کنترل مهم‌ترین چالش امنیتی جهان به نام جرائم سایبری

وی افزود: بیشتر جرائم فضای مجازی در حال حاضر مربوط به کلاهبرداری‌های رایانه‌ای از طرق مختلف و توسط شرکت‌های گوناگون، هتک حیثیت و نشر اطلاعات خصوصی افراد که شامل انتشار تصاویر و برداشت از حساب‌های بانکی است می شود.

اکرم مهدی کارشناس مددکاری نیروی انتظامی در پاسخ به خبرنگار انتظامی خبرگزاری برنا درباره کاربرد فضای مجازی در شناسایی مجرمان، با بیان اینکه مردم بازوان کمکی پلیس فتا در اعمال قانون فعالیت‌های مجرمان هستند، گفت: جرائم سایبری در دنیای امروز به یکی از مهم‌ترین چالش‌های امنیتی جهان تبدیل شده است و با توسعه فناوری و استفاده گسترده از اینترنت، جرائم سایبری نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته است، این جرم به معنای دسترسی به اطلاعات حساس و محرمانه یک شخص با استفاده از روش‌های نامشروع مانند نفوذ به سیستم‌های رایانه‌ای یا استفاده از نرم افزار‌های مخرب است؛ این نوع از جرائم سایبری می‌تواند برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ بسیار مضر باشد.

باید به این نکته اشاره شود که هر چقدر سرعت پیشرفت فناوری اطلاعات و نیاز به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در فضای مجازی بیشتر شود باید برای افزایش امنیت اینگونه فعالیت‌ها، پلیس یک قدم جلوتر باشد تا بتواند با ترسیم نقشه راه درست و کنترل و نظارت بر راه‌های غیر قانونی، امنیت فعالان حوزه فضای مجازی را تأمین کند.

سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هم پیش‌تر درباره کنترل و کاهش جرائم سایبری گفته بود: با تلاش‌هایی که در حوزه سایبری توسط پلیس فتا انجام شد جرائم سایبری در کشور ۲۲ درصد کاهش یافته و بستر سایبری نیز کنترل شده است.

بیشتر جرائم فضای مجازی مربوط به کلاهبرداری‌های رایانه‌ای است

سرهنگ زندی کارشناس انتظامی در گفتگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری برنا درباره کاربرد فضای مجازی در شناسایی مجرمان گفت: استفاده از فضای مجازی به واسطه جدید بودن آن و استفاده مردم در بخش‌هایی نظیر انتقال وجه و دریافت سایر اطلاعات، رشد و گسترش روزافزونی به خود گرفته است.

بخوانید:  مدیر سرشناس ورزشی عزادار شد

کنترل مهم‌ترین چالش امنیتی جهان بنام جرایم سایبری

جرائم سایبری در کشورکاهش یافته است

در واقع به همان میزان سرعت و تغییراتی که در سبک زندگی و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی اتفاق می‌افتد، به همان میزان با جرائم جدید و نوظهور مواجه هستیم که در این رابطه نیروی انتظامی با راه اندازی پلیس فضای مجازی (فتا) یا همان پلیس تبادل اطلاعات، خود را برای کنترل و مبارزه با سوء استفاده کنندگان از این فضا‌های شبکه‌ای به طور ساختاری به روز کرده است.

وی ادامه داد: شهروندان با کمی دقت و هوشیاری و عمل کردن به توصیه‌های پلیس می‌توانند تا میزان ۸۰ درصد از آسیب‌های اجتماعی یاد شده جلوگیری کنند. همچنین پلیس همواره از شهروندان درخواست داشته تا در حوزه استفاده از فضای مجازی، سطح اطلاعات و آگاهی خود را بالا برده و راه‌های زیادی نیز برای افزایش آگاهی از فضای مجازی و در بستر‌های مختلف وجود دارد، اینکه با کسب آگاهی وارد شوید و اگر ندارید در این بستر فعالیتی نداشته باشید چرا که مجرمان سایبری با وب گردی به دنبال افرادی هستند تا با آگاهی از عدم اطلاعات آنان اقدامات مجرمانه خود را انجام دهند.

مهدی در ادامه ایجاد زیرساخت‌های امنیتی قوی، به روزرسانی نرم‌افزار‌ها و سیستم‌عامل‌ها، استفاده از فناوری‌های رمزنگاری قوی، ارائه آموزش‌های لازم به کاربران درباره ریسک‌های مرتبط با حملات سایبری و نحوه پیشگیری از آنها، توسعه سیستم‌های تشخیص و پاسخ به حملات سایبری، همکاری بین سازمان‌های نظارتی و صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کنترل و پیشگیری از حملات سایبری و همچنین توسعه قوانین و مقررات دقیق برای کنترل و نظارت بر فعالیت‌های سایبری را راهکار‌های مقابله با حملات پیشرفته سایبری دانست.

