تیرآهن چیست، انواع آن کدام است قیمت شان چگونه است؟

آخرین نمونه تیرهای فولادی بر اساس استاندارد تولید، تیرآهن لانبه زنبوری است. این تیرها در بخش بدنه یا جان خود دارای یک سری فضاهای خالی به شکل چند ضلعی هستند. این نوع ساختار ظاهری منجر به ایجاد شکلی خاصی شبیه به لانه زنبور گردیده و به همین خاطر، تیرهای با استاندارد CPE در صنعت با عنوان لانه زنبوری هم شناخته می‌شوند. فضای خالی ایجاد شده به شکل لانه زنبور در بخش میانی یا جان این تیرها باعث می‌شود که بتوانند لنگر خمشی بزرگ تری را نسبت به تیرهای معمولی تحمل کنند.

به نوع خاصی از پروفیل های فولادی که از دو بخش اصلی جان ( بدنه) و بال‌ها تشکیل می‌شود، تیرآهن گفته می‌شود. هر یک از بخش های این محصول کارایی مشخصی دارند. برای مثال، بخش جان یا بدنه اصلی این مقاطع، در برابر نیروهای برشی مقاومت می‌کنند؛ در نتیجه ساختمان را در برابر بارهای برشی ناشی از زلزله محافظت می کند. دو بال تیرآهن نیز در برابر گشتاور خمشی از خود مقاومت نشان می دهد. این‌ها در کنار هم (جان و بال‌ها) تنش حاصل از نیروهای وارده را تحمل می‌کنند. این محصول عمدتا با استفاده از ورق های تولیدی نورد گرم در استانداردهای St37، St44 و St52 ساخته می‌شود. از این میان، St52 از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار است.

انواع تیرهای فولادی بر اساس استاندارد

تیرآهن از جمله مهمترین محصولات فولادی نام آشناست که به صورت گسترده در صنعت ساختمان سازی و عمران مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقطع فولادی در چند نوع مختلف تولید می‌شود که هر کدام به لحاظ مهندسی و عملکرد، ویژگی‌های خاص خود را دارند. با توجه به تفاوت در مشخصات این مقاطع، هر نمونه برای کاربرد ویژه‌ای هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی، بیشترین استفاده از این محصولات در صنعت ساختمان سازی و بخصوص ساختمان‌های اسکلت فولادی است. اما کاربرد تیرهای فولادی به این صنعت محدود نشده و در صنایع دیگر هم به کار گرفته می‌شوند. در ادامه، توضیحاتی راجع به استانداردها و ویژگی های انواع تیرهای فولادی ارائه شده است. اگر در صدد خرید این محصول هستید، اگر در صدد ساخت ساختمان هستید، حتماً قبل از خرید، اطلاعات کافی کسب کنید.

بخوانید:  آخرین سلامِ «فریدون آسرایی» منتشر می‌شود

تیرآهن چیست؟

 

تیرهای هاش از نظر شکل ظاهری با دو مورد قبل تفاوت دارند. به این شکل که اندازه بال ها و جان تیرآهن در این نمونه با هم برابر بوده و شکلی شبیه به حرف H لاتین ایجاد می‌کنند. به همین خاطر هم آن ها را در صنعت با عنوان تیر هاش یا بال پهن می‌شناسند. این نمونه نسب تبه تیرهای I از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار بوده و امکان اتصال تیرها بر روی آن به راحتی امکان پذیر است. این محصولات خود در دو نوع تیر هاش سبک یا HE-A و هاش سنگین HE-B در بازار موجود هستند. ضخامت بال های در تیرهای سنگین بیشتر بوده و به همین دلیل، استحکام، وزن و قیمت بیشتری دارند.


آیا این خبر مفید بود؟

تیرآهن دارای مزایای متعددی بوده و به همین خاطر کاربرد فروانی دارد. در کنار این مزایا، یک سری عیوب هم در کارایی این مقاطع دیده می‌شود. با این حال، مزایای آن به گونه‌ای می‌باشد که به راحتی کاستی ها را پوشش داده و این محصول را به پرکاربردترین مصالح در ساخت اسکلت فولادی ساختمان‌ها تبدیل کرده است. متداول‌ترین مزایا و معایب تیرهای فولادی شامل موارد زیر است.

مزایای استفاده از تیرآهن

  • عملیات اجرا و نصب این مقاطع با سرعت بالایی انجام می‌گیرد.
  • بعد از اتمام سازه هم امکان توسعه آن وجود دارد.
  • امکان اتصال قطعات مختلف به یکدیگر را در سازه های فولادی ایجاد می‌کند.
  • تیرآهن برای کار در ارتفاع‌ های بالا بسیاری کاربردی است.
  • از استحکام و مقاومت فوق العاده ای برخوردار بوده و منجر به استحکام سازه می‌شوند.

