توزیع مستمر و افزایشی گوشت وارداتی گوسفند صف بازارها را جمع کرد

امسال با توجه به کشتار دام‌های مولد در سال‌های قبل با کمبود گوشت قرمز و افزایش نجومی قیمت آن رو به رو بودیم. مسؤولان دولتی برای تنظیم بازار مبادرت به واردات گوشت گرم، منجمد و دام زنده کردند.

با واردات گوشت به کشور، مشکل کمبود گوشت در بازار حل شد. این تصمیم می‌تواند به کاهش قیمت‌های گوشت در بازار منجر شود و از طرف دیگر تأمین نیازهای مردم را تضمین کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار، مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ١٥ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.

توزیع مستمر و افزایشی گوشت وارداتی گوسفند صف بازارها را جمع کرد

زمان‌بر بودن جبران زنجیره مولد و ترمیم خسارت دام سبک و سنگین باعث سرایت کمبود گوشت قرمز در سال جاری شده است. وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت جایگزینی دام مولد و تنظیم بازار مصرف علاوه بر حمایت تولید گوشت داخل، واردات گوشت منجمد برای صنف و صنعت و گوشت گرم برای کمبود بازار مصرف داخل را در برنامه قرار داد.

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، عنوان کرده است : واردات دام زنده از گوساله، گوسفند و بز نیز به مقدار ۲۵ هزار تن و به ارزش ۶۷ میلیون دلار و ۱۹ هزار میلیارد ریال انجام شد. اما لازم به ذکر است که صادرات دام امسال به دلیل ممنوعیت توسط مقامات مربوطه صورت نگرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، تداوم خشکسالی، تغییر نرخ ارز، کمبود سرمایه درگردش تولیدکنندگان و موانع ورود نهاده به دلیل مناقشات بین‌المللی و افزایش قیمت‌های جهانی از دلایل اصلی افزایش کشتار دام به‌ویژه گله دام مولد کشور در سال ۱۴۰۰ و اوایل ۱۴۰۱ بود.

بخوانید:  کم‌کاری در حل مشکلات سرمایه‌گذاران خیانت است

 این اقدام می‌تواند به رفع نگرانی‌های مردم و کاهش فشارهای اقتصادی کمک کند، همچنین، واردات گوشت می‌تواند به افزایش تنوع و انتخابات مصرفی مردم کمک کند. با دسترسی به گوشت‌های مختلف از کشورهای مختلف، مردم می‌توانند انتخابات بهتری برای تغذیه خود داشته باشند و به سلامتی خود برسند. این اقدام همچنین می‌تواند به رونق بازار و رشد اقتصادی کشور کمک کند، زیرا بازار گوشت با ورود محصولات جدید و متنوع، رقابت بیشتری را فراهم می‌کند.

طبق آمار معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی  میزان تولید در سال جاری، حدود ۹۰۰هزارتن گوشت قرمز بوده است که این  میزان تولید از واحدهای دامداری صنعتی مثل واحدهای گاوداری، واحد پرواربندی و همچنین از محل واحدهای دامداری روستایی که اغلب گوسفندداری هستند، تأمین شده است.

به طور کلی، واردات گوشت می‌تواند به تعادل و توازن منابع داخلی و خارجی کشور کمک کند و از چالش‌های ناشی از نبود تولید داخلی کافی جلوگیری کند. این اقدام می‌تواند به تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و تغذیه‌ای کشور کمک کند.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل (دی) در حدود ١ درصد کاهش داشته است.

با توجه به افزایش تقاضا برای گوشت در ماه مبارک رمضان و عید نوروز، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان تامین کننده روزانه بین 200 تا 250 تن گوشت قرمز در بازار و وزارت صمت به عنوان عرضه کننده بازار را به خوبی کنترل کرده اند.

مقدار تولید گوشت در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ برای گوسفند و بره ١٩ درصد، برای بز و بزغاله ۱۹ درصد، برای گاو و گوساله ١٣ درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ٢٠ درصد کاهش، و برای شتر و بچه‌شتر ٥٤ درصد افزایش داشته است.



منبع

بر همین اساس، محمد سراب نشین معاون بهره برداری و بهداشت سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران درباره نحوه توزیع گوشت قرمز گفت: میزان گوشت تنظیم بازار با قیمت دولتی محدود است؛ از این رو ورودی گوشت به سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است یک روز ۲ تن گوشت در میادین توزیع شود و روزی دیگر این عدد به ۲۰ تا ۴۰ هم برسد یا حتی زمانی هم این موجودی صفر است.