از طرفی ساخت پالایشگاه در کشور نیز علاوه بر زمانبری بالا، سرمایه اولیه بسیار بالایی نیاز دارد. با این وجود تعداد نامحدودی پالایشگاه در سرتاسر دنیا، به خصوص کشورهای همسو ایران، وجود دارد که به شکل نیمه فعال فعالیت میکنند و با ظرفیتی بسیار پایین تر از ظرفیت واقعی و اسمی خود به پالایش نفت خام میپردازند.
در این میان، ایران با توجه به سابقه تحریمهای نفتی، در زمینه تعمیرات و ساخت تجهیزات پالایشی و در کل در حوزه انرژی، توانمندیهای بالایی کسب کرده است و از این طریق میتواند با صادرات خدمات فنی مهندسی خود، امکان افزایش ظرفیت پالایشی پالایشگاههای مذکور را پیدا خواهد کرد و بدین ترتیب علاوه بر اینکه ایران، خدمات فنی مهندسی خود را صادر میکند، کشور مقصد نیز پالایشگاه با ظرفیت کامل خود دست خواهد یافت و این بازی، یک بازی و استرتژی برد-برد برای ایران و کشور هدف خواهد بود.
بنابراین با توجه به اتفاقات مهمی که در زمینه خنثیسازی تحریمها اتفاق افتاده است؛ دولت سیزدهم به معنای واقعی کلمه در زمینه عدم گره زدن اقتصاد به برجام یا مذاکرات، موفق عمل کرده است
از طرف دیگر قراردادهای بلندمدت تامین انرژی برق کشورهای عراق و پاکستان نیز موجب به هم پیوستگی اقتصادی و سیاسی کشورهای مورداشاره با ایران خواهد شد و به حسن همجواری نیز بیشتر توجه شده است.
زمانی واکسیناسیون مردم نیز به مسئله برجام و FATF گره خورده بود اما با روی کار آمدن دولت بدون هیچ یک از این موارد و با پیگیری سیاستهای هوشمندانه، نه تنها واکسیناسیون کامل مردم انجام شد، بلکه بحران کرونا نیز با وجود تداوم در سطح جهانی، در ایران به صورت بسیار مناسبی کنترل شده است.
در رابطه با موضوع دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی نیز دستاوردهای مهمی انجام شده است. مهمترین و اولین قرارداد امضا شده در دولت سیزدهم، قرارداد سوآپ گازی ترکمنستان بود که موجب شد استانهای شمالی ما با قطعی گاز و برق مواجه نشوند و همچنین ارتباطات تیره و تاریک ایران با ترکمنستان در زمان وزارت زنگنه(دولت قبل) نیز بهبود پیدا کند و ارتباطات با همسایگان به عنوان مهمترین شرکا جمهوری اسلامی ایران، احیا شد.
در آخرین اقدام مهم دولت در زمینه خنثیسازی تحریمها و عدم گره زدن اقتصاد کشور به مذاکرات، دولت برای فروش تضمینی نفت به کشورهای همسو اقدام کرد. همان طور که استحضار دارید، امکان پالایش نفت خام ایران در پالایشگاههای محدودی در سراسر دنیا وجود دارد؛ بنابراین فروش نفت خام بسیار سخت و تحریمپذیر است.
از طرف دیگر در بحث افزایش فروش نفت خام ایران و همچنین به کارگیری سیاستهای متنوع در فروش نفت و برق ایران، منابع بسیار زیادی در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است که نشان از مدیریت بهینه منابع ارزی در سمت عرضه و تقاضا است به نحوی که مصرف ارز بسیار بهینهتر شده است و منابع حاصل از فروش کالا و خدمات، از کشورهای مختلف و مبادی مطمئن ارزی، افزایش چشمگیری داشته است که نشان از مدیریت بهینه و صحیح منابع ارزی دارد.
اتفاقی که در تابستان 1401 با وجود تداوم تحریمها، به دلیل رویکرد خنثیسازی تحریمها، از طریق اعمال برنامهریزی دقیق برای فعالیت صنایع، اجرای طرح تعرفهگذاری پلکانی پرمصرفها و همچنین افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور، شاهد عدم قطعی برق و جلوگیری از خاموشی در این برهه زمانی بودیم.
آیا این خبر مفید بود؟
یکی از مهمترین اقدامات دولت در زمینه مدیریت منابع ارزی، بحث حذف ارز 4200 تومانی بود که نه تنها کسری بودجه ارزی دولت را حل کرد؛ بلکه به تراز ارزی کشور، کمک به سزایی کرد تا جایی که حذف ارز 4200 تومانی و عدم دستکاری در قیمتهای نسبی، موجبات رونق بخش کشاورزی و افزایش تولید داخل را فراهم کرد.
از طرفی با توجه به اینکه تجهیزات مربوطه امکان پالایش نفت خام ایران را دارند، خوراک ورودی به این پالایشگاهها، از این پس، نفت خام ایران خواهد بود. از طرف دیگر برای پایدار ماندن این ارتباط مهم بینالمللی، ایران در ازای خدمات فنی مهندسی صادر شده، در پالایشگاه مذکور سهامدار خواهد شد و از این طریق این ارتباط نیز مستحکم خواهد بود
در نهایت شاهد این هستیم که در شرایطی که اقتصادهای دنیا تحت تاثیر تورم کالاهای اساسی و انرژی هستند،ایران تنها شاهد افزایش تورم حاصل از حذف ارز 4200 تومانی بود و پس از آن، تورم در ماه های تیر و مرداد روند نزولی به خود گرفت که نشان از موفقیت دولت در زمینه اجرای حذف ارز 4200 تومانی داشت. از طف دیگر، یارانه ها نیز واقعی شد و یارانه مردم از 45 هزار تومان دولت دهم، به 300 هزار تومان افزایش یافت و هیچ فشاری بر پایه پولی ایجاد نشد.
انتهای پیام/