود اختصاص دادهاند که نشاندهنده تمایل بیشتر کاربران حداقل کاربران خرد، به رمزارزهای مورد اشاره است.
گرچه میمکوینهایی مثل دوجکوین و شیبا اینو جزو رمزارزهایی هستند که پشتوانهای قوی ندارند و بیشتر به واسطه توئیتها و اقدامات رسانهای مطرح شدهاند، اما گزارشها نشان میدهد که این دو، هم در جهان و هم در ایران، محبوب هستند.
نکته دیگر در این گزارش افزایش علاقه ایرانیان به تتر است که این مولفه نیز میتواند با توجه به نزولی بودن بازار رمزارزها در سال 2022، نشاندهنده دست به ماشه بودن کاربران ایرانی برای خرید رمزارز در فرصتهای مناسب باشد.
در سال 2022 هر کاربر نوبیتکس بهطور میانگین 16 مرتبه رمزارز خرید و فروش کرده و 67 میلیون و 609 هزار و 992 سفارش منجر به معامله در نوبیتکس ثبت شده است، بیش از هشت میلیون و 698 هزار واریز رمزارزی به نوبیتکس صورت گرفت، بیشتر از 6 میلیون و 873 واریز ریالی انجام شد و 11 میلیون و 181 هزار برداشت رمزارزی نیز در نوبیتکس به ثبت رسید.
تعداد بالای معاملات انجام شده در نوبیتکس نیز حول همین رمزارزهای محبوب می چرخد. درست است که دوجکوین بیشترین سهم را از کیفپول رمزارزی کاربران این پلتفرم دارد، اما آنها علاقه بیشتری به نوسانگیری از شیبا دارند. به همین دلیل است که تعداد معاملات انجامشده برای رمزارز شیبا در بازارهای نوبیتکس بیشتر از سایر رمزارزهاست؛ بهطوری که 13.8 درصد معاملات نوبیتکس مربوط به این میمکوین بوده و تتر و دوجکوین در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
رفتار کاربران بازار رمزارزها یکی از معیارهای مهم تحلیل بازار است و آنچه به بازار ارزهای دیجیتال و هر بازار دیگری اعتبار میدهد، نوع نگاه کاربران و اعتمادشان به آن است. در ایران رفتار کاربران دنیای رمزارزها چندان متفاوت از جهانیان نیست.
نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف