بازار موبایل توسط اعضا رسمی انجمن تامین می شود نه یک شرکت خاص

روزبه تصریح کرد: برداشت من این است که یکسری افراد از داخل وزارت صمت با انها هماهنگ هستند که خوشبختانه با تغییراتی که هفته گذشته در دفتر لوازم خانگی و اداری صورت گرفت از مقام خود عزل شدند.

وی با اشاره به نوسان بازار و افزایش قیمت ها گفت:در نهایت وقتی ما اعتراض کردیم و به مدیران ارشد نامه زدیم و همچنین کسبه و شرکت ها نیز نارضایتی خود را اعلام کردند این بخشنامه لغو شد اما نکته جالب اینجاست که روز بعد از لغو این بخشنامه، مجموعه مذکور شروع به تزریق جنس به بازار به میزان انبوه کرد در حالیکه روزهای قبل به مشتریان خود میگفت جنس ندارم.

وی افزود: انحصار در هر حوزه ای به اقتصاد کشور ضربه میزند؛ وقتی شرکت های مادر به بهانه تحریم کشور ما را ترک کردند دیگر نمی توانند در بازار ما از راه دور نقش داشته باشند. یکسری از افراد و شرکت ها تلاش داشتند که فقط شرکتهایی بتوانند واردات انجام دهند که از شرکت های مادر نامه داشته باشند که این امر باعث میشد واردات فقط به چند شرکت که نماینده رسمی هم نیستند محدود شود. ما در انجمن به عنوان حامی فعالان این حوزه مقابل این انحصار ایستادگی کردیم به طوریکه تا چند ماه اجازه حضور هیچ یک از اعضای انجمن واردکنندگان موبایل را در جلسات وزارت صمت نمی دادند.

عضو هیئت رئیسه انجمن موبایل با بیان اینکه هم زمانی تمام این اتفاقات نشان از یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده دارد گفت: تحلیل شخصی من این است که این کار یک پروژه بوده تا برای مدیران دولتی ارشد این باور به وجود آید که تامین کننده اصلی بازار و کنترل بازار یک مجموعه خاص است تا بتوانند امتیازهای بیشتری از دولت بگیرند و خود را به نوعی بازوی تنظیم بازار دولت معرفی کنند.

بخوانید:  پوستر رسمی فیفا برای نبرد جذاب آرژانتین و کرواسی

روزبه ادامه داد: ویرایش ثبت سفارش توسط بانک های عامل انجام می شود و در حالیکه مطابق بخشنامه اجازه ویرایش وجود نداشت اما برخی شرکتها توانستند این کار را به وسیله بانک خود انجام دهند حالا اینکه آیا فسادی رخ داده یا مدیران شعب سلیقه ای عمل کردند جای سوال است.

حسین روزبه عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص افزایش قیمت های موبایل در هفته های قبل و نوسان بیش از 20 درصدی در بازار اظهار داشت: حدود یک ماه پیش بدون اطلاع انجمن و یک شبه از سوی بانک مرکزی بخشنامه ای به دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری فرستاده شد مبنی بر اینکه کالاهایی که با ارز 28 هزار تومانی یا نیمایی وارد می شوند بعد از تخصیص ارز اجازه ویرایش یا تغییر ندارند، این درحالی بود که چند هفته قبل بانک مرکزی روال تخصیص ارز را طولانی تر کرد و از 38 روز به 75 روز رسید.

بازار موبایل توسط اعضا رسمی انجمن تامین می شود نه یک شرکت خاص

وی ادامه داد:این بخشنامه چون بدون اعلام قبلی بود و هیچکسی حتی انجمن از ان خبر نداشت باعث شد روال تزریق جنس به بازار دگرگون شود و درحالیکه شرکت های مختلف جنس در گمرک داشتند اما اجازه ترخیص به آنها ندادند. نکته جالب اینجاست یک شرکت معروف که روابط نزدیکی هم با مدیران وزارت صمت دارد و همیشه مقدار زیادی جنس در انبار خود دارد از پنج روز قبل از اصلاح این بخشنامه از دادن جنس به بازار خودداری کرد و با وجود انکه انبارهای مملو از جنس داشت اما هیچ جنسی به بازار نداد تا نشان دهد افزایش قیمت به خاطر ندادن جنس از سوی این شرکت است.

بخوانید:  ۲۳۲ واحد راکد در این دولت به چرخه تولید بازگشت

بازار موبایل توسط اعضا رسمی انجمن تامین می شود نه یک شرکت خاص

انتهای پیام/ 



منبع

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل در پایان ابراز امیدواری کرد با تغییراتی که در وزارت صمت و این حوزه صورت گرفته ارتباط نماینده شرکت های واردکننده موبایل با وزارت صمت بهتر شود و با تعامل و همکاری اجازه انحصار به هیچ مجموعه ای داده نشود.