بخوانید:  آب انبار بلور

وی افزود: سوءاستفاده از هویت و شخصیت‌های دیگران و یا تعریف هویتی جعلی و خیالی یکی از مهمترین شگرد‌های مجرمانه برای جلب اعتماد کاربران فضای مجازی و حتی فضای واقعی تحت عنوان سرقت هویت است، مجرمان با برانگیختن عواطف و احساسات قربانیان سعی در برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی کاربران داشته و گاهی اوقات کار به اخاذی و باج گیری نیز می‌رسد.

وی همچنین عنوان کرده بود که در بحث رمز‌هایی که در تبادلات مالی افراد ملزم به استفاده از آن بودند، اقدامات زیادی توسط پلیس فتا انجام شد، زیرا اعتقاد ما آن است که اگر بخواهیم در حکمرانی سایبری همچون سایر کشور‌ها حرفی برای گفتن داشته باشیم و پیشرفت کنیم باید به دنبال اقدامات ملی و زیرساختی بود.

اگر روزانه نگاه اجمالی به اخبار منتشره در رسانه به خصوص در حوزه انتظامی و حوادث کنید با اخباری با عنوان‌های جعل و کلاهبرداری و سرقت اطلاعات بانکی روبرو می‌شوید که نشان می‌دهد افراد خلافکار نیز با سوءاستفاده از وجود ابزار‌های جدید و اپلیکیشن‌ها با ساختن کانال‌های فیک با عناوین مختلف بسیاری از شهروندان را طعمه خود قرار داده و اقدام به کلاهبرداری و خالی کردن حساب‌های بانکی آنها می‌کنند، البته باید به این نکته اشاره کرد که عدم توجه تعداد زیادی از  از مردم به هشدار‌های ایمنی پلیس در رعایت نکردن نکات پیشگیرانه، موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ساخت هویت جعلی یکی از مهمترین شگرد‌های مجرمانه در فضای مجازی است

کارشناس مددکاری نیروی انتظامی با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی نیازمند داشتن سواد رسانه‌ای است، تصریح کرد: با رشد اینترنت متاسفانه ارتقاء سواد رسانه‌ای ابتر مانده که نیاز است افراد قبل از ورود به فضای مجازی، سواد ودانش رسانه‌ای خود را افزایش دهند.

بخوانید:  رژیم صهیونیستی منفور بود ، منفورتر شد

کنترل مهم‌ترین چالش امنیتی جهان بنام جرایم سایبری

کنترل مهم‌ترین چالش امنیتی جهان بنام جرایم سایبری

در این فضا وقتی تعداد کاربران بیشتر شود به طور معمول آسیب‌ها نیز در این زمینه زیاد خواهد شد و برخی مردم بدون آگاهی و شناخت لازم با ورود به این محیط آسیب بیشتری می‌بینند و در نهایت هم این مسأله باعث وقوع حداکثری جرائم در فضای مجازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه انتظامی خبرگزاری برنا، در یک دهه اخیر با گسترش فناوری اطلاعات،تغییر اساسی سبک زندگی و به طبع فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی روبرو هستیم به طوری که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و کسب و کار‌ها با بهره مندی از ظرفیت اینترنت و درآمد‌های حاصل از تبادل اطلاعات و ارائه خدمات مختلف و متنوع در فضای مجازی است که درصد قابل توجهی از چرخش مالی قشر‌های مختلف و حتی دستگاه‌های اجرایی را تحت پوشش قرار داده است. 

زندی تصریح کرد: توصیه پلیس در این رابطه آن است که افراد باید سطح اطلاعات و داشته‌های خود را از فضای مجازی و اقدامات الکترونیکی بالا برده، هنگام خرید مرجع کالا‌های مورد نظر خود را شناخته و به نماد الکترونیکی سایت مورد نظر خود توجه داشته باشند، این در حالی است که شهروندان باید به ایمیل و پیامک‌های ارسالی از سوی اشخاص توجهی نکرده و آن را باز نکنند چرا که بیشتر آنها دارای لینک جعلی بوده که با ورود ناآگاهانه خود به یک درگاه بانکی هدایت و پس از واریز مبلغی بسیار ناچیز، حسابشان توسط مجرمان سایبری خالی می‌شود.

انتهای پیام/



منبع