کاستی ها

  • نسبت به دمای زیاد ضعف دارند؛ به این ترتیب، در صورتی که دما افزایش پیدا کند، مقاومت ساختمان کاهش می‌یابد. به همین دلیل، سازه های اسکلت فولادی در برابر خطراتی مانند آتش سوزی آسیب پذیرند.
  • امکان خوردگی آن‌ها تحت تأثیر عوامل خارجی (مثل آب، رطوبت، مواد شیمیایی) وجود دارد. این موضوع احتمال آسیب پذیری ساختمان را افزایش داده و موجب بالا رفتن هزینه های حفاظت و نگهداری ساختمان می‌شود.
  • تیرآهن هم مانند سایر مقاطع فلزی تمایل به کمانش داشته و این یک ضعف برای ساختمان محسوب می‌شود.
  • 4

کاربردهای تیرآهن در صنایع مختلف

3

مزایا و کاستی ها

این نمونه پرکاربردترین نوع تیرهای فولادی بر اساس استاندارد تولید است و اکثر ساختمان ها در کشور ما هم بر اساس همین استاندارد طراحی می‌شوند. در همین راستا، نوع IPE با عنوان تیر معمولی هم شناخته شده و از محبوبیت بالایی برخوردار می‌باشد. این محصول دارای شکلی شبیه به حرف I لاتین داشته و اندازه بال ها نسبت به جان کم تر است. با این حال، ضخامت بال ها در همه بخش‌ ها یکسان بوده و تغییری نمی‌کند. تیرهای IPE بر اساس استاندارد اروپا تولید می‌شوند و از استحکام و مقاومت بالایی هم برخوردارند.

تیرآهن INP

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است



تیرهای فولادی با توجه به مشخصات و مزایای فراوانی که دارند، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، بیشترین کاربرد این محصولات در صنعت ساختمان‌سازی و عمران است. این مقاطع بخش قابل توجهی از حجم و وزن سازه های اسکلت فولادی را تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن، در صنایع عمرانی بخصوص پل سازی هم کاربرد ویژه ای دارند. همچنین، از تیرآهن در سایر صنایع هم جهت کاربردهای خاص استفاده می‌شود. این محصول به مقدار زیاد در کاربردهای زیر استفاده می‌شود.

  • صنعت کشتی سازی و ساخت اسکله ها.
  • استفاده جهت تولید بخش‌های مختلف ماشین آلات سنگین.
  • به کارگیری تیرهای فولادی در پالایشگاه ها.
  • استفاده در ساخت دستگاه های صنایع شیمیایی (عمدتاً تیرهای استنلس استیل به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و فساد).

قیمت تیرآهن

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

با انواع تیرآهن و اصطلاحات فنی و استانداردهای آن آشنا شدید. اما قیمت این محصول و هر یک از انواع آن به چه صورت است؟ خوب است بدانید از میان مواردی که در بالا گفته شد، قیمت هاش نسبت به قیمت IPE، INP و انواع لانه زنبوری بالاتر است. زیرا هم متریال بیشتری برای ساخت آن استفاده می‌شود و هم توانایی تحمل وزن و نیروهای قوی‌تر و بیشتری را دارد. بنابراین، در پروژه‌های بزرگ، سنگین و حساس بیشترین و بهترین کارایی را دارد. از بین سه مورد دیگر، قیمت تیرآهن INP و IPE تقریباً مشابه بوده و انواع لانه زنبوری قیمت پایین‌تری دارد.

 


2

تیرآهن CPE یا لانه زنبوری

نوع دیگر تیرآهن بر اساس استاندارد تولید، INP نامیده می‌شود. این محصول بر اساس استاندارد چین و روسیه تولید شده و از نظر شکل ظاهری‌، شباهت زیادی با تیرهای IPE دارد. به عبارت دیگر، شکل کلی این تیرها هم شبیه به حرف I لاتین بوده و اندازه بال ها نسبت به جان تیر کوچک تر است. تنها تفاوت این نمونه با تیرهای IPE در ضخامت بال هایشان است. به این ترتیب که ضخامت بال ها از طرف جان به سوی بیرون کاهش پیدا می‌کند. تیرهای INP با توجه به استاندارد ساخت شان، کمتر در پروژه های کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیرآهن IPB یا هاش

تیرآهن‌ها را می‌توان بر اساس چندین فاکتور مختلف از جمله استاندارد ساخت، سایز، کارخانه و برند سازنده دسته بندی کرد. با این حال، مهمترین معیار جهت دسته بندی تیرآهن‌ها همان استاندارد ساخت‌شان است. بر این اساس، تیرهای فولادی را در چهار گروه مختلف قرار می‌دهند که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی های مشخصی بوده و برای یک سری کاربردها مناسب‌اند. با توجه به تفاوت استاندارد تولید، شکل و ساختار ظاهری این محصولات هم با هم یکسان نیست. در نتیجه، هر نمونه برای برخی صنایع یا قسمت‌های مشخصی از یک صنعت به کار گرفته می‌شود. رایج‌ترین انواع تیرآهن بر اساس استاندارد تولید، عبارتند از:

IPE