احداث بزرگ‌ترین بوستان دوچرخه کشور در قم

وی با اشاره به قرار داشتن مسیر دوچرخه سه کیلومتری در این بوستان، خاطرنشان کرد: مسیر تندرستی و پیاده‌روی از دیگر بخش‌های این بوستان است. طرح این بوستان تداخلی با ورودی ۵۶۰ هکتاری داشت که مکاتبات لازم با اداره کل راه و شهرسازی انجام دادیم و این مشکل تقریباً حل شده است.

این بوستان می‌تواند جوانان را به استفاده بیشتر از سیستم حمل‌ونقل پاک تشویق کند و محل خوبی برای ورزش خانواده‌ها و آموزش ترافیک به کودکان و نوجوانان باشد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اضافه کرد: در این محدوده یک پارک آموزش ترافیک پنج هزار مترمربعی احداث کردیم که در مراحل پایانی به سر می‌برد. هدف ما این است که کودکان از سنین پایین در مباحث ترافیکی آموزش دیده و در یک محیط امن این موضوع را درک کنند.

اجرای کامل طرح جامع دوچرخه در شهر قم به اقدامات زیادی از جمله راه‌اندازی مسیرهای دوچرخه در معابر اصلی شهر، ایجاد پارکینگ‌های مخصوص، راه‌اندازی سیستم‌های کرایه دوچرخه و ایمن‌سازی مسیرهای شهری برای دوچرخه سواران نیاز دارد، اما بوستان دوچرخه مجموعه کوچکی برای آموزش دوچرخه‌سواری و تفریح با این وسیله است.

مدیر منطقه هشت شهرداری قم اظهار کرد: اجرای این پروژه به دلیل تعیین تکلیف ورودی زمین‌های ۵۶۰ هکتاری به تعویق افتاده است که در حال رفع این مشکل هستیم و برای آماده‌سازی این مجموعه در سال جاری شش میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تکمیل بوستان دوچرخه، تاکید کرد: در میدان آیت‌الله بهجت، حدفاصل بلوار امامت و ریل راه‌آهن چندین پیست دوچرخه، زمین فوتبال، والیبال ساحلی و فوتبال ساحلی طراحی شده است.

بخوانید:  بزرگ‌ترین تی‌رکس احتمالاً اندازه‌ای دو‌برابر از آنچه فکر می کنید دارد!

همان زمان طراحی مسیرهای دوچرخه درجه یک، دو و سه در سطح شهر آغاز شده بود، اما بوستان دوچرخه می‌خواست بر جنبه تفریحی و ورزشی دوچرخه‌سواری علاوه بر جنبه ترافیکی آن تاکید کند. عباس ذاکریان، معاون وقت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم این بوستان را در کشور بی نظیر توصیف کرد که ۳۰ هکتار مساحت داشته و در بلوار فداییان اسلام شهرک پردیسان به طول سه هزار متر و عرض ۱۰۰ برای استفاده از انواع دوچرخه طراحی شده است.

انتهای پیام



منبع

رضا خانه‌زاد یزدی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به مختصات این بوستان، اظهار کرد: بوستان دوچرخه در جنوب شرق منطقه پردیسان به مساحت ۳۰ هکتار واقع شده است و دو بخش ۱۵ هکتاری دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، تیرماه سال ۱۳۹۸ بود که معاون وقت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم از احداث یک بوستان مخصوص دوچرخه‌سواری در پردیسان خبر داد. این بوستان در مسیر اجرای طرح جامع دوچرخه که توسط مشاور حوزه حمل‌ونقل تدوین شده بود، اجرایی می‌شد تا یک گام برای حمایت از حمل‌ونقل پاک در شهر قم برداشته شود.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های این بوستان شامل هشت پیست دوچرخه‌سواری از آماتور تا حرفه‌ای است، ادامه داد: یک ۱۵ هکتاری دیگر هم برای استفاده خانواده‌ها برای دوچرخه سواری با حفظ شئونات دینی در نظر گرفته شده است.

علیرضا مظفری، مدیر منطقه هشت شهرداری قم نیز با اشاره به تکمیل بوستان دوچرخه، تصریح می‌کند: در این بوستان چندین پیست دوچرخه، زمین‌های فوتبال، والیبال ساحلی و فوتبال ساحلی طراحی شده و سال جاری شش میلیارد تومان بودجه برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

بخوانید:  ۸۰۰ هزار خانوار البرزی به جمع مصرف کنندگان گاز پیوسته اند

بخشی از عملیات عمرانی بوستان دوچرخه همان سال‌ها اجرایی شد، اما سال ۱۴۰۰ با مطرح شدن الحاق ۵۶۰ هکتار به پردیسان و تصویب آن، تردیدهایی در تکمیل این پروژه ایجاد شد. این تردیدها از جایی آغاز می‌شد که طرح بوستان دوچرخه با ورودی اراضی ۵۶۰ هکتاری تداخل داشت. پیگیری‌ها برای حل این تداخل و تغییرات ایجاد شده، طرح بهره‌برداری از این بوستان را اندکی با تأخیر مواجه کرد.