حركت پرشتاب نظام مالیاتی از نظام سنتی به مدل سیستمی و هوشمند

سبحانیان گفت: تکریم مودیان در سازمان امور مالیاتی کشور یک ادبیات شده است. در همین راستا، میز‌های خدمت در سراسر کشور پاسخگوی سوالات و ابهامات مودیان مالیاتی و فعالین اقتصادی است.

وی استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در شناسایی مودیان جدید و جلوگیری از فراریان مالیاتی را از دیگر برنامه‌های مهم نظام مالیاتی خواند و افزود: با این اقدام، بالغ بر ۱۱۰ هزار خانه لوکس در تهران شناسایی شده و وضعیت محاسبه مالیاتی آن‌ها در حال بررسی است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور مالیات ستانی عادلانه را لازمه توسعه کشور دانست و افزود: با تلاش‌های صورت گرفته در سنوات اخیر سهم مالیات در تامین بودجه عمومی کشور از ۳۰ درصد به ۵۰ رسیده که رشد ۲۰ درصدی دستاورد بزرگ و آرزوی دیرین نظام مالیاتی کشور بوده است.

سبحانیان با بیان اینکه می‌خواهیم کمترین فشار بر فعالین بخش مولد اقتصاد وارد شود، بیان داشت: بستر حقوقی لازم را با همراهی مجلس طوری تنظیم می‌کنیم که کمترین فشار به فعالین اقتصادی مولد وارد شود و از غیر مولد‌ها و آن‌هایی که فعالیت‌های سوداگرایانه و سفته بازی دارند، مالیات‌ستانی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، سید محمد هادی سبحانیان در سیزدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران که با همکاری دانشگاه‌های برتر کشور و با حضور مسئولان، صاحبنظران، اساتید و پژوهشگران حوزه اقتصادی و مالیاتی در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار می‌شود اظهار داشت: باید از منابع نفتی فاصله بگیریم و به سمت منابع مالیاتی برویم چرا که نفت اساسا یک سرمایه برای نسل‌های آینده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی، فعالین اقتصادی را شرکای راهبردی نظام مالیانی دانست و افزود: باید به صورت حداکثری تلاش کنیم خدمات مالیاتی را به صورت سیستمی و آنلاین به آن‌ها ارایه دهیم. بحث الکترونیکی کردن گواهی‌های مالیاتی، ارایه الکترونیکی خدمات مالیاتی، مالیات ارث با این هدف انجام شده است.

انتهای پیام/



منبع

سبحانیان یکی از رویکرد‌های اصلی نظام مالیاتی را حرکت به سمت نظام مالیاتی داده مبنا و سیستمی برشمرد و گفت: نظام مالیاتی با حرکت پرشتاب از نظام سنتی به نظام مالیاتی سیستمی و هوشمند در حرکت است. در این راستا قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از نمود‌های عینی نظام مالیاتی داده مبنا و سیستمی است.

وی افزود: ما باید به صورت برخط، خدمات مالیاتی را به مودیان مالیاتی ارائه کنیم. هدف گذاری کرده ایم که بسیاری از فرآیند‌های مالیاتی به صورت ۱۰۰ درصد برخط شود و نیازی به مراجعه حضوری مودیان به ادارات مالیاتی نباشد.