وی عنوان کرد: نصب جی پی اس و سامانه سپهتن بر روی کلیه ناوگان حمل بار و مسافر خصوصا حمل سوخت از سوی سازمان راهداری و شناسایی و برخورد با سوء استفاده کنندگان از کارت های سوخت مهاجر از طریق آموزش متصدی های جایگاه، بازرسی شرکت نفت، پلیس آگاهی و تعزیرات و ابطال و مسدود کردن کارت های مذکور نیز از دیگر راهکارهای پیشگیری از قاچاق سوخت به شمار می رود.
قویدل، اتخاذ تمهیدات لازم برای برق دار کردن چاه های دیزلی و گازرسانی به مناطق محروم در معرض قاچاق کالا را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: نهادینه شدن و حمایت از طرح توزیع الکترونیکی کلیه فرآورده های نفتی و گاز مایع از طریق کارت انرژی نیز باید با جدیت دنبال شود.
به گزارش خبرگزاری برنا؛ سید مهدی قویدل در تشریح این خبر افزود: عدم شفاف سازی فرایند صدور مجوزها و وجود فساد سیستمی در حوزه توریع سوخت، عدم نظارت کافی بر عبور و مرور خودروهای حمل بار و تعیین و براورد سهمیه سوخت، محرومیت برخی از مناطق در معرض قاچاق سوخت استان از نعمت گاز و دیزلی بودن چاه های کشاورزی این مناطق، سوء استفاده از کارت سوخت های مهاجر برای قاچاق سوخت و خرابی و مستعمل بودن سیستم پایش تصویری برخی از جایگاه های توزیع کننده فرآورده های نفتی از جمله دلایل بروز قاچاق سوخت از استان به شمار می رود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: تعارض منافع برخی افراد ذی مدخل در مبارزه با قاچاق کالا و ارز و عدم بهره گیری کامل از سیستم های به روز و آنلاین نظارت یکپارچه بر فرایند حمل و نقل و شناسایی هوشمند موجب شده که اهداف حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت کامل محقق نشود.
وی تاکید کرد: پیشنهاد می شود سامانه پلاک خوان و توزین در حال حرکت متعلق به سازمان راهداری و حمل و نقل استان با سیستم های صدور بارنامه راهداری، شرکت نفت، سامانه گمرکی، پلیس راهور ناجا و سیستم های نظارتی لینک شوند تا از موارد مربوط به قاچاق سوخت همچون صدور بارنامه های جعلی، بارهای جا به جایی و … جلوگیری شود.