۱۳ هزار بال پرنده مهاجر وارد تالاب میقان اراک شد

وی اظهار کرد: در این راستا سه اسلحه گلوله‌زنی و ۲ اسلحه ساچمه زنی از متخلفان کشف و ضبط شد.

تالاب میقان اراک و بازرجان تفرش هم در مجموع با مساحت ۵۱ هزار هکتار به عنوان مناطق شکار ممنوع اعلام شده‌اند و قسمتی از محدوده پناهگاه حیات وحش موته اصفهان در جنوب استان و مناطق پلنگدره قم در شرق استان و گلپرآباد و آق گل همدان در غرب استان مرکزی قرار دارد.

شریفی در بخش دیگری از سخنانش، از دستگیری پنج متخلف شکار و صید در شهرستانشازند خبر داد و گفت: این افراد در منطقه شکار ممنوع چال خاتون دستگیر شدند.

در این استان مناطق حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، پناهگاه‌های حیات وحش جاسب دلیجان و راسوند شازند و اثر طبیعی ملی غار نخجیر دلیجان با وسعت ۱۳۲ هزار و ۲۳۸ هکتار که حدود پنج و چهار دهم درصد مساحت استان می‌شود، به عنوان ذخیره‌گاه‌های زیستی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در ناحیه مرکزی ایران، بین سلسله کوه‌های زاگرس و کویر مرکزی، از آب و هوای متنوعی متاثر از اقلیم‌های متنوع برخوردار است.

گفتنی است استان مرکزی از نظر تنوع زیستی در رتبه سوم کشور قرار دارد و تاکنون ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۱۹ گونه ماهی، چهار گونه دوزیست و یک هزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در این منطقه شناسایی و به ثبت رسیده است.



منبع

وی بیان کرد: هر سال با شروع فصل پاییز و همزمان با ورود پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک، پایش‌های روزانه در محدوده تالاب میقان توسط محیط زیست این استان انجام و جمعیت پرندگان مهاجر و وضعیت سلامت آنها بررسی می‌شود.

بخوانید:  نرخ جدید سرویس مدارس در قم مشخص شد

به گزارش برنا از مرکزی ، «مازیار شریفی»روز دوشنبه در این خصوص افزود: از این تعداد، حدود سه هزار بال پرنده مهاجر، از نوع درنای خاکستری (معمولی) است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تاکنون هیچ گونه علایم بیماری در این پرندگان به عنوان مواهب ارزشمند الهی، دیده نشده